20.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: piilovoimaa perheelle – Opel Astra 1.6 Turbo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra 1.6 Turbo on oikea valinta, jos teho on imagoa tärkeämpää. Hyvää: hillitty kokonaisuus, ajettavuus, suorituskyky, tilat, kilpailijoiden puute. Huonoa: automaattivaihteistoa ei saatavana. Kaksi kromattua pakoputkenpäätä takapuskurin päissä ja punainen TURBO-teksti takaluukussa. Siinä kaikessa lyhykäisyydessään tuntomerkit, joilla Opel Astra 1.6 Turbo erottautuu tehottomammista veljistään. Automaailmassa on vallinnut kirjoittamaton sääntö, jonka mukaan voimakas moottori tarkoittaa aina eriasteista sporttivarustelua ja -koristelua. Siksi onkin hämmentävää, mitä kaikkea Opel on malttanut jättää pois 200-hevosvoimaisesta Astrastaan. Ei ylimääräisiä spoilereita, ei helmalevikkeitä, ei lisäilmanottoaukkoja, ei teippivirityksiä, ei edes erilaisia vanteita. Ei siis kanssa-autoilijoiden kateellisia katseita – eikä varsinkaan teinikuskien kiihdytyskisaehdotuksia. Ja kun kokonaisuus puetaan harmaaseen väriin, tuloksena on todellinen sleeper: vanha termi autolle, joka kätkee paukkunsa viattoman ulkokuoren uumeniin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luokkansa ainoa Varsinaiset GTI-luokan tykki-Astrat ovat vielä tuloillaan, joten toistaiseksi tämä 1.6 Turbo nauttii malliston tehokkaimman version statuksesta. Eroa seuraavaksi voimakkaimpaan bensiinikoneeseen eli 1,4-litraiseen kertyy 50 hevosvoimaa. Alussa mainittu sleeper-henki selittyy sillä, että molemmissa moottorivaihtoehdoissa varustetaso on identtinen Innovation. Alustassa ainoa muutos on takapyörien yhdystukiakselistoon lisätty Watt-tuki, jolla tukevoitetaan kaarreajoa. Myös vaihteistovalikoimassa on eroa. Siinä missä 150-hevosvoimaisen saa myös automaattivaihteistolla, 200 hv:n malli on tarjolla vain manuaalina. Katsaus kilpailukenttään paljastaa, että Opel todella on tässä autoryhmässä yksin liikkeellä. 30 000 euron hintaan ei näin tehokasta farkkua ole tarjota yhdelläkään muulla merkillä. Maksamalla muutama tonni enemmän päästään kyllä samoihin voimalukemiin ja ylikin (esimerkiksi Peugeot 308 SW GT ja Škoda Octavia Combi RS), mutta kaupan päälle tulee niitä sporttihöysteitä, joista kaikki eivät välttämättä pidä. Mistä voimmekin palata takaisin lähtöruutuun eli jutun alkuun, ja lähteä koeajolle. Sisustuskin siviilimäinen Ohjaamossa 1.6 Turbon erot 1.4 Turboon ovat vielä ulkokuortakin pienemmät, siis olemattomat. Mittaristoon ei ole lisätty ylimääräisiä osoittimia, ja nopeusmittarikin ulottuu kummassakin 270 km/h asti. Kaikenlaiset urheiluhöysteet loistavat poissaolollaan. Mitä tulee istuimiin, Innovation-tasossa ne ovat jo valmiiksi tavallista sporttisemmat. Koeajoauton noin 700 euron varustepakettiin sisältyivät vielä monipuolisemmat istuinsäädöt, ja tuki oli kaiken kaikkiaan moitteeton. Astran vakiorengastusta on sitten lanseerauksen muutettu inhimillisemmäksi. Innovationissa pyörät olivat aiemmin kokoa 225/45 R17, mutta nyt ne ovat hyvin maltillisesti 205/55 R16 – eli samat kuin Enjoy-perusvarustetasossa. Kun kyseessä on 200-hevosvoimainen auto, satsaamista suurempaan rengaskokoon kannattaa kuitenkin harkita, etenkin jos suunta vie usein mutkatien riemuihin. Lisävarusteenahan näitä kiekkoja saa, kuten koreampia vanteitakin. Koeajoauton renkaat olivat tuota ensin mainittua isompaa tyyppiä. Ne eivät vielä tee Astrasta liiaksi nypyttävää täryjyrää, joskin päällimmäinen mukavuus jää pois. Näiden tehojen kanssa kuitenkin voi sallia alustalta hieman ylimääräistä napakkuutta. Kuminauhan kyydissä Moottori on korkeasta viritystasostaan huolimatta hyvin joustava – kuten nykyisillä ahdetuilla voimanlähteillä on tapana. Mitään erityistä tehopiikkiä ei esiinny, vaan veto on kaiken aikaa kuminauhamaisen tasaista. Voimaa riittää mukavasti kaikenlaisiin ajotilanteisiin. Maantie- ja moottoritienopeuksissa ei kovinkaan usein tarvitse pudottaa kuutosvaihteelta alaspäin, pelkkä kaasun pohjaan painaminen riittää. Myös käyntiääni on sivistynyt. Tehokas moottori ei myöskään millään lailla heikennä Astra Sports Tourerin hyviä perheauto-ominaisuuksia. Niin etu- kuin takatilat riittävät pidemmillekin henkilöille, ja tavaratila on suunniteltu toimivaksi. Ja jos vuosittaisia kilometrejä kertyy enemmän, Astra-mallistosta löytyy myös sporttinen diesel, nimittäin kaksoisahdettu 1.6 CDTI Bi-Turbo 160 hevosvoiman tehoineen, 350 newtonmetrin vääntöineen ja liki parituhatta euroa alhaisempine hankintahintoineen. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Antti Hentinen Opel Astra Sports Tourer Innovation 1.6 Turbo Start/Stop Hinta alkaen 30 283 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 147 kW (200 hv), 4700–5500 r/min Vääntö 300 Nm (1700–4700 r/min) Vääntö 300 Nm (1700–4700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 142 g/km Mitat pituus 4702 mm, leveys 1809 mm, korkeus 1499 mm, akseliväli 2662 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku