26.6.2017 Ajoneuvot Pienpoisto – eroon tietyömaiden mustista bitumivanoista vanteissa ja auton kyljissä Maantiepien lisäksi pienpoistoaineet tehoavat hyvin myös muuhun hiilivetypohjaiseen likaan. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton kylkiin ja vanteisiin erityisesti tietyömailta tarttuva maantiepiki on lähes mahdoton poistettava ilman oikeita aineita. Sopivilla tuotteilla se kuitenkin liukenee lähes itsestään. Tietyömaat ovat sekä kiusaus että siunaus kesäiselle autoilijalle. Teiden paraneminen on toki hieno asia, mutta autonhoidon näkökulmasta ongelmana on auton kylkiin tarttuva tuore bitumi. Maalipinnalla piki tuntuu karheutena ja näkyy mustina pisteinä, joskus jopa mustina pitkinä viiruina. Tuoreena se saattaa lähteä jopa painepesurihuuhtelulla tai käsinpesun yhteydessä. Tällöin piki tarttuu erittäin ikävästi kiinni pesuvälineeseen, josta se on hankalaa saada irti. Maantiepiki esiintyy usein vain yksittäisenä pienenä täplänä siellä ja ehkä toisena toisaalla. Se erottuu helpommin vaalean värisistä autoista, mutta käytännössä sitä on kaikissa autoissa. Viimeistään hetken kuivuttuaan maantiepiki on lähes mahdotonta irrottaa maalipinnalta perinteisin menetelmin – ainakaan maalipintaa vahingoittamatta. Ongelmaan on kehitetty pienpoistoaineet, joita on hyvin saatavilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pienpoistoaineella puhtaaksi Valitettavasti pienpoistoaineiden sisältämät kemikaalit poistavat myös vahat pinnasta. Näin pienpoisto on suositeltavaa suorittaa vahauksen yhteydessä muutaman kerran vuodessa. Tasainen maalipinta näyttää paremmalta ja vaha, tai muu suojatuote, tarttuu siihen paremmin. Pienpoisto on yksi vaihe, joka kuuluu ennen vahausta tehtäviin pesurutiineihin. Tavallisesti ainakin vanteet ja kylkien alaosat ovat pienpoiston tarpeessa. Myös puhdistussavella (engl. clay) saa poistettua pien pinnasta. Kannattaa kuitenkin suosia kemiallista puhdistuskeinoa, tässä tapauksessa pienpoistoainetta, mekaanisen puhdistamisen sijaan. Kemiallinen puhdistaminen minimoi naarmuuntumisriskin ja sitä myöden syntyvän mikronaarmun määrän. Perinteisesti pienpoistoaineet ovat olleet ksyleenipohjaisia nesteitä. Kaupasta saa edullisesti raakaakin ksyleeniä, mutta ilman lisäaineita se on hankala huuhtoa pois pinnalta käytön jälkeen. Maalipinnalle jäädessään ksyleeni saattaa aiheuttaa pysyviä jälkiä. Siksi kannattaa suosia valmiita pienpoistoaineita tai saman tehtävän hoitavia hiilivetyliuottimia. Pienelle alueelle Jos esimerkiksi juuri vahatulle pinnalle tarttuu pikitahra, se olisi hyvä poistaa mahdollisimman pian. Harva kuitenkaan haluaa aloittaa auton suojausrumbaa alusta. Tähänkin ongelmaan löytyy ratkaisu. Pienelle alueelle käytettävään pienpoistoon on kehitetty esimerkiksi Dodo Juice Tarmalade. Tahmainen geeli tarttuu haluttavaan kohteeseen ja sen voi jättää vaikuttamaan todella pitkäksi aikaa, vaikka vain nuppineulan pään kokoiselle alueelle. Huuhtelun jälkeen vaha on erittäin nopeaa sipaista käsitellylle alueelle eikä koko autoa tarvitse käydä uudestaan läpi. Uusia tuulia Nanolex Race Film Remover on mielenkiintoinen tuote pienpoistoon. Se ei ole varsinainen pienpoistoaine, mutta tehoaa siihenkin. Kyseessä on tehokas orgaanisen lian puhdistusaine, jota ei tarvitse huuhdella käytön jälkeen. Siten se soveltuu käytettäväksi esimerkiksi autotallissa ja vaikkapa klassikkoautoille, joiden tiivisteitä ei haluta rasittaa painepesurilla. Nanolex Race Film Remover on pienpoiston uutuustuote, jota ei ole pakko huuhdella maalipinnalta käytön jälkeen. Huuhtelu on silti helpoin tapa poistaa irronnut lika pinnasta. Puhdistusteho pien suhteen ei ole vallankumouksellinen, ja itse asiassa Race Film Remover liuottaa pikeä hieman hitaammin kuin perinteiset pienpoistoaineet. Se kuitenkin myös kuivuu selvästi hitaammin, joka sallii käyttäjälle riittävästi aikaa koko auton läpikäymiseen kerralla. Parhaan puhdistustuloksen saavuttaa Race Film Removerillakin huuhtelemalla aineen käytön jälkeen painepesurilla, sillä näin varmistetaan lian poistuminen pinnasta huuhteluveden mukana. Nanolexin uutuus ei tee vahinkoa kuivumalla pintaan, sillä se vain haihtuu ilmaan ajan kanssa. Se onkin turvallinen kaikille auton ulkopuolisille pinnoille. Reseptin pohjana oli tarve kehittää Renaultin Formula1 -tallille aine, jolla he saavat radalla lentävän kumin irti pinnasta. Formula1 -autoja ei nimittäin pestä painepesurilla. Valmistunut tuote poistaa kumin lisäksi kaikkea orgaanista tai hiilipohjaista likaa, kuten esimerkiksi pikaliimaa, pihkaa, öljyä ja vaseliinia. Nyt Race Film Remover on myös kuluttajien saatavilla tarjoten edistysaskeleen puhdistusaineiden saralla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikrokuituliinalla auttaen Pienpoistoon kannattaa varata oma liina, sillä se likaantuu ajan saatossa. Mikrokuituliinaa voi kuitenkin pestä välillä esimerkiksi pesukoneessa. Nestemäiset pienpoistoaineet suihkutetaan mahdollisimman kuivalle maalipinnalle. Autoa tai vanteita ei ole tarpeen erikseen kuivata, mutta ei missään nimessä kastellakaan. Levitykseen paras väline on sumutinpullo, mutta vain laadukkaat kemikaalinkestävät sumutinpäät kestävät pidempää pienpoistoaineen suihkuttelua. Pienpoistoaine on kätevintä levittää sumuttamalla. Sumutinpään kannattaisi olla kemikaalinkestävä, sillä se joutuu koville vahvojen aineiden kanssa. Maalipinta olisi hyvä puhdistaa muusta irtoliasta ennen pienpoistoa, jotta aine pääsee vaikuttamaan pikeen eikä sen päällä olevaan likakerrokseen. Esipuhdistukseen käy esimerkiksi esipesu biohajoavalla liuotinpesuaineella sekä käsinpesu shampoolla tai biohajoavalla liuotinpesuaineella. Suihkutuksen, ja hetken vaikutusajan jälkeen, pienpoistoaineen puhdistustehoa voi avittaa mikrokuituliinalla. Liinaan kannattaa suihkaista pienpoistoainetta ja tämän jälkeen pyyhkiä kaikki käsiteltävät alueet. Lopuksi pinnat huuhdellaan painepesurilla. Nanolexin Race Film Removerin tapauksessa pinnat voidaan tarvittaessa pyyhkiä mikrokuituliinalla puhtaaksi ja kuivaksi ilman huuhtelua. Teksti ja kuvat: Henri Posa Katso myös muut Moottorin autonhoitojutut! Auton pesu: Autonhoidon aloituspaketti: näillä tuotteilla pääset edullisesti alkuun Testi: Bilt Hamber Auto-foam – auto pikaisesti puhtaaksi Pesuohjeet autolle: oikeaoppinen käsinpesu ei naarmuta tai vie vahoja Autoshampoon valinnan vaikeus Autonhoito ja vahaus Auton vahauksen lyhyt oppimäärä Avoauton kangaskatto vaatii suojaa Suojaa auton maalipinta nopeasti: sumuta ja huuhtele Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa Syventävät autonhoitovinkit Auto ja vanteet puhtaaksi ruosteisista jarrupölytäplistä Pienpoisto – eroon tietyömaiden mustista bitumivanoista vanteissa ja auton kyljissä Pinttynyt karheus irti auton maalipinnasta: näin käytät puhdistussavea Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta