10.1.2017 Ajoneuvot Pyhä edustusauto sentään! Lexus LS uudistuu villiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Johtokunnan pysäköintihallissa saattavat viikset vapista Lexus LS:n ryhtyessä villiksi. Vuonna 1989 aloittaneen Lexuksen historia nojaa voimakkaasti juuri LS, Luxury Sedan, -mallisarjaan. Rauhallisen hillitty LS 400 valtasi nopeasti tilaa johtokuntien parkkipaikoilta olemalla hiukan saksalaisia kilpakumppaneitaan parempi. Neljän mallipolven ajan LS on ollut elegantin hiljainen omista lahjoistaan edustusautomallistossa. Mutta unohdetaan toki kaikki äskeinen. Uusi Lexus LS vaihtaa jazzin industrialiin ja kirjoittaa huulipunalla vessan peiliin, sillä sen verran vihaisesti auto noudattaa merkin uutta kulmikasta mallikieltä. Samalla sedanin järkevät ulkomuodot ovat vaihtuneet jännittävämpään coupémaisuuteen. Viidennen sukupolven LS onkin edeltäjäänsä pidempi, leveämpi ja selkeästi matalampi. Pituutta on nykyisin 5,24 metriä ja akseliväliä kunnioitettavat 3,125 metriä, peräti 35 millimetriä edellistä pitkän akselivälin versiota enemmän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisäisesti erinomainen Lexuksen insinöörit ovat samalla onnistuneet keventämään uutta LS:ää 90 kilogrammalla aiempaan verrattuna, suurelta osin kiitos materiaalien älykkäämmän käytön. Keveyttä on haettu myös moottoritilaan, sillä tuplaturbo-V6 on uusi V8. 3,5-litrainen voimanlähde vauhdittaa edustussedania 421 hevosvoiman turvin ja vaihteistona on LC 500:sta tuttu kymmenvaihteinen perinteinen automaatti. Nelivetoversiona LS saavuttaa paikoiltaan lähtiessä 100 km/h nopeuden 4,5 sekunnissa. Lexus on myös suunnitellut jousituksen uudelleen mukavuutta ja tarkempaa ajettavuutta ajatellen. Kuljettajapainotuksesta huolimatta Lexus LS on parhaimmillaan matkustajan ominaisuudessa nautittuna. Etuistuimet säätyvät sähköisesti 28 eri tavalla, ja takapenkillä puolestaan on tarjolla eniten jalkatilaa LS:n historiassa sekä lisävarusteinen jalkarahi. Lämmitys, tuuletus ja shiatsu-hieronta ovat valittavana kaikilla istuimilla. Lisävarusteinen ilmajousitus on varustettu puolestaan liikkumista helpottavalla mukavuustoiminnolla, jossa auto kohottautuu helpommalle kulkukorkeudelle. Samalla etuistuimen sivuttaistuet väistävät autoon nousevaa kuljettajaa. Sisustassa huomiota on kiinnitetty myös estetiikkaan. Lexuksen mukaan uudet puuviilutyypit ovat ottaneet inspiraationsa perinteisistä Shimamoku-puukuvioista. Uuden poikkisyisen leikkauksen etuna japanilaismerkki mainitsee entistä eläväisemmän puupinnan, jossa tummat ja vaaleat alueet erottuvat paremmin. Muita sisustan yksityiskohtia on lainattu muun muassa japanilaisista paperilyhdyistä. Arvovaltaisen äänettömästi Uuden LS:n pakoputkisoundi on viritetty aiempaa "arvovaltaisemmaksi", mutta itse matkustamo on pyritty eristämään hiljaisuuden nimissä. Useimmat vannevaihtoehdot on toteutettu ontoilla puolilla, jotta renkaiden aiheuttama resonointi jäisi mahdollisimman vähäiseksi. Matkustamossa käytetään passiivisten tekniikoiden lisäksi aktiivista vastamelutekniikkaa, ja jäljelle jäävän huminan voi hukuttaa musiikin alle Mark Levinsonin 3D-surroundsarjalla. Viihdejärjestelmä on siunattu 12,3-tuumaisella kosketusnäytöllä. Kuljettajaa ilahdutetaan puolestaan 24-tuumaisella heijastusnäytöllä, jonka Lexus mainitsee olevan markkinoiden suurin. Turvajärjestelmien saralla LS ei tietenkään petä. Moottoriteiden puoliautonomisten avustimien lisäksi Lexus Safety System + on varustettu automaattiväistöllä varustetulla jalankulkijatunnistuksella. Mikäli auto arvelee törmäävänsä jalankulkijaan, suorittaa se jarrutuksen ja hätäväistön kaistalla pysytellen. Lähde ja kuvat: Lexus Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?