26.2.2017

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid – Kun enemmän on enemmän

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

Laajenevan Panamera-malliston uusin versio yhdistää turbon ja hybridin voimat absurdein suoritusarvoin.

Porsche vyöryttää markkinoille jälleen uuden variaation toisen sukupolven Panamerasta. Malliston huipulle asettuu nyt Panamera Turbo S E-Hybrid, joka yhdistää Panamera Turbon riittoisat (550 hv) voimavarat hybridimallin sähköpuhtiin (136 hv), joten järjestelmätehon lopputuloksena on 500 kilowatin miellyttävä tasaluku, eli absurdit 680 hevosvoimaa. Tyhjäkäynnin tuntumasta käytössä on myös erittäin kelvolliset 850 newtonmetriä vääntöä. Luontevasti tehot onkin valjastettu nelivedon turvin.

Niinpä Porschen toisen sukupolven komeampi ja eheämpi perhesedan singahtaa 0–100 km/h parhaimmillaan 3,4 sekunnissa ja saavuttaa jopa 310 km/h huippunopeuden. Valmistajan mukaan sähkömoottoreiden käyttöstrategia on tuttu sen hybridihyperautosta, 918 Spyderistä. Pelkällä sähköllä voi huristella noin 50 kilometrin matkan ja testisyklin mukaan mielettömän suorituskyvyn kulutus on vain 2,9 litraa tai 16,2 kWh per 100 kilometriä.

Panamera Turbo S E-Hybridin perinteisenä voimanlähteenä on kahdella turboahtimella varustettu 4,0-litrainen V8, uuden sukupolven hybriditekniikan ollessa puolestaan tuttua maltillisemmasta Panamera 4 E-Hybridistä. Numerofaneille kerrottakoon, että akuston kapasiteetti on 14,1 kWh ja sen lataaminen kotitöpselistä kestää noin kuusi tuntia. Mikäli käytössä on 32 ampeerinen pistoke yhdessä tehokkaamman 7,2 kW laturin kanssa, saa akun ladattua tyhjästä 2,4 tunnissa. Trendin mukaisesti käytössä on myös apuilmastointi, jonka avulla matkustamo voidaan säätää sopivan lämpöiseksi jo latauksen aikana.

Panamera Turbo S E-Hybridin vakiovarusteisiin kuuluvat Porschen keraamiset komposiittijarrut (PCCB), dynaaminen alustanhallinta (PDCC Sport) ja kolmikammioinen ilmajousitus PASM-hallinnalla.

Heinäkuussa saapuva malliston huippuversio esitellään virallisesti Geneven autonäyttelyssä muutaman viikon kuluttua. Saatavilla on myös akseliväliltään 150 millimetriä pidempi Executive-malliversio, joka saa nelipyöräohjauksen vakiovarusteena. Saksassa mallin hinnat alkavat 185 736 eurosta.

Lähde ja kuvat: Porsche

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat