6.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: ratapäiville tai mummolareissulle – Škoda Octavia Combi RS TDI 4×4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škodan suositun Octavia-malliston tehokkaampaan päähän, Škoda Octavia Combi RS:ään, on tullut valinnaiseksi lisävarusteeksi mukautuva iskunvaimennus. Hyvää: ajettavuus, neliveto, kuskin paikka, runsaat tilat, varustelu. Huonoa: testikulutus (7,0 l/100km), moottori- ja rengasäänet. Koeajoimme Škoda Octavia Combi RS:n, jossa on dynamic chassis control eli DCC. Mukautuvan iskunvaimennuksen saa Ambition varustetasosta lähtien kaikkiin 150-hevosvoimaisiin ja sitä tehokkaampiin moottoriversioihin. Samalla on ruksattava ajoasetuksen valinta, joka säätää lisäksi ohjausta, vaihteistoa, moottoria, ilmastointia ja jopa kaarreajovaloja. Lisähintaa tulee yhteensä 1 000–1 500 euroa versiosta riippuen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Säädettävä iskunvaimennus Škoda käyttää säätyvästä iskunvaimennuksesta ilmaisua dynamic chassis control eli DCC. Sen toiminta perustuu öljynvirtauksen kuristamiseen iskunvaimentimissa. Virtausventtiiliä ohjataan sähköisesti valitun tilan, ajotavan ja olosuhteiden mukaisesti. Kun venttiili ei kurista virtausta, iskunvaimennus on pehmeämpi. Kun läpivirtausta vähennetään, iskunvaimennus jäykistyy. Topakampi alusta seuraa tarkemmin tienpinnan vaihtelua, kallistelee vähemmän ja ohjautuu tarkemmin. Kuskin valinnasta huolimatta ajonvakautuksen aktivoituessa iskunvaimennus siirtyy sport-tilaan, maksimoidakseen pitoa ja ajovakautta. Kolme kovuutta Testasimme DCC-järjestelmää diesel-RS:ssä. Iskunvaimennukseen on kolme vaihtoehtoista asetusta normal, comfort ja sport. Kolmen asetuksen välisen eron huomaa ajossa, vaikka se pieni onkin. Jousitukseltaan tiukempaan RS-malliin iskunvaimennuksen kovin sport-asetus sopii hyvin. Isompi teho saadaan siirrettyä saumattomasti tien pintaan ratapäivillä ja työmatkaköröttelyyn löytyy sitten pehmeämpiä asetuksia. Normaaliasetus lienee lähimpänä vakio-Octavian vaimennusta. Jos valinta osuu usein siihen, säädettävyydestä lisähinnan maksaminen lienee turhaa. Sikäli koeajo osui väärälle papalle Moottorin toimituksesta, että itsellä asetus osui useimmin comfortille ja lutuisampaakin asetusta olisi voinut kokeilla. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Škoda Octavia Combi RS TDI 4x4 Hinta alkaen 38 387 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm179;, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, kytkeytyvä neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 224 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4685 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1452 mm, akseliväli 2680 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?