14.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: pihi, muttei tossukka – Škoda Octavia 1.0 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Elokuussa Suomeen rantautuvan uutuuden Škoda Octavia:n konepellin alla lymyää kolme sylinteriä, 115 hevosvoimaa ja litrainen moottori. Hyvää: kulutus, kolmisylinterisen kyvyt. Huonoa: jousitus. Litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori on Škoda Octavia:n uusi voimanlähde. Koeajon perusteella yhdistelmä omaa hyvät eväät nousta suosikiksi – ainakin jos autoilija arvostaa edullisia kilometrejä, vähäisiä päästöjä ja järkevää hankintahintaa. Škodalla ja eritoten Octavialla on vankat kannatusjoukot ja velvoittava asema markkinoilla, onhan Škoda Octavia maan myydyin automalli. Litrainen uutuusmoottori korvaa aiemman 1,2-litraisen bensiinimoottorin. Aiempaa pienemmästä voimanlähteestä tiristetään ulos hieman enemmän tehoa kuin edeltäjästään. Moottorissa on potkua 115 hevosvoimaa (85 kW) ja vääntöä arkiajoon riittävät 200 newtonmetriä mukavan laajalla kierrosalueella 2 000–3 500 r/min. Vääntö on kasvanut 25 newtonmetriä sitten 1,2-litraisen moottorin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Riittävät kyvyt Koeajossa Prahassa, automerkin rintamailla, käy ilmi, ettei tulokkaalla jää liikennevirran jalkoihin. Ohituksiakaan ei kannata arastella: ne hoituvat järkevän ennakoinnin avulla. Menoa reipastaa turboahdin, joka on monelle autoilijalle se jokin, josta ei tingitä. Ohituskiihtyvyys 60–100 km/h vie 13,9 sekuntia, jossa on parannusta entiseen 1,1 sekuntia. Kiihdytys välillä 80–120 km/h kestää 14,1 sekuntia, jossa on kohennusta aiempaan peräti 2,7 sekuntia. Mukavan pihi Kolmisylinteriselle ominaiseen ääntelyyn tottuu nopeasti. Käyntiäänien karkeus ja myös moottorien värinät on taltutettu niin taiten, että moottorin kuulee olevan elossa vasta 4 000 kierroksen tietämillä. Hiilidioksidipäästöt ovat 108 grammaa kilometrillä. Koeajetun autoyksilön luvattu keskikulutus on 4,7 litraa sadalla kilometrillä. Koeajon aikana ajotietokoneen kertoma keskikulutus huitelee 5,7–6,7 litrassa. Toivomisen varaa Auto käyttäytyy yhdellä sanalla ilmaistuna luontevasti. Ohjaus on riittävän tarkka ja täsmällinen myös nautittavaan mutka-ajoon. Maantiellä rattituntuma kertoo ennustettavasti mitä renkaiden alla tapahtuu. Ohjaus keskittää ja palauttaa hyvin. Alusta ja jousitus jättävät toivomisen varaa. Auto on perusvakaa etenijä, mutta jousitus ja alusta saisivat jämäkämmin kuolettaa sivuttaisheilahtelut. Ilmiö on käsillä jyrkissä käännöksissä kaupunkisokkelikoissa ja kaistanvaihdoissa moottoritiellä. Rivakassa ajossa auto hieman pompottaa – kiitos Mladá Boleslavin rokonarpisten pikkuteiden. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pyhistä pyhin Matkanteon vähäiset epämukavuudet sietää, kun tietää perillä odottavan palkinnon. Kaikkien Škodan nimiin vannovien pyhiinvaelluskohde Prahasta koilliseen. Mainiossa museossa käy selväksi merkin kunniakas historia myös rallipoluilla ja matka autojätiksi, joka valmistaa vuosittain yli miljoona autoa ja tunnetaan kaikilla mantereilla. Museo sijaitsee Škodan synnyinkaupunki Mladá Boleslavissa, päätehtaan vieressä. Syksyllä Suomeen Kesäkuussa koeajettu tulokas rantautuu Suomeen syksyn tullen, todennäköisesti elokuussa. Škoda Octavian myydyin bensaversio on ollut 1,4-litrainen TSI, mutta heti sen vanavedessä on tullut 1,2-litrainen. Nyt koeajettu versio oli yksilitraisten Octavioiden kattavimmin vakiovarusteltu Style-malli. Sen hinta kipuaa 27 740 euroon. Edullisin Active-malliversio maksaa 21 594 euroa. Ja edullisin kaksoiskytkinvaihteinen DSG-versio Ambition-varusteisena maksaa 24 533 euroa. Jos Octaviansa haluaa farmarikorisena nousee edeltävien esimerkkien mukaisen mallin hinta 824 tai 930 euroa. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Škoda Octavia 1.0 TSI DSG Style Hinta alkaen 27 740 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 108 g/km Mitat pituus 4659 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2686 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?