26.2.2016 Ajoneuvot Porschen uusi urheiluauto 718 Boxster pintaa syvemmältä – ja pitkässä sivuluisussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi nimi 718 Boxster viestii nelisylinterisestä bokserista. Moottori tutustui auton tekniikkaan ja muutoksiin Porschen tekniikkapäivillä. Vuonna 1996 Porsche julkaisi bokserimoottorisen kaksipaikkaisen roadsterin, Boxsterin. Muodokkaan korin ja nautinnollisen ajettavuuden yhdistelmä osoittautui menestysreseptiksi, joka jatkuu nyt lisänimen 718 kera. Porsche raotti uutuuden salaisuuksia Ranskassa järjestetyillä tekniikkapäivillä. Kustannussyistä ensimmäinen Boxster kehitettiin yhdessä uuden 996-sukupolven 911 Carreran kanssa. Erityisesti autojen keularakenteissa oli paljon samaa. Yhteiseltä kehityspöydältä oli peräisin myös kuusisylinterinen bokserimoottori, joskin huomattavan erikokoisena. Alkuun Boxsterin oli tultava toimeen vain 2,5-litraisen 205 hevosvoimalla. Se kiihdytti auton nollasta sataan 6,9 sekunnissa, mikä kaksikymmentä vuotta sitten oli oikein kelpo arvo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuudesta neljään Soinnikkaalla kuusisylinterisellä on ollut suuri vaikutus avoauton ajokokemukseen. Mallihistoriansa ajan Boxster, sekä vuonna 2005 julkaistu sisarmalli Cayman, ovatkin tuntuneet autoilta, joihin on asennettu huomattavasti kalliimmasta luokasta lainattu moottori. Vahvemmin muotoillut helmat ja keulan voimakkaammat ilmanottoaukot helpottavat 718 Boxsterin tunnistusta. Nyt kaksi vuosikymmentä myöhemmin tilanne normalisoituu. Kolmannen sukupolven Boxsterin päätyessä keski-ikään mallinimi muuttuu Porsche 718 Boxsteriksi ja moottori vaihtuu nelisylinteriseksi turboahdetuksi bokseriksi. 718-numerosarja viittaa Porschen taannoiseen avokattoiseen kilpuriin, mutta tehtaan sisäinen mallikoodi uutuudelle on 982 – kuusisylinterinen edeltäjä oli 981. Kahden sylinterin amputaatio ei johda kärsimykseen. Perus-Boxsterin kaksilitraisessa on nyt pyöreät 300 hevosvoimaa, suorituskykyisemmän S-mallin 2,5-litraisesta irtoaa 350. VTG-ahtimessa pakokaasuvirtaa turbiinisiivelle ohjataan raossa näkyvillä siivekkeillä. Jälkimmäisen turboahdin on varustettu muuttuvageometrisellä turbiinilla, eli VTG-turboahtimella (VTG, eli Variable Turbine Geometry). Järjestelmä laajentaa ahtimen toiminta-aluetta. Ratkaisu on hyvin yleinen dieseleissä, mutta bensiinimoottoreiden lähes 1 000 °C pakolämpötilojen vuoksi VTG-ahdin on aikaisemmin jäänyt Porsche 911 Turbon yksinoikeudeksi. Vääntöä kaikilla kierroksilla Moottoreiden toiminta-alue on todella laaja. Boxsterin 380 newtonmetriä on käytettävissä alueella 1 950–4 500 1/min, ja Boxster S:n 420 newtonmetriä on tarjolla välillä 1 900–4 500 1/min. Vahvasta alaväännöstä huolimatta moottorikaksikko saavuttaa huipputehonsa vasta 6 500 kierroksella, ja rajoitin katkaisee riemun vasta tuhatta kierrosta myöhemmin. Uusi moottori ei ole kaunis, mutta eipä sitä mistään näe. Uusiin moottoreihin ja turboahtimiin on päädytty nykyajan muotisyystä, taloudellisuudesta. Hiilidioksidipäästöjen kerrotaan laskeneen 25 grammalla kilometriä kohden. Sylinterimäärän laskeminen on keventänyt moottoria, mutta vain kahdeksan kilogrammaa. Vaikka sylinteriryhmä ja sylinterikannet ovat aiempaa keveämpiä, kertyy turboahtimesta ja ahtoilman jäähdytykseen käytetystä ilma-vesi -lämmönvaihtajasta (eng. chargecooler) lisäpainoa. Kauniista laulusta voimakkaaseen papatukseen Entä kaksipaikkaisen roadsterin tärkein ominaisuus, ääni? Tilanne on epäreilu 718 Boxsteria kohtaan. Juuri äänimaailman rikkaus sai edeltäjän kuusisylinterisen bokserin tuntumaan eksoottiselta. Uusi turbomoottori ei tarjoa samanlaista elämystä, mutta nelisylinteriseksi se kuulostaa erittäin hyvälle. Oikeanlaista äänimaailmaa etsiessään Porschen akustikot päätyivät Subarun vanhaan temppuun, jossa vasemman ja oikean sylinteriryhmän pakosarjat ovat eri pituiset. Tuloksena on harvakäyntinen ja voimakas papatus. Moottorit kuulostavat todellisia litratilavuuksiaan suuremmilta. Erityisesti ulkoapäin kuultuna yläkierroksilta löytyy myös Toyota GT86:sta/Subaru BRZ:sta tuttua karkeaa laulua, joskin hivenen turboahtimen vaimentamana. Äänimaailmaa vaikuttavampaa moottorissa on vaste kaasuun. Sitä tosin piti tarkkailla kartturin paikalta, sillä 718 Boxsterin ohjaksiin ei vielä päässyt. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pitkää luisua Porsche Motorsportin testikuljettaja Lars Kerniä ei tarvitse innostaa viemään prototyyppiä leveässä sivuluisussa. Kilpa-autojen ohjaksissa millintarkkoihin ajolinjoihin tottuneelle driftaus on harvinaista herkkua – ja sen huomaa. Huippulahjakas kuljettaja aloittaa vastaheitolla pitkän luisun. Herkkäliikkeisen keskimoottoriauton luisu vaatii tasapainottelua kaasupolkimen napautuksilla. Kartturin paikalta tarkasteltuna turbobokserin reagoi vapaasti hengittävän tavoin. Sivuprofiilista 718 Boxsterin selkein tunnusmerkki on uusi suurempi takasiipi. Moottorin lisäksi vaihdos Boxsterista 718 Boxsteriksi on tuonut joukon ulkonäkömuutoksia. Tehtaan mukaan ainoastaan kattorakenteet, tuulilasi ja konepelti periytyvät edeltäjästä. Etupuskurin ilmanottoaukoja on suurennettu, ja lokasuojat ovat saaneet aiempaa korkeammat pokkaukset. Uusia ajovaloja ympyröi muista Porsche-malleista tuttu neljän ledin päiväajovalokuvio. Takana huomio kiinnittyy suurempaan takasiipeen, joka yhdistää sulavasti viirumaisten takavalojen linjat ja kätkee Porsche-kirjaimet. Sisätilojen näkyvin muutos on uusi ohjauspyörä. Käyttöä helpottaa uusi PCM-järjestelmä, joka on Porschen nimitys navigaatio- ja kommunikaatiojärjestelmälle. Kosketusnäyttöinen järjestelmä tukee muun muassa Applen älypuhelinten CarPlay-peilaustoimintoa. Uusi ohjauspyörä on superauto 918 Spyderin innoittama. Pientä hienosäätöä on tehty lähes kaikkialle. Esimerkiksi taka-apurunkoa on jäykistetty Cayman GT4:ään kehitetyllä poikkituella, ja 10 prosenttia aiempaa nopeamman ohjauksen osia lainataan 911 Turbosta. Porsche 718 Boxster on tehtaan urheiluautomalliston lähtökohta, mutta satasen vauhti saavutetaan hitaimmillaankin vain 5,1 sekunnissa. Aika pitkälle on tultu kahdessakymmenessä vuodessa. ...ja vielä yksi luisukuva! Päivitetty klo. 20.41: Korjattu takaspoileriin liittyviä väitteitä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta