6.9.2016

Koeajo: ratapäiville tai mummolareissulle – Škoda Octavia Combi RS TDI 4×4

Škoda Octavia RS TDI 4x4 DCC

Škodan suositun Octavia-malliston tehokkaampaan päähän, Škoda Octavia Combi RS:ään, on tullut valinnaiseksi lisävarusteeksi mukautuva iskunvaimennus. Hyvää: ajettavuus, neliveto, kuskin paikka, runsaat tilat, varustelu. Huonoa: testikulutus (7,0 l/100km), moottori- ja rengasäänet.

Koeajoimme Škoda Octavia Combi RS:n, jossa on dynamic chassis control eli DCC. Mukautuvan iskunvaimennuksen saa Ambition varustetasosta lähtien kaikkiin 150-hevosvoimaisiin ja sitä tehokkaampiin moottoriversioihin.

Škoda Octavia RS TDI 4x4 DCC

Samalla on ruksattava ajoasetuksen valinta, joka säätää lisäksi ohjausta, vaihteistoa, moottoria, ilmastointia ja jopa kaarreajovaloja. Lisähintaa tulee yhteensä 1 000–1 500 euroa versiosta riippuen.

Škoda Octavia RS TDI 4x4 DCC

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Säädettävä iskunvaimennus

Škoda käyttää säätyvästä iskunvaimennuksesta ilmaisua dynamic chassis control eli DCC. Sen toiminta perustuu öljynvirtauksen kuristamiseen iskunvaimentimissa. Virtausventtiiliä ohjataan sähköisesti valitun tilan, ajotavan ja olosuhteiden mukaisesti.

Škoda Octavia RS TDI 4x4 DCC

Kun venttiili ei kurista virtausta, iskunvaimennus on pehmeämpi. Kun läpivirtausta vähennetään, iskunvaimennus jäykistyy.

Škoda Octavia RS TDI 4x4 DCC

Topakampi alusta seuraa tarkemmin tienpinnan vaihtelua, kallistelee vähemmän ja ohjautuu tarkemmin. Kuskin valinnasta huolimatta ajonvakautuksen aktivoituessa iskunvaimennus siirtyy sport-tilaan, maksimoidakseen pitoa ja ajovakautta.

Škoda Octavia RS TDI 4x4 DCC

Kolme kovuutta

Testasimme DCC-järjestelmää diesel-RS:ssä. Iskunvaimennukseen on kolme vaihtoehtoista asetusta normal, comfort ja sport. Kolmen asetuksen välisen eron huomaa ajossa, vaikka se pieni onkin.

Škoda Octavia RS TDI 4x4 DCC

Jousitukseltaan tiukempaan RS-malliin iskunvaimennuksen kovin sport-asetus sopii hyvin. Isompi teho saadaan siirrettyä saumattomasti tien pintaan ratapäivillä ja työmatkaköröttelyyn löytyy sitten pehmeämpiä asetuksia.

Škoda Octavia RS TDI 4x4 DCC

Normaaliasetus lienee lähimpänä vakio-Octavian vaimennusta. Jos valinta osuu usein siihen, säädettävyydestä lisähinnan maksaminen lienee turhaa. Sikäli koeajo osui väärälle papalle Moottorin toimituksesta, että itsellä asetus osui useimmin comfortille ja lutuisampaakin asetusta olisi voinut kokeilla.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Škoda Octavia Combi RS TDI 4x4

Hinta alkaen

38 387 €

Moottori

Dieselmoottori 1 968 cm179;, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, kytkeytyvä neliveto.

Teho

135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min

Vääntö

380 Nm (1750–3250 r/min)

Vääntö

380 Nm (1750–3250 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,7 s

Huippunopeus

224 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

131 g/km

Mitat

pituus 4685 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1452 mm, akseliväli 2680 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat