1.3.2014

Koeajo: Porsche Macan

Taitavasti yhdistetty urheiluauto ja maasturi – ilman liikoja kompromisseja. Hyvää: suorituskyvyn ja kulutuksen suhde, ajettavuus, monikäyttöisyys. Huonoa: hinta, puutteellinen vakiovarustus.

Hämmentynyt kuvaa ehkä parhaiten suhtautumista Porsche Macaniin ennen sen koeajoa.

Uutuus perustuu Audi Q5:een, mikä ei ole huono asia, mutta voiko tuolta pohjalta rakentaa aidon Porschen? Urheiluautovalmistaja pyrkii kattamaan yhä laajemmin henkilöauto- ja katumaasturimarkkinat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pelko pois

Porsche myöntää avoimesti, miltä perustalta Macania on ryhdytty suunnittelemaan. Samaan hengenvetoon muistutetaan, että kaksi kolmasosaa osista ja rakenteista on Porschen suunnittelemia.

Edes Audin nelivetoratkaisu ei kelvannut Porschelle, vaan sekin on kehitetty heidän vaatimuksiaan vastaavaksi.

Macan on helppo tunnistaa Porscheksi. Mittasuhteet ovat silmää miellyttävät. Vaikka ulkonäköä ei pitäisi makuasiana arvostella, niin Macan on sopusuhtainen.

Porschen edustajat kertoivat linjoista löytyvän runsaasti yhtymäkohtia 911-mallisarjaan. Esimerkiksi konepellin keskikohouma ja lippa etusäleikön ylle ovat aitoa Porschea ja sivulinja on coupémainen.

Urheiluauton elkeitä

Urheiluauton elkeitä löytyy ohjaamosta ainakin kuljettajan paikalta. Virtalukko on valmistajalle tyypilliseen tyyliin ohjauspyörän vasemmalla puolella ja käyntinopeusmittarin on Porschessa oltava komeasti keskellä.

Ajoasennon saa helposti urheiluautoista tuttuun tapaan vähän makaavaksi ja hallintalaitteet ovat melkein kuin uusimmasta 911-mallista.

Ero moneen valmistajan muuhun mallisarjaan löytyy takapenkiltä. Se on kuin missä tahansa perheautossa tai katumaasturissa. Tilaa on mukavasti pitkällekin matkustajalle.

Asiat ovat siis paremmin kuin monessa kilpailijassa. Samaa voidaan sanoa 500 litran vetoisesta tavaratilasta, joka laajenee 1 500 litran kokoiseksi.

Pääosassa diesel

Esittelyvaiheessa Macaniin voi valita mieleisen kolmesta moottorista. Bensiinivaihtoehdot ovat Macan S:n kolmilitrainen tuplaturbo, joka kehittää 340 hevosvoimaa.

Mikäli tuo vaikuttaa vaatimattomalta, kannattaa ostaa Macan Turbo. Sen 3,6-litraisesta niin ikään kahdella ahtimella varustetusta moottorista otetaan irti 400 hevosvoimaa ja samalla auton vakiovarustus kohenee aivan uudelle tasolle.

Viritysaste ei ole vielä kovin korkea, ja tehtaalla olikin peitteen alla piilossa Macan, jossa oli huomattavan kookkaat pakoputket. Eräs tehtaan edustajista kertoikin, että Macan Turbo S on tulossa ja siinä on voimaa 450–500 hevosvoimaa.

Suomessa neljä viidestä Macanin ostajasta päätyy maahantuojan mukaan kolmilitraiseen V6-turbodieseliin. Se on tuttu monen Audin ja Volkswagenin keulalta, mutta esimerkiksi Q5:een verrattuna tehoa on vähän enemmän eli 258 hevosvoimaa.

Ajossa voi iloita muhkeasta 580 Nm vääntömomentista, joka on käytettävissä moottorin tärkeimmällä käyntinopeusalueella.

Vaihteiston suhteen ei ole valinnanvaraa, sillä ainoa vaihtoehto on seitsenvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, joka toimii todella miellyttävästi. Vain äärimmäisissä täyskaasukiihdytyksissä tuntuu vähän nykäisyjä, varsinkin jos kiihdytyksen keskeyttää. Myös neliveto on vakiona.

Muihin katumaastureihin Macan tekee eroa maastoajo-ohjelmalla, joka toimii nappia painamalla.

Se toimii alle 80 km/h nopeudessa pitäen huolen, että voimalinja varmistaa kaiken aikaa parhaan mahdollisen pidon. Jos autossa on lisävarusteinen ilmajousitus, nousee auto napin painalluksella 40 millimetriä, jonka jälkeen maavara on 23 senttiä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Radalle ja maastoon

Macania sai koetella myös rata-ajossa ja kohtuullisen vaikeassa maastossa. Macan kulkee kuin kiskoilla yli 200 km:n tuntinopeuksissa. Radalla se tuntuu kokoaan pienemmältä ja kevyemmältä. Ja maastossa se möyrii vakiorenkainkin eteenpäin hämmästyttävällä tarmokkuudella.

Kaiken kauniin ja hyvän jälkeen on pakko pysähtyä ikävien tosiasioiden eteen. Porsche Macan maksaa halvimmillaankin yli 80 000 euroa. Eikä hinta vielä sisällä kaikkea mitä voisi odottaa, vaan jopa etuistuimien lämmittimet on tilattava erikseen lisähintaan.

Jos rahaa on käytettävissä riittävästi, kannattaa pitää kiirettä.

Puolet Suomen Macan-kiintiöstä oli myyty jo ennen auton ensiesittelyä ja toimitukset venyvät muutamissa malleissa vuoden 2015 puolelle. Saksassa tilanne on vielä pahempi, sillä siellä asiakkaille puhutaan jo vuodesta 2016.

Porsche Macan on mainio auto, josta on hintaa lukuunottamatta vaikea löytää mitään moitittavaa. Se nostaa luokkansa standardin tasolle, jolle kilpailijoiden on yllettävä mikäli ne haluavat menestyä.

Teksti ja kuvat: Toni Jalovaara

Porsche Macan

Hinta alkaen

82 035 €

Ajoneuvovero

149 €/ v

Käyttövoimavero

522 €/ v

Moottori

2 967 cm³, V6-turbodiesel edessä pitkittäin, 
24 venttiiliä, neliveto, 7-vaihteinen 
PDK-kaksoiskytkinvaihteisto.

Teho

190 kW (258 hv), 4000-4250 r/min

Vääntö

580 Nm (1750-2500 r/min)

Vääntö

580 Nm (1750-2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,3 s

Huippunopeus

230 km/h

Kulutus l/ 100 km

6,7 (kaup.) / 5,7 (maant.) / NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

161 g/km

Mitat

pituus 4681 mm, leveys 1923 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2807 mm
Tavaratila: 500-1500 l
Omamassa: 1880 kg

Matkanjatkamispalvelu

2 vuotta

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat