14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Porsche 911 Turbo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos vain löytyy riittävästi rahaa, tarjolla on auto niin arkeen ja juhlaan. Jälkimmäistä vietetään radalla tai Saksan moottoriteillä liikenteen salliessa. Hyvää: legendan henki, ajettavuus, suorituskyky, kohtuullinen kulutus (suorituskykyyn nähden), tekniikka. Huonoa: hinta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Onkohan yksikään toinen superurheiluauton suorituskyvyn omaava ohjus niin sopiva jokapäiväiseen käyttöön kuin Porsche 911 Turbo? Rata-autoilijat olivat 40 vuotta sitten Frankfurtin autonäyttelyssä esitellyn Porsche 911 Turbon alkuperäinen kohderyhmä. Tarkoituksena oli valmistaa vain 400 autoa, jotta 260 hevosvoimainen 3,0-litraisella ahdetulla bokserikuutosella varustettu malli saataisiin luokiteltua. Kysyntä oli niin rajua, että tuotantomäärä moninkertaistui ja nyt on edetty jo seitsemänteen sukupolveen. Elektroniikan avulla Porsche esittelee uuden mallisarjan aina vaiheittain perusmallista alkaen. Nykyisen 911-mallisarjan (991) ensimmäiset yksilöt myytiin jo melkein kaksi vuotta sitten ja väliin ovat mahtuneet niin avomallit kuin nelivetoiset. Näihin päiviin saakka on valmistettu edellisen 997-mallisarjan Turboa, mutta nyt siirryttiin uuteen aikakauteen. Vaikka auton päälinjat ovat ennallaan, niin voidaan puhua täysin uudesta autosta. Akseliväli on kasvanut kymmenellä sentillä ja niin edessä kuin takana on viitisen senttiä enemmän raideväliä. Uusi Porsche 911 Turbo istuu tanakammin tiessä, mutta sen ohella alustan mittojen kasvu on tuonut lisää sisätilaa – ainakin etuistuimelle. Takatilat sopivat paremmin pakettien kuin ihmisten kuljettamiseen. Edellisessä 911 Turbossa ei ollut sen kummemmin moitittavaa, mutta uuteen on taiottu paljon lisää ominaisuuksia. Hienoja kirjainlyhenteet ovat joko vakio- tai lisävarusteita. Uutta on nelipyöräohjaus, joka tekee autosta kaupunkinopeuksissa ketterämmän ja suurissa nopeuksissa vakaamman. Alas laskeutuva etuhelma ja ylös nouseva takasiipi ovat Porschen termein adaptiivista aerodynamiikkaa, jonka vaikutuksen huomaa kuulemma kakkosella tai kolmosella alkavilla kolminumeroisilla nopeuksilla. Neliveto reagoi aiempaa nopeammin ja voimaa jaetaan tilanteen mukaan myös takapyörien kesken. Radalle ja raitille Ajoasennosta saa ihanteellisen istuimen 14 sähkösäädöllä. Ainoa vaihtoehto vaihteistoksi on tiptronic-kaksoiskytkinvaihteisto. Puritaanit voivat kaivata käsivalintaista, mutta nykyratkaisulla kiihdytys sujuu nopeammin ja kulutus on pienempi. Kulku on hiljaista ja 20-tuumaiset 35- ja 30-sarjan hyvin matalat renkaat huomioon ottaen yllättävän mukavaa. On vaikea uskoa, että moottorissa on 520 hevosvoimaa eli 20 enemmän kuin ennen. Totuus paljastuu, kun päästään taajaman ulkopuolelle ja oikean puoleisen polkimen voi ensimmäisen kerran painaa syvemmälle. Kiihtyvyys on kiitettävää. Valitsemalla sport chrono -paketin saa paljon ominaisuuksia, kuten hetkellisen ahdinten ylipaineen. Se hioo kiihdytysajasta nollasta sataan pari kymmenystä. Jos valitsee 911 Turbo S:n, nousee hinta yli 55 000 eurolla, mutta sille saa paljon vastinetta. Moottori kehittää 560 hevosvoimaa. Pysähtyminen on vielä turvallisempaa todella kookkailla levyillä varustettujen komposiittijarrujen ansiosta. Ja led-valot ovat vakiona. Oikeastaan koko hintaero koostuu varusteista, jotka ”perusmalliin” on ostettava lisävarusteena. Porsche 911 Turbo kuuluu niihin autoihin, joita ei haluaisi koeajon päätteeksi palauttaa. Auton tarjoamalla suorituskyvyllä ei ole Suomessa käyttöä, mutta riittävä suorituskyky on myös osa turvallisuutta. Ja mikäli lähtee radalle, Porche saa huononkin kuljettajan vaikuttamaan taitavalta. Teksti ja kuvat: Toni Jalovaara Porsche 911 turbo Hinta alkaen 274 092 € Ajoneuvovero 269 €/ v Moottori 3 800 cm³, bensiinimoottori, 2 ahdinta, 6 sylinteriä, 7v.-automaattivaihteisto, takaveto. Teho 383 kW (520 hv), 6600 r/min Vääntö 660 Nm (1950-6500 r/min) Vääntö 660 Nm (1950-6500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,4 s Huippunopeus 315 km/h Kulutus l/ 100 km 13,2 (kaup.) / 7,7 (maant.) / NEDC-kulutus 9,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 227 g/km Mitat pituus 4506 mm, leveys 1880 mm, korkeus 1296 mm, akseliväli 2450 mm Tavaratila: 150 + 260 l Omamassa: 1595 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?