9.9.2016 Ajoneuvot Porsche Panamera 4 E-Hybrid – Keveämpää omatuntoa Stuttgartista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porschen neliovisen Panameran siirtyessä toiseen sukupolveen myös hybridimalli saa toisen tulemisen. Porschen lupailema hybridiversio uudesta toisen sukupolven Panamerasta saapuu juuri sopivasti Pariisin autonäyttelyyn. Stuttgartilaisyhtiön luomus pakkaa nelivedon, 50 kilometrin sähkötoimintasäteen ja yhteensä 462 hevosvoimaa (340 kW) samaan pakettiin. Panameran parantuneiden muotojen lisäksi voi nauttia yhdistetystä kulutuslukemasta, joka on 2,5 litraa per 100 kilometriä, vastaten 56 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometrillä. Yhdistelmävoimin toimiva Panamera 4 E-Hybrid kykenee operoimaan 140 km/t nopeuksiin saakka pelkän sähkömoottorin turvin. Paikaltaan lähdettäessä käytössä on puolestaan kunnioitettava 700 newtonmetrin vääntö ja 0–100 km/t taittuukin lähes muun malliston vauhdissa 4,6 sekunnissa. Huippunopeutta neliovisella käyttösportilla on tällä voimalinjalla 278 km/t. Porsche kertoo muuttaneensa sähkömoottorin käyttökynnystä edeltäjämalliin verrattuna: aiemmin sähkömoottorin aktivoimiseen tarvitun 80% poljinkynnyksen sijaan sähkö- ja bensiinimoottori yhdistelevät nyt voimiaan dynaamisemmin. Bensiinimoottorina Panamera 4 E-Hybridissä on 2,9-litrainen V6, joka kahden turbon avulla tuo pöytään 330 hevosvoimaa (243 kW). Sähkömoottorista puolestaan irtoaa 136 hevosvoimaa (100 kW). Voimanlähteitä hallitseva hybridimoduuli on sekin kokenut päivityksen, joten aiemman elektrohydraulisen ratkaisun sijaan käytössä on uudempi elektromekaaninen versio. Porschen mukaan tämä nopeuttaa voimalähteiden välillä vaihtamista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Momentinmuuntimesta kaksoiskytkimiin Voima, tuli se sitten fossiileista tai elektroneista, päätyy muiden Panamera-mallien tavoin Porschen kahdeksanvaihteisen PDK-kaksoiskytkinvaihteiston jaettavaksi. Samalla edeltäneen mallin kahdeksanvaihteinen momentinmuunninvaihteisto jää historiaan. Käynnistettäessä auto aloittaa aina pelkkään sähköön luottavasta E-Power-ajotilasta ja uutena ajotilana nähdään "Hybrid Auto", jossa Panamera pähkäilee tarvittavan voimalähdeyhdistelmän automaattisesti. Panamera 4 E-Hybrid liittyy osaksi Porschen sangen nopeaa perheautomallistoa, johon kuuluvat Panamera 4S, Panamera 4S Diesel ja Panamera Turbo. Muistakin hybrideistä tuttujen "E-Hold" ja "E-Charge" tilojen lisäksi nähdään muusta mallistosta tutut riehakkaammat "Sport" ja "Sport Plus" -ajotilat, sillä Porschen Sport Chrono Pack kuuluu hybridimallin vakiovarustukseen. Sport-asennossa järjestelmä huolehtii, että akussa on aina minimivaraus sähkömoottorin tehoavun hyödyntämiseksi ja Sport Plus -tilassa järjestelmä keskittyy antamaan kaiken mahdollisen tehon, ladaten samalla myös hybridin akkua mahdollisimman nopeasti. Tavaratilan pohjassa sijaitseva hybridijärjestelmän akku on nestejäähdytetty ja sen kapasiteetti on kasvanut 14,1 kWh:iin aiemmasta 9,4 kWh:sta, akuston painon pysyessä kuitenkin samana. Latausaika yleisestä 230V/10A -pistokkeesta on 5,8 tuntia, mutta lisäksi Panamerassa on mahdollisuus ladata 230V/32A-virtalähteen avulla akut vain 3,6 tunnissa. Lataus voidaan myös ajastaa joko ajotietokoneen tai älysovelluksen avulla. Erillinen apuilmastointi huolehtii puolestaan matkustamon viilentämisestä tai lämmittämisestä lataamisen aikana. Muilta osin 4 E-Hybrid noudattelee muuta Panamera-mallistoa. Porschen Advanced Cockpit -mittaristoratkaisu on kuitenkin saanut hybridin vaatimat lisäykset, joten hybridijärjestelmän tilaa ja käytössä olevaa tehoa voi seurata reaaliaikaisesti. Nimen tilauskirjaan voi jättää jo nyt, mutta Porschen mukaan hybridmeran toimitukset alkavat ensi vuoden huhtikuun puolivälin tienoilla. Lähde ja kuvat: Porsche Katso myös: Maistiainen: Porsche Panamera 4S Diesel Maailman nopein viisiovinen perheauto – uusi Porsche Panamera Katsaus nopeimpien perheautojen historiaan Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?