10.1.2017

Pyhä edustusauto sentään! Lexus LS uudistuu villiksi

Lexus LS

Johtokunnan pysäköintihallissa saattavat viikset vapista Lexus LS:n ryhtyessä villiksi.

Vuonna 1989 aloittaneen Lexuksen historia nojaa voimakkaasti juuri LS, Luxury Sedan, -mallisarjaan. Rauhallisen hillitty LS 400 valtasi nopeasti tilaa johtokuntien parkkipaikoilta olemalla hiukan saksalaisia kilpakumppaneitaan parempi. Neljän mallipolven ajan LS on ollut elegantin hiljainen omista lahjoistaan edustusautomallistossa.

Mutta unohdetaan toki kaikki äskeinen. Uusi Lexus LS vaihtaa jazzin industrialiin ja kirjoittaa huulipunalla vessan peiliin, sillä sen verran vihaisesti auto noudattaa merkin uutta kulmikasta mallikieltä. Samalla sedanin järkevät ulkomuodot ovat vaihtuneet jännittävämpään coupémaisuuteen. Viidennen sukupolven LS onkin edeltäjäänsä pidempi, leveämpi ja selkeästi matalampi. Pituutta on nykyisin 5,24 metriä ja akseliväliä kunnioitettavat 3,125 metriä, peräti 35 millimetriä edellistä pitkän akselivälin versiota enemmän.

Lexus LS

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sisäisesti erinomainen

Lexuksen insinöörit ovat samalla onnistuneet keventämään uutta LS:ää 90 kilogrammalla aiempaan verrattuna, suurelta osin kiitos materiaalien älykkäämmän käytön. Keveyttä on haettu myös moottoritilaan, sillä tuplaturbo-V6 on uusi V8. 3,5-litrainen voimanlähde vauhdittaa edustussedania 421 hevosvoiman turvin ja vaihteistona on LC 500:sta tuttu kymmenvaihteinen perinteinen automaatti. Nelivetoversiona LS saavuttaa paikoiltaan lähtiessä 100 km/h nopeuden 4,5 sekunnissa. Lexus on myös suunnitellut jousituksen uudelleen mukavuutta ja tarkempaa ajettavuutta ajatellen.

Lexus LS

Kuljettajapainotuksesta huolimatta Lexus LS on parhaimmillaan matkustajan ominaisuudessa nautittuna. Etuistuimet säätyvät sähköisesti 28 eri tavalla, ja takapenkillä puolestaan on tarjolla eniten jalkatilaa LS:n historiassa sekä lisävarusteinen jalkarahi. Lämmitys, tuuletus ja shiatsu-hieronta ovat valittavana kaikilla istuimilla. Lisävarusteinen ilmajousitus on varustettu puolestaan liikkumista helpottavalla mukavuustoiminnolla, jossa auto kohottautuu helpommalle kulkukorkeudelle. Samalla etuistuimen sivuttaistuet väistävät autoon nousevaa kuljettajaa.

Lexus LS

Sisustassa huomiota on kiinnitetty myös estetiikkaan. Lexuksen mukaan uudet puuviilutyypit ovat ottaneet inspiraationsa perinteisistä Shimamoku-puukuvioista. Uuden poikkisyisen leikkauksen etuna japanilaismerkki mainitsee entistä eläväisemmän puupinnan, jossa tummat ja vaaleat alueet erottuvat paremmin. Muita sisustan yksityiskohtia on lainattu muun muassa japanilaisista paperilyhdyistä.

Lexus LS

Arvovaltaisen äänettömästi

Uuden LS:n pakoputkisoundi on viritetty aiempaa "arvovaltaisemmaksi", mutta itse matkustamo on pyritty eristämään hiljaisuuden nimissä. Useimmat vannevaihtoehdot on toteutettu ontoilla puolilla, jotta renkaiden aiheuttama resonointi jäisi mahdollisimman vähäiseksi. Matkustamossa käytetään passiivisten tekniikoiden lisäksi aktiivista vastamelutekniikkaa, ja jäljelle jäävän huminan voi hukuttaa musiikin alle Mark Levinsonin 3D-surroundsarjalla. Viihdejärjestelmä on siunattu 12,3-tuumaisella kosketusnäytöllä. Kuljettajaa ilahdutetaan puolestaan 24-tuumaisella heijastusnäytöllä, jonka Lexus mainitsee olevan markkinoiden suurin.

Lexus LS

Turvajärjestelmien saralla LS ei tietenkään petä. Moottoriteiden puoliautonomisten avustimien lisäksi Lexus Safety System + on varustettu automaattiväistöllä varustetulla jalankulkijatunnistuksella. Mikäli auto arvelee törmäävänsä jalankulkijaan, suorittaa se jarrutuksen ja hätäväistön kaistalla pysytellen.

Lähde ja kuvat: Lexus

Luetuimmat