28.3.2017

Ranskalaista sähkökyytiä Suomeen – Zoen myynti käynnistyy

Renault Zoe Z.E. 40

Renault Zoe on valmistajansa mukaan Euroopan suosituin sähköauto, joka tarjoaa ajoelämyksen lisäksi totuttua sujuvamman latauksen. Jatkossa Zoen saa myös Suomesta.

Renault Zoe Z.E. 40 on Suomalaisen sähköautomarkkinan tuorein tulokas, sillä merkin maahantuoja kertoo käynnistävänsä Euroopassa menestystä niittäneen Zoe-sähköauton myynnin tulevana viikonloppuna Vantaan Petikossa.

Ainakin aluksi sähköistä Renault-kauppaa käydään fyysisesti vain Autoverkkokauppa.fi myymälässä. Myös huolto on keskitetty samaan toimipisteeseen.

Valmistaja kertoo Renalut Zoe Z.E. 40:n olevan tyylikäs ja persoonallinen käyntikortti niin yksityisille kuin yrityksille. Vähemmän lennokkaasti kuvailtuna kyseessä on hieman yli nelimetrinen sähköauto, jonka korkeus saattaa pistää silmään. 1,56 metrin korkeus johtuu siitä, että auton akut on sijoitettu matkustamon lattian alle kyytiläisten pääntilasta tinkimättä.

Moottori koeajoi uutuuden hiljattain Portugalissa.

Zoe-kauppaa on käyty Euroopassa jo tovi, mutta Suomen tuontivalikoimasta se pudotettiin pois auton toimintamatkan vuoksi. 200 kilometrin laskennallista (NEDC) toimintamatkaa täysillä akuilla pidettiin Suomalaisiin tarpeisiin nähden turhan vaatimattomana.

Tuorein versio Renault Zoe Z.E. 40, muttaa tilannetta oleellisesti. Uuden akkuteknologian ansiosta sen toimintamatka on NEDC-testin mukaan neljäsataa kilometriä eli lähes kaksinkertainen aiempaan verrattuna. Testilukemat kääntyvät käytännön kilometreiksi valmistajan oman arvion mukaan niin, että kesäajossa latauksella taittuu 300 kilometriä ja talvella 200.

Nyt sen arvellaan tekevän kauppansa myös Suomessa.

Renault Zoe

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi, parempi akku

Kohentuneen toimintamatkan mahdollistaa uusi akku, jonka kapasiteetti on 41 kWh. Suurin oivallus entiseen oli lisätä akun energiatiheyttä. Näin akun mittoja ei tarvinnut muuttaa, eikä painokaan noussut kymmentä kiloa enempää.

Renault on ottanut huomioon Suomen kaltaiset viileät olosuhteet parantamalla akkujen lämpötilan säätöä. Uusi ilmankiertojärjestelmä auttaa pitämään Z.E. 40 -akun lämpötilan käytön kannalta optimaalisemmalla tasolla ulkolämpötilan vaihteluista riippumatta.

Renault Zoessa on aina vakiona tehokkaaksi tiedetty Caméléon-latausjärjestelmä, joka sovittaa toimintansa mahdollisimman tehokkaaksi latauspisteestä saatavilla olevan virran ja lataustehon mukaan. Vaihteluvälinä on 3–22 kW, jonka ansiosta Euroopassa yleisimmällä Type 2 latausliittimellä on Zoeen mahdollista saada puolessa tunnissa riittävästi lisävirtaa 80 kilometrin ajoon.

Caméléon-latausjärjestelmällä Zoen akut saa täyteen kahdesta kuuteen kertaan nopeammin kuin muilla suurtuotantosähköautoilla. Lisäksi järjestelmän etuihin kuuluu, että se on integroitu autoon ja siten aina kätevästi mukana. Käyttäjän tarvitsee vain kytkeä Zoe johdolla latauspisteeseen.

Kaikissa Suomeen tuotavissa Renault Zoeissa on My Z.E. Connect -palvelu, jonka avulla auton akun varaustilanteen voi lukea etänä, jos käytössä on tietoliikenneyhteys. Ylellisemmässä Intens-varustetasossa on lisäksi My Z.E. Inter@ctive, jossa latauksen ja esilämmityksen voi etäohjata yhteensopivilla älypuhelimilla tai nettiselaimella.

Viikon ajot yhdellä latauksella?

Eurooppalaisia autoilijoita tutkinut Renault uskoo vahvasti sähköautoilun mahdollisuuksiin. Renaultin omien tutkimusten mukaan 80 prosentilla eurooppalaisista autoilijoista keskimääräinen ajomatka päivässä on lyhyempi kuin 60 kilometriä.

Autovalmistajan oman matematiikan mukaan nämä autoilijat voisivat hoitaa Renault Zoella koko viikon arkiajot lataamatta kertaakaan. Moiseen optimismiin moni tuskin tuudittautuu omassa elämässään, vaikka ajatustasolla lataamattomuus kannatusta saaneekin.

Renault Zoe Z.E. 40

Vuodesta 2010 lähtien Renault on ollut Euroopan eniten rekisteröity sähköautomerkki. Ranskalaismerkin valmistamien sähköautojen määrä ylitti tänä syksynä jo 100 000 kappaleen rajan ja malliston suosituin auto on juuri Zoe, jonka osuus oli Euroopan sähköautomarkkinasta peräti 21 prosenttia.

Maailmanlaajuisesti tarkastellen Renault-Nissan allianssi on myyntilukujen valossa selvä ykkönen, sillä yli puolet maailmassa myydyistä sähköautoista on sen valmistamia.

Ajossa helppo ja miellyttävä

Renault Zoe on vaivaton ajettava. Koko on kompakti ja sähköautojen tapaan koko 225 Nm vääntömomentti on käytössä heti liikkeelle lähdöstä alkaen. Kiihdytys kaupunkivauhtiin vie vain neljä sekuntia ja 100 km/h saavutetaan 13,2 sekunnissa.

Yksivaihteisessa automaattivaihteistossa ei nyi, joten ajaminen on sujuvaa. Valmistaja lupaa kyydin olevan myös hiljaista. Matkalle lähtöä kääntää mielyttävän puolelle myös se, että auton voi viilentää tai lämmittää etukäteen.

Zoe Z.E. 40 Lifessa riittää varusteita. Kokonaisuuteen kuuluu muun muassa automaattinen ilmastointi, lämpöpumppu sisätilojen esilämmitys- ja esijäähdytystoiminnolla, vakionopeudensäädin ja suomenkielinen RLink2-multimediajärjestelmä 7 tuuman kosketusnäytöllä.

Intens-varustetaso tuo mukanaan mm. 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, älyavainkortin, peruutuskameran, tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistimen, valotunnistimen ja pykälää paremman äänentoiston.

Renault Zoe Z.E. 40

Uuden Renault Zoe Z.E. 40 Lifen hinta on 32 990 euroa ja Intensin hinta 34 990 euroa.

Kaikkien Renaultien tapaan Zoessa on neljän vuoden tai 100 000 kilometrin takuu ja lisäksi 8 vuoden tai 160 000 kilometrin ajoakun takuu.

Lähde: Renault Kuvat: Marko Jokela ja Renault

Lue myös: Koeajo: Väkevä mutta hiljainen haastaja – Renault Zoe Z.E. 40

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat