30.10.2016 Ajoneuvot Koeajo: pian tuttu? – Kia Optima SW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Optima on toistaiseksi tuntematon, mutta farmarimalli saattaa siivittää suosioon. Hyvää: tyylikkyys, kojelaudan ergonomia. Huonoa: ajomukavuus, takaistuintilat, niukahko moottorivalikoima. Cee’d, tiedän kyllä… Rio, tuttu on sekin… Sportage, olen kyllä kuullut… Optima, mikä ihmeen Kia Optima…? On jännää havaita, miten paljon farmariversion puute ohjaa perheautomallin myyntikehitystä Suomen markkinoilla. Kia on vaikuttanut meikäläisessä autokaupassa reilut kaksitoista vuotta, ja tullut suomalaisille varsin tutuksi. Nykyisellään merkin pienemmät mallit Rio ja Cee’d ovat vakiojäseniä ensirekisteröintitilastojen top 15 -listalla, ja niiden takana katumaasturi Sportagekin on yltänyt kohtuulliseen suosioon. Sen sijaan ylempi keskiluokka on jäänyt toistaiseksi valloittamatta. Vuodesta 2012 myynnissä olleen Kia Optiman, jota on tarjottu ainoastaan sedanina, myynti on tähän asti ollut hyvin vaatimatonta. Esimerkiksi vuonna 2015 meni kaupaksi vaivaiset 108 yksilöä, millä heltisi tilaston 135. sija. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaunis ja muunneltava Muuttuuko tilanne nyt, kun Optimasta tuli vihdoin myyntiin myös farmari? Ainakaan ulkonäöstä asian ei pitäisi olla kiinni: Optima SW on lukuisine muotoiluyksityiskohtiensa maustamana sekä vauhdikkaan että käytännöllisen näköinen. Eniten auto tuo mieleen jo markkinoiltamme poistuneen Honda Accordin. Farkun eräs tärkeimmistä piirteistä eli tavaratilan muunneltavuus on niin ikään Optima SW:n hallussa. Takaistuin kaatuu vaateriin kolmessa osassa, kynnystä ei ole juuri lainkaan ja takaluukkukin aukeaa tarpeeksi korkealle. Sen sijaan itse tavaratilassa vihoviimeiset litrat on jätetty käyttämättä: kontti ei ole näkösuojapeitteen alla erityisen korkea. Välipohjan alta löytyy kyllä lokeroita, mutta se ei lohduta isoja tavaroita kuljetettaessa. Muunneltava välipohja tekisi terää. Takapenkillä toivomista Takaistuintilat tuottavat isoimman pettymyksen. Etuistuinten paksut muoviset taustalevyt syövät väljyyttä polvilta ja pää hipoo kattoa – ainakin 190-senttisen matkustajan ja koeajoauton panoraamakaton kohdatessa toisensa. Uudelta ylemmän keskiluokan farmariautolta olisi lupa odottaa hieman parempaa suoritusta. Edessä tilanne on jo viihtyisämpi. Ajoasento on hyvä ja istuin mukava, ja erityiskiitoksen ansaitsee kojelaudan ergonomia. Kun kytkimet ovat suuria ja havainnollisia, mittaristo esimerkillisen selkeä ja keskinäytönkin käyttö käy ajatuksen lailla, ei voi valittaa. Perikorealainen synti, eräät halvan oloiset muoviosat, haittaavat tässä paketissa huomattavasti vähemmän. Ei suurta matkailua Optima SW:n moottorivalikoima ei ole erityisen laaja – kaksilitrainen bensakone joko ahtimella tai ilman (245 tai 163 hv) sekä nyt koeajamamme turbodiesel. Lataushybridi (156 + 67 hv) on jätetty sedanin yksinoikeudeksi. Tällä dieselillä kyllä kerkiää, mutta ylimääräistä voimaa hakeva jäänee kaipaamaan kaksilitraista myllyä. 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto toimii aktiivisemmin ja pehmeämmin kuin vaikkapa Volkswagenin käyttämä samantyyppinen laatikko. Ajettavuuskin täyttää odotukset, mukavuus sen sijaan ei. Koeajoauto oli mallia GT-Line, mikä tarkoittaa sporttihöysteiden ohella massiivista 235/45 R18 -rengaskokoa. Valitettavasti, sillä värinä, nypytys ja rengasmelu ovat Suomessa jatkuvasti läsnä. Suosittelemme siis kokeilemaan järkevämmin kengitettyä perusmallia, jonka hinnat lähtevät inhimillisemmästä 31 000 euron tasosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuulette minusta vielä Edellä mainituista moitteista huolimatta Optima SW:lle on epäilemättä paikkansa. Pienet puutteet eivät ole myyntitilastoissa suomalaisia haitanneet – pitkä takuu ja miellyttävä ulkonäkö yhdistettynä helppoon lähestyttävyyteen painavat vaakakupissa enemmän. Että eiköhän tämäkin mallinimi ala pian kantautumaan entistä useamman huulille. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Kia Optima SW 1.7 CRDi Business Luxury GT-Line DCT Hinta alkaen 44 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 990 € Moottori Bensiini/dieselmoottori 1 685 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 104 kW (141 hv), 4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4855 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2805 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?