8.2.2016 Ajoneuvot Peugeot 308 GTi:n myynti alkaa Suomessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeotin viimeisin sporttileijona nyt myyntiin Suomessakin, hintojen asettuessa 42 000 euron tuntumaan. Peugeotin kilpailutoiminnasta ja kilpa-autojen kehityksestä vastaavan Peugeot Sportin virittämän Peugeot 308 GTi:n myynti alkaa Suomessa. Auton kahdesta tehovaihtoehdosta Suomeen saapuu ainoastaan tehokkaampi 270-hevosvoimainen versio, 250-hevosvoimaisen version jäädessä tuontiohjelman ulkopuolelle. – Kehittäessämme 308 GTi by Peugeot Sportia otimme huomioon kaikki auton ominaisuudet: painon, alustan ja jarrujen tehon, moottorin suorituskyvyn sekä istuinmukavuuden, kertoo Peugeot Sportin toimitusjohtaja Bruno Famin. Vuosien varrella Peugeotin sporttisempia erikoisversioita on myyty yhteensä yli 800 000 kappaletta, alkaen aina legendaarisesta 205 GTi:stä. Tunnetuimpiin Peugeotin katusportteihin kuuluvat muun muassa 309 GTi, 405 Mi16 ja 306 S16. 308 GTi:n moottorin strategiset suoritusarvot ovat 330 newtonmetriä vääntöä laajalla 1900–5500 kierroksen alueella. 270-hevosvoimainen versio kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa tasan 6 sekunnissa. Auto painaa tankattuna vain 1 205 kg, joten tehon ja painon suhteeksi jää 4,46 kiloa per hevosvoima. Vaihteisto on kuusivaihteinen ja tyypiltään käsivalintainen. Peugeot mainitsee, että vaihteistossa käytetään NASA:n kehittämää käsittelyä, jossa hammasrattaat ja akselisto vahvistetaan nestemäisen typen avulla. Käsittelyssä komponentit upotetaan -152°C asteiseen typpiliuokseen. Voima kulkee matkalla eturenkaille myös Torsen-tyyppisen tasauspyörästön lukon kautta. Moottorissa luotetaan muun muassa Mahle Motorsportin taottuihin mäntiin ja Borg Wagnerin twinscroll-turboahtimeen. Puristussuhde on 9,2:1, ja ahtimesta puolestaan otetaan ahtoa 1,5 baria. Moottorin yhteydessä on erillinen sähkötoiminen vesipumppu, joka toimii jopa moottorin ollessa sammutettuna varmistaakseen ahtimen jäähdytyksen. Auto on saanut urheilullisen käsittelyn niin sisä- kuin ulkopuolella. Urheilulliset puskurit ja GTi-signeeraukset kuuluvat ulkoilmeeseen. Sisustassa Peugeot luottaa esimerkiksi alumiinisiin polkimiin ja vaihdekepin päähän sekä sporttiseen GTi-ohjauspyörään. Peugeot 308 GTi:n yhdistetty kulutus on 6 litraa per 100 kilometriä, merkiten 139 gramman hiilidioksidipäästöjä per kilometri. Suomessa suositushinta ilman paikkakuntakohtaisia toimituskuluja on 41 936 €. Peugeot 308 GTi:n koeajon voit lukea täältä. Lähde: Peugeot, kuva: Jari Kohonen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku