29.12.2014

Koeajo: pieni, mutta pippurinen Smart Fortwo

Pirteä Smart kelpaa mainiosti yrityksen imagoautoksi tai perheen torikassiksi. Hyvää: Kääntösäde, suorituskyky (66 kW versio), polttoainetalous. Huonoa: Istuimet (varauksin), epävakaa ajettavuus.

Vuonna 1998 syntynyt Smart on saavuttanut kolmannen mallisukupolven. Tammikuussa Suomen markkinoille saapuva mallisto käsittää kaksipaikkaisen Fortwon ja nelipaikkaisen Forfourin.

Uutta Smartia valmistetaan kahdella tehtaalla. Fortwo on valmistettu mallin synnystä alkaen Ranskan koillisnurkkauksessa Hambachissa. Nelipaikkaista tehdään Novomestossa Sloveniassa.

Mercedes-Benzin omistama Smart tekee tiivistä yhteistyötä Renaultin kanssa. Hiljattain esitelty Twingo on korirakenteeltaan läheistä sukua ja tekniikkakin on suurelta osin yhtenevä.

Kaikki muu on varustelusta alkaen Smarteissa erilaista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ketterä kaupungissa

Ensin ajossa on Fortwon kahdesta vaihtoehdosta tehokkaampi, 0,9-litrainen turbomoottori käsivalintaisella vaihteistolla.

Moottori osoittautuu todella pirteäksi. Alkuun moottorin reagoinnissa häiritsee tarkkuutta ja tottumusta vaativa kaasupolkimen käyttö. Ensin tuntuu, ettei moottori reagoi polkaisuun. Jo pieni lisäliike herättää turboahtimen ja sen jälkeen mennään.

Nykivä meno alkaa toki kilometrien karttuessa tasoittua. Lyhytliikkeisestä kaasupolkimesta alkaa löytyä vähemmän niskaa rasittava tuntuma.

Seuraava havainto Barcelonan kaupunkiliikenteessä on auton huikea ketteryys. Vain 6,95 metrin kääntösäde on silti hämmästyttävä, vaikka auto onkin ainoastaan 2,7 metrin mittainen.

Koska keula on kevyt ja ohjaus nopea, kääntyy auto todella hanakasti myös kaarreajossa. Sivutuuliherkkyyttä vähentää takajarruja hyödyntävä sivutuuliavustin. Onneksi, sillä lyhytakselivälinen auto ei ole erityisen suuntavakaa.

Automaatti keväällä

Suomeen keväällä saatava kuusiportainen kaksoiskytkinvaihteisto on yhdistettävissä 1-litraiseen vapaasti hengittävään moottoriin.

Vaihteisto toimii kohtuullisen joustavasti. Nykimistä ei ylös- tai alaspäin vaihdettaessa juuri tunnu.

Moottori tuntuu turboversion jälkeen hengettömältä. Tehoeroa on vain 19 hevosvoimaa, mutta merkittävämpää on 44 newtonmetrin vääntöero.

Toisaalta kaupunkiajossa tehon ja kiihtyvyyden tarvetta voi aina kyseenalaistaa.

Ketteryys ja pieni kääntösäde kuitenkin muistuttavat, missä Smart on parhaiten kotonaan ja mihin se on tarkoitettu.

Hyvä varustelu

Smarteista on saatavana kolme varustetasoa. Kaikissa varustelu on huomattavan hyvällä tolalla.

Lisävarustelistalta kannattaa silti harkita muutamaa poimintaa. Cool & media –paketti, hinnaltaan 867 euroa, sisältää navigaattorin ja ison näytön.

Vakiovarusteluna on Cool & audio –kokonaisuus, johon kuuluvat Smart Audio -järjestelmä, AUX/USB-liitin, Bluetooth hands-free, sekä Audio Streaming IOS ja Android käyttöjärjestelmille.

Tyylikäs lasikatto on saatavana lisävarusteena.

Smartia pääsi ajamaan myös neliovisena ForFour-versiona, jonka koeajo löytyy Moottori.fi:stä. Markkinoille on tulossa myös avomalli. Sen lanseerausajankohta ajoittuu nykytiedon mukaan ensi vuoden loppupuoliskolle.

Teksti ja kuvat: Jari Kohonen

Smart Fortwo Coupé

Hinta alkaen

15 718 €

Ajoneuvovero

83 €/ v

Moottori

898 cm³, bensiinirivimoottori takana poikittain, 3-sylinteriä, turboahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, takaveto.

Teho

66 kW (90 hv), 5500 r/min

Vääntö

135 Nm (2500 r/min)

Vääntö

135 Nm (2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,4 s

Huippunopeus

155 km/h

Kulutus l/ 100 km

4,9 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

97 g/km

Mitat

pituus 2695 mm, leveys 1663 mm, korkeus 1555 mm, akseliväli 1873 mm
Tavaratila: 260/350 l
Omamassa: 975 kg

Matkanjatkamispalvelu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat