24.9.2016

Peugeot 3008 DKR – Loebin ase seuraavaan Dakar-ralliin

Peugeot 3008 DKR

Peugeot 3008 DKR on ranskalaismerkin päivitetty täsmäase aavikkoralliin. Tammikuussa sen ohjaimiin tarttuvat Sébastien Loeb, Carlos Sainz, Cyril Despres ja Stéphane Peterhansel. Tavoitteena on Dakar-rallin voitto.

Peugeot kirjasi tammikuussa nimiinsä voiton maailman ehkä vaikeimmassa autokilpailussa, Dakar-rallissa. Voiton nappasi Stéphane Peterhansel ajoneuvonaan Peugeot 2008 DKR. Nyt autolle on julkistettu seuraaja: Peugeot 3008 DKR. Valmistaja lupaa uutuuden olevan kaikessa pykälää edeltäjäänsä parempi, joten kauden 2017 päätavoitteeksi ei kelpaa mikään muu kuin Dakar-menestyksen uusiminen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Peugeot palasi takaisin aavikkoralleihin neljännesvuosisadan tauon jälkeen vuonna 2015. Ensimmäinen vuosi meni harjoitellessa, mutta sen jälkeen menestyshanat avautuivat entiseen tapaan. Peugeot voitti Afrikassa ajetun Dakar-rallin neljä kertaa peräkkäin vuosina 1987 – 1990. Uuden tulemisen ensimmäisen merkittävän voiton merkille ajoi Stéphane Peterhansel, joka nappasi tammikuisessa Dakar-rallissa peräti 12. henkilökohtaisen voiton 2008 DKR:n ratin takana.

Seuraavaksi menestystarinaa edistämään ehti lähinnä kaksipyöräisillä kulkupeleillä aavikkorallikokemusta kerännyt Cyril Despres, joka saavutti heinäkuussa ensimmäisen voittonsa nelipyöräisillä ohjattuaan 2008 DKR:n ensimmäisenä yli maaliviivan 15:a ajopäivän jälkeen Silkkitie-rallissa.

Tekninen haaste nimeltä Peugeot 3008 DKR

Lupaavaan alkuun päästyään Peugeot on päättänyt jatkaa voittojen sarjaa Dakar-rallissa ja lähtee nyt tavoittelemaan kuudetta ykkössijaa. Tiimi satsaa kuljettajarintamalla kokemukseen. Peugeot-tallin kuljettajilla on hallussaan yhteensä 18 Dakar-voittoa, joten ajotaidoista jatkomenestys tuskin jää kiinni.

Peugeot 3008 DKR

 

Tavoitetta lähdetään toteuttamaan aivan uudella autolla, jonka lähtökohtana on ensi viikolla Pariisin autonäyttelyssä esiteltävä toisen sukupolven Peugeot 3008. Sen muotoilusta vastannut Sebastien Criquet on luonut myös 3008 DKR:n. Aavikkoralleissa käytettävää autoa muotoiltaessa rajana olivat vain lajin tekniset säännöt.

– Uusi Dakar-automme ilmaisee Peugeotin uusinta katumaasturia äärimmäisellä tavalla, Criquet kuvailee.

Se säilyttää myyntiin tarkoitetun mallin muotokielen, mutta liittää sen rallin yhteyteen. Tämä oli jokaisen muotoilijan unelmatyö, sillä aina uutta automallia luodessa mielen perukoilla pyörii sen kilpaversio.

Uuden mallin kehitystyö käynnistyi heti sen jälkeen, kun Peugeot 2008 DKR oli ajanut tammikuussa maalirampille Rosariossa. Työtä on tehty Velizyssä tiiviisti kahdeksan kuukauden ajan.

Uusi 3008 DKR on uskollinen Peugeotin kaksipyörävetofilosofialle. Peugeotin ansioiksi on luettu nimittäin nelivetoisten peräti 15 vuotta kestäneen voittoputken katkaiseminen Dakar-rallissa. Valmistajan mukaan samalla todistettiin, että maailman vaikeimpien olosuhteiden valloittamiseen ei tarvita nelivetoa, jos rakenne ja tekniikka ovat riittävän edistyksellisiä.

Uusi 3008 DKR symboloi seuraavaa askelta. Tavoitteemme tämän auton kanssa oli vahvistaa 2008 DKR:n heikoimpia kohtia ja käyttää hyväksi sen vahvuudet niitä edelleen kehittäen. Lisäksi meidän piti sovittaa auto uusien sääntöjen mukaiseksi, Team Peugeot Totalin johtaja Bruno Famin toteaa

Millipelillä paremmaksi?

Vaikka Peugeot 2008 DKR voitti yleiskilpailun ja yhdeksän erikoiskoetta, joista seitsemällä saavutettiin kaksoisvoitto, oli autossa edelleen kehitettävää. Peugeot Sportin insinöörit ovat kehitystyötä edistäessään käyneet auton tarkasti läpi. Muutoksia on tehty niin mekaanisella puolella kuin monimutkaiseksi kerrotun elektroniikan parissa.

Peugeot 3008 DKR

Ajettavuutta parannettiin huomattavasti vuodesta 2015 vuoteen 2016 moottorin avulla, mutta nyt sitä on kehitetty edelleen, sillä uudet säännöt pienentävät moottorin saamaa ilmamäärää.

Turboahtimen kuristin on jatkossa halkaisijaltaan 38 mm tämän vuoden 39 mm sijaan, mikä vähentää valmistajan mukaan tehoa parikymmentä hevosvoimaa.

Peugeot Sport on kehittänyt auton 3,0-litraista kaksoisahdettua V6-turbodieseliä niin, että kuljettajalla on käytössään enemmän vääntöä aiempaa alhaisemmalla moottorin käyntinopeudella. Käytännössä se tarkoittaa Peugeotin kertoman mukaan, että nyt auto on helpompi ajaa ja sen myötä entistä nopeampi.

Jousituksella voittoon?

Jousitus on avainasemassa Dakar-rallissa, missä tiet vaihtelevat suola-aavikoista MM-rallien kaltaisiin kivikkoihin ja toisaalta hiekkadyyneihin. Jo Peugeot 2008 DKR:n jousitus oli yksi sen menestyksen avaintekijöitä, mutta nyt sitäkin kerrotaan parannetun muun muassa jousituksen geometriaa ja iskunvaimennusta viilaamalla. Uusinta versiota testattiin kaikessa hiljaisuudessa kilpakäytössä 2008 DKR:ään sijoitettuna 15 päivän mittaisessa Silkkitie-rallissa.

Ilmastointilaite on nykyisin henkilöautoissa itsestäänselvyys, mutta aavikkoralleissa se on suorastaan välttämätön. Vaikka kuljettajat ovat huippukuntoisia urheilijoita, he viettävät jopa 12 tuntisia päiviä kuumuudessa, jossa ohjaamon lämpötila nousee pahimmillaan ilman ilmastointilaitetta 60 asteeseen. Entisestään parannetun ilmastoinnin avulla Peugeot toivoo kuljettajien saavan vielä enemmän irti autosta.

Valmiina uuteen haasteeseen

Tähtäimessä on siis kuudes Dakar-rallin voitto, mutta tehtävä ei ole helppo.Nykymuotoisen kilpailun Argentiinassa, Boliviassa ja Paraguayssa kulkeva reitti on uusi ja muiden kilpailijoiden antama vastus taatusti raju.

Ennen Dakar-koitosta ralliveteraani Carlos Sainz testaa uutta Peugeot 3008 DKR:ää Marokko-rallissa (3.-7.10) Cyril Despresiä vastaan, joka ajaa edelleen Peugeot 2008 DKR:llä. Tällä vastakkainasettelulla saadaan runsaasti kokemusta ja tietoa kehitystyön tuloksista.

Dakar-rallissa tiimin täydentävät heidän lisäkseen voittoa puolustava Stéphane Peterhansel sekä rallin 9-kertainen maailmanmestari Sébastien Loeb.

Lähde: Peugeot Kuvat: Red Bull

Luetuimmat