29.10.2016 Ajoneuvot Pohjoismaiden ensimmäinen Hyundai i20 R5 -ralliauto Suomeen Rallybaronille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensi kaudella Suomen SM-rallissa nähdään myös Hyundai i20 R5, Rallybaronin ollessa Hyundain ensimmäinen asiakastalli Pohjoismaissa. Hyundai Motorsportin asiakasohjelma on tuomassa Suomeen Pohjoismaiden ensimmäisen R5-luokan Hyundai i20 -ralliauton. Suomalaiselle Rallybaron Oy:lle tuleva kilpuri tullaan näkemään rallin SM-sarjassa kevään loppupuolella. Hyundai i20 R5 sai virallisen luokituksensa lokakuun alussa ja auton tulikasteena toimi Korsikan MM-ralli. Automallin päävastuullisena testikuljettajana on toiminut Kevin Abbring, joka on nähty myös Hyundai i20 WRC:n ratissa tällä kaudella. Tähän mennessä Hyundai Motorsport Customer Racing on luovuttanut asiakkailleen viisi Hyundai i20 R5:sta ja lisää on luvassa vielä ennen vuoden loppua. – Olen siirtynyt täysipäiväisesti Netbaronin johdosta sen tytäryhtiön Rallybaron Oy:n ralliautojen vuokraus-liiketoiminnasta vastaavaksi johtajaksi tulevien merkittävien kalustohankintojen myötä. Meillä on myös optio toisen auton ostosta ja päätös sen lopullisesta hankinnasta tullaan tekemään ensi vuoden alussa. Tulevaisuudessa meidän tarkoitus on tehdä pitkäjänteistä pohjatyötä erityisesti nuorten kuljettajalupausten parissa, ja uskon näiden panostusten palkitsevan tulevaisuudessa useilla Suomen mestaruuksilla, kommentoi Rallybaron Oy:n toiminnasta vastaava johtaja Antti Leinonen. – Hyundai on elänyt muutaman viime vuoden ajan vahvaa tulemista ralliautoilun huipulle. Tehtaan keväällä julkaiseman strategian mukaisesti tulemme olemaan Rallin MM-sarjassa usean vuoden ajan. Samalla voimme laajentaa maahantuojana omaa tekemistämme paikallisissa sarjoissa uuden R5-projektin myötä. Lisääntyvä läsnäolomme Rallin SM-sarjassa antaa meille myös hyvät eväät esitellä Suomen markkinoille uuden i30-malliston ja varsinkin auton N-version, kommentoi puolestaan Hyundai Motor Finlandin PR & Viestintäpäällikkö Sami Takaneva. Maahantuojan tarkoituksena onkin näkyä Rallybaronin rallitaipaleen taustalla ensi kauden kuluessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyundai i20 R5 i20 R5:n pohjana toimii sama viisiovinen i20, jolle myös i20 WRC perustuu. Luokituserojen mukaisesti autot eroavat kuitenkin aerodynamiikkansa osalta, R5:n saadessa maltillisemmat ilmanohjaimet isoveljeensä verrattuna. R5:n sydämenä sykkivä 1,6-litrainen suorasuihkutteinen turbomoottori on samaa perua WRC-moottorin kanssa, mutta 32 millimetrin kuristimella siitä saadaan noin 15% vähemmän tehoa. R5 myös painaa noin 30 kilogrammaa täysiveristä WRC-autoa enemmän. Hyundai i20 R5 Moottori: Pipo Moteursin virittämä, 1,6-litrainen ja 4-sylinterinen suorasuihkutusmoottori, turboahdin / teho 285 hv / vääntö 420 Nm Voimansiirto: 5-vaihteinen Ricardon sekventaalivaihteisto / kiinteä neliveto / mekaanisesti lukittavat etu- ja takatasauspyörästöt Alusta: jousitus, edessä ja takana McPherson-joustintuet / italialaisvalmisteiset Extremen säädettävät iskunvaimentimet Vanteet: soralla 7x15”, asfaltilla 8x18” Jarrut: edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut, levyn halkaisija soralla 300 mm, asfaltilla 355 mm / nelimäntäiset jarrusylinterit / Winmaxin jarrupalat Paino: minimipaino 1230 kg (1390 kg kuljettajien kanssa) Lähde ja kuva: Hyundai Motorsport Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku