26.9.2014

Koeajo: Peugeot 508

Tilaston kolme vikaisinta autoa: Hyundai i40, Peugeot 508 ja Ford Mondeo.

Terävöitetyn ulkonäön ohella facelift on tehnyt hyvää moottoreiden polttoainetaloudelle, ajettavuudelle ja ohjaamon melutasolle. Hyvää: Ajettavuus, mukavuus, sisätilat. Huonoa: Iso kääntösäde, navigaattorin viiveet.

Mallisto uudistuu maltilla. Ulkonäkö on eniten muuttunut keulan osalta. Toki myös sedanin takavalot on muotoiltu uudelleen.

Jäähdyttimen säleikkö on näyttävämpi, keulan muoto särmikkäämpi ja leijonalogo on palannut säleikön keskelle konepelliltä. Myös kauttaaltaan uuden ilmeen saaneet puskurit erottavat uuden mallisarjan edellisestä.

Korivaihtoehdot ovat ennallaan. Malliperheen muodostavat sedan, farmarimalli ja sen perustalle rakentuva crossover-henkinen RHX.

Aiemmin vain nelivetohybridinä esiintynyt RHX on nyt saatavana myös etuvetoisena dieselinä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tutut moottorit

Moottorivalikoima on tuttu. Tarjolla ovat bensiinipuolella 1,6-litraiset VTi 120 (88 kW/120 hv) ja ahdettu e-THP 165 (121 kW/165 hv). Suomeen näistä saapuu THP ja kuusiportaisella automaatti- että manuaalivaihteistolla.

Dieseltarjonta on kattava. Suomalaisittain kiinnostavia ovat 1,6-litrainen e-HDi 115 ja kaksilitraisen BlueHDi:n kaksi eri tehoversiota. Näistä 150 hevosvoiman (110 kW) tarjotaan kuusiportaisella manuaalivaihteistolla ja 180 hevosvoiman (133 kW) uudella kuusivaihteiselle automaatilla.

Kaikki Suomeen tuotavat moottorivaihtoehdot on nyt varustettu tyhjäkäyntiä vähentävällä sammutusautomatiikalla. Elektroniikkaa on myös muilta osin ohjelmoitu uudelleen, mikä näkyy mm. alhaisempana kulutuksena ja pienentyneinä päästöinä.

Alustaakin paranneltu

Koeajossa ollut 150-hevosvoimainen (110 kW) moottori tarjoaa tasaista vääntöä. Moottori ei yllätä millään osa-alueella, joten ajaminen on sen puolesta vaivatonta.

Ulkonäön ja uuden vaihteiston ohella merkittävimpiä muutoksia on tehty ajettavuuteen. Alustarakenteita on muutettu osin jopa merkittävästi.

Koeajo vie kapeille, mutkaisille ja osin huonopintaisille vuoristoteille. Pehmeän jousituksen kyky vaimentaa epätasaisuudet on hyvä. Auto ei keinahtele kaarteissa.

Uudelleen viritetty ohjaus välittää ohjauspyörän kautta luotettavan tuntuman tiehen.

Pitkän akselivälin vuoksi kääntösäde osoittautuu suureksi. Vuoristoserpentiineillä on ajoittain mahdoton pysyä omalla kaistalla.

Peruutusmanöövereissä sivupeilit kääntyvät automaattisesti alas, jolloin riski kylkien ja vanteiden kolhimiseen vähenee. Tasokas peruutuskamera näyttää selkeää kuvaa taakse ja peruutustutka muistuttaa äänimerkillä, kun este lähenee.

Selkeä ohjaamo

Ohjaamon ilme on selkeä. Kojelaudan nappulaviidakko on kadonnut. Pääosaa eri toiminnoista ohjataan kosketusnäytöltä. Lisäksi ohjauspyörässä on muun muassa soittimen säätimet.

Koeajo automaattivaihteistolla osoitti, että uusi EAT6-vaihteisto on sulavatoiminen ja miellyttävä. Se toimii hienosti myös moottorin sammutusautomatiikan kanssa. Reagointi on nopeaa liikkeelle lähdettäessä.

Varustetasoja on tarjolla neljä. Toiseksi korkein, Allure, kattaa jo muun muassa led-ajovalot ja navigaattorin. Alluresta odotetaan malliston myydyintä varustetasoa.

Uudistetun 508-sarjan hintaneuvottelut ovat vielä kesken. Alustava tieto on, että verottomat hinnat tulevat nousemaan arviolta kolme prosenttia. Pienentyneiden päästöjen ansiosta verotaakka toisaalta kevenee, joten lopullinen hinta tuskin merkittävästi nousee nykyisestä.

Teksti ja kuvat: Jari Kohonen

Peugeot 508 2.0 BlueHDi SW

Moottori

1 997 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

110 kW (150 hv), 4000 r/min

Vääntö

370 Nm (2000 r/min)

Vääntö

370 Nm (2000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,9 s

Huippunopeus

210 km/h

Kulutus l/ 100 km

4,9 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

109 g/km

Mitat

pituus 4830 mm, leveys 1853 mm, korkeus 1456 mm, akseliväli 2817 mm
Tavaratila: 515/545 l
Omamassa: 1500 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

2 vuotta

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat