15.12.2014 Ajoneuvot Koeajo: Nissan e-NV 200 Evalia – reipas sähkö-paku kaupunkiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Äänetön ja järkevä, mutta tiheä lataustarve kismittää. Hyvää: Ajossa päästötön ja äänetön, kokoisekseen ketterä. Huonoa: Lataustarve, istuinratkaisut, pakettiautomainen matkustamo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kyllä muuten lähtee! Sähköpaketti auto – ampaisee liikennevaloista seuraaviin punaisiin niin kerkeästi, että siihen alkaa tottua vasta kolmantena koeajopäivänä. Vierusautojen kuskien ihmettelevistä ilmeistä päätellen kanssa-autoilijatkin vaativat oman totutteluaikansa. Jatkuva veto ja sitkas vääntö ovat oiva parivaljakko. Ne palvelevat heti, aina ja nöyrästi. Ajossa lähes äänetöntä Evaliaa on siis vaivatonta viedä taajamissa ja kaupunkikeskustoissa. Kaasupolkimen tuntuma on kohtuuhyvä, joka ei ole sähköautoissa laisinkaan itsestäänselvyys. Oikean jalkaterän ja nilkan liikeratojen ja vauhdin annostelu alkavat sujua jo ensikilometreiltä. Sähkömoottorissa riittää tehoa perusajoon kyllä, mutta maantieajossa pitkäkestoiset ohitukset eivät ole Evalian vahvuus. Yksistään auton koko ja iso otsapinta vaativa veronsa. Siinä missä kaupuniajossa auto on ripeä tapaus, käy meno maantiellä vaisummaksi. Kyvyistä kielii varsin verkkainen 14 sekunnin kiihdytysarvo nollasta sataan. Tiheä lataustarve Evalian akilleen kantapää on sen tiheä lataustarve. Luvattu toimintamatka on otollisissa kesäissä olosuhteissa jopa 170 kilometriä. Siihen ei Evalia kyennyt alkutalvisessa koeajossa. Vaikka mittaristo lupasi kilometrejä, söi kylmän ajokauden perusmukavuus eli istuinlämmitin ja matkustamon sisälämmitys kilometrejä. Esilämmitys auttaa asiaa, muttei muuta perusongelmaa. Kuvaavaa sähköauton nykykyvyille on, että toimintamatka kasvaa toistakymmentä kilometriä yhdellä Eco-ajoasetuksen painalluksella. Kilometrejä voi säästää valitsemalla vaihteistosta voimakkaan moottorijarrutuksen eli B-asetuksen. Tällöin varastoituu sähköenergiaa talteen esimerkiksi niissä ruuhka-ajotilanteissa, joissa voi ennakoida edessä matavan johon kohta seisahtuvan. Nostamalla jalan kaasulta voi hiljentää vauhdin tasaisesti jonon hännille. Ajoittain ei tarvitse käyttää laisinkaan jalkaa jarrupolkimella. Kahdeksan tunnin lataus Evalia on pakko kytkeä ajoissa lataukseen, jotta seuraava ajo ei jää aikeeksi. Latausaika normaalilla verkkovirralla on noin kahdeksan tuntia. Evaliaan saa 1 100 euron lisävarusteena 6,6 kilowatin ja 32 ampeerin laturin. Sen avulla voi puolittaa latausajan ja säästää käyttäjän hermoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Askeettinen matkustamo Viisi istuinpaikkaa ja 2,1 kuutiota kuljetustilaa ovat Evalian valtti. Sivuliukuovi ja korin neliskanttisuus takaavat, että autoon on helppo käydä matkustajaksi. Valtava pysty takaluukku avaa tavaratilan ammolleen, jolloin hankalankin muotoiset esineet saa kätevästi kyytin. Pakettiautomaisuus näkyy sisätiloissa askeettisuutena. Kaikki tarpeellinen toki löytyy, mutta arkea helpottavia mukitelineitä tai pikkulokeroita saisi olla enemmän. Polttomoottoristen Evalian rinnakkaismallien tapaan kori on tarjolla myös ilman ikkunoita. Evalian istuimet ovat varsin vähän muotoilut, eivätkä siksi anna kovin hyvää sivuttaistukea. Voimanlähteensä puolesta lähes äänettömän auton ajonaikaiset kuminat ja rengasrahinat kantavat korviin häiritsevämpinä kuin polttomoottorisessa autossa. Kuski on istuu korkealla, joten näkyvyys ulos on erinomainen. Ajossa ohjaustuntuma on aika ajoin turhankin kevyt. Toisaalta ohjauksen tehostus ja näppärä kääntösäde tekevät autosta ketterän – siis kokoisekseen. Kunnolliset sivupeilit ja ehdottoman tarpeellinen peruutuskamera helpottavat viikkailua parkkihalleissa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Nissan e-NV 200 Evalia Premium Hinta alkaen 38 647 € Ajoneuvovero 43 €/ v Käyttövoimavero 126 €/ v Moottori Vaihtovirtamoottori, automaattivaihteisto, etuveto. Teho (125 hv) Teho 80 kW, 254 r/min Akku Latausaika 4/8 tuntia (6,6/3,6kW). Kiihtyvyys 0–100 km/h 14 s Huippunopeus 120 km/h Mitat pituus 4560 mm, leveys 1755 mm, korkeus 1858 mm, akseliväli 2725 mm Omamassa: 1737 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta