24.9.2016 Ajoneuvot Peugeot 3008 DKR – Loebin ase seuraavaan Dakar-ralliin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 3008 DKR on ranskalaismerkin päivitetty täsmäase aavikkoralliin. Tammikuussa sen ohjaimiin tarttuvat Sébastien Loeb, Carlos Sainz, Cyril Despres ja Stéphane Peterhansel. Tavoitteena on Dakar-rallin voitto. Peugeot kirjasi tammikuussa nimiinsä voiton maailman ehkä vaikeimmassa autokilpailussa, Dakar-rallissa. Voiton nappasi Stéphane Peterhansel ajoneuvonaan Peugeot 2008 DKR. Nyt autolle on julkistettu seuraaja: Peugeot 3008 DKR. Valmistaja lupaa uutuuden olevan kaikessa pykälää edeltäjäänsä parempi, joten kauden 2017 päätavoitteeksi ei kelpaa mikään muu kuin Dakar-menestyksen uusiminen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Peugeot palasi takaisin aavikkoralleihin neljännesvuosisadan tauon jälkeen vuonna 2015. Ensimmäinen vuosi meni harjoitellessa, mutta sen jälkeen menestyshanat avautuivat entiseen tapaan. Peugeot voitti Afrikassa ajetun Dakar-rallin neljä kertaa peräkkäin vuosina 1987 – 1990. Uuden tulemisen ensimmäisen merkittävän voiton merkille ajoi Stéphane Peterhansel, joka nappasi tammikuisessa Dakar-rallissa peräti 12. henkilökohtaisen voiton 2008 DKR:n ratin takana. Seuraavaksi menestystarinaa edistämään ehti lähinnä kaksipyöräisillä kulkupeleillä aavikkorallikokemusta kerännyt Cyril Despres, joka saavutti heinäkuussa ensimmäisen voittonsa nelipyöräisillä ohjattuaan 2008 DKR:n ensimmäisenä yli maaliviivan 15:a ajopäivän jälkeen Silkkitie-rallissa. Tekninen haaste nimeltä Peugeot 3008 DKR Lupaavaan alkuun päästyään Peugeot on päättänyt jatkaa voittojen sarjaa Dakar-rallissa ja lähtee nyt tavoittelemaan kuudetta ykkössijaa. Tiimi satsaa kuljettajarintamalla kokemukseen. Peugeot-tallin kuljettajilla on hallussaan yhteensä 18 Dakar-voittoa, joten ajotaidoista jatkomenestys tuskin jää kiinni. Tavoitetta lähdetään toteuttamaan aivan uudella autolla, jonka lähtökohtana on ensi viikolla Pariisin autonäyttelyssä esiteltävä toisen sukupolven Peugeot 3008. Sen muotoilusta vastannut Sebastien Criquet on luonut myös 3008 DKR:n. Aavikkoralleissa käytettävää autoa muotoiltaessa rajana olivat vain lajin tekniset säännöt. – Uusi Dakar-automme ilmaisee Peugeotin uusinta katumaasturia äärimmäisellä tavalla, Criquet kuvailee. – Se säilyttää myyntiin tarkoitetun mallin muotokielen, mutta liittää sen rallin yhteyteen. Tämä oli jokaisen muotoilijan unelmatyö, sillä aina uutta automallia luodessa mielen perukoilla pyörii sen kilpaversio. Uuden mallin kehitystyö käynnistyi heti sen jälkeen, kun Peugeot 2008 DKR oli ajanut tammikuussa maalirampille Rosariossa. Työtä on tehty Velizyssä tiiviisti kahdeksan kuukauden ajan. Uusi 3008 DKR on uskollinen Peugeotin kaksipyörävetofilosofialle. Peugeotin ansioiksi on luettu nimittäin nelivetoisten peräti 15 vuotta kestäneen voittoputken katkaiseminen Dakar-rallissa. Valmistajan mukaan samalla todistettiin, että maailman vaikeimpien olosuhteiden valloittamiseen ei tarvita nelivetoa, jos rakenne ja tekniikka ovat riittävän edistyksellisiä. – Uusi 3008 DKR symboloi seuraavaa askelta. Tavoitteemme tämän auton kanssa oli vahvistaa 2008 DKR:n heikoimpia kohtia ja käyttää hyväksi sen vahvuudet niitä edelleen kehittäen. Lisäksi meidän piti sovittaa auto uusien sääntöjen mukaiseksi, Team Peugeot Totalin johtaja Bruno Famin toteaa Millipelillä paremmaksi? Vaikka Peugeot 2008 DKR voitti yleiskilpailun ja yhdeksän erikoiskoetta, joista seitsemällä saavutettiin kaksoisvoitto, oli autossa edelleen kehitettävää. Peugeot Sportin insinöörit ovat kehitystyötä edistäessään käyneet auton tarkasti läpi. Muutoksia on tehty niin mekaanisella puolella kuin monimutkaiseksi kerrotun elektroniikan parissa. Ajettavuutta parannettiin huomattavasti vuodesta 2015 vuoteen 2016 moottorin avulla, mutta nyt sitä on kehitetty edelleen, sillä uudet säännöt pienentävät moottorin saamaa ilmamäärää. Turboahtimen kuristin on jatkossa halkaisijaltaan 38 mm tämän vuoden 39 mm sijaan, mikä vähentää valmistajan mukaan tehoa parikymmentä hevosvoimaa. Peugeot Sport on kehittänyt auton 3,0-litraista kaksoisahdettua V6-turbodieseliä niin, että kuljettajalla on käytössään enemmän vääntöä aiempaa alhaisemmalla moottorin käyntinopeudella. Käytännössä se tarkoittaa Peugeotin kertoman mukaan, että nyt auto on helpompi ajaa ja sen myötä entistä nopeampi. Jousituksella voittoon? Jousitus on avainasemassa Dakar-rallissa, missä tiet vaihtelevat suola-aavikoista MM-rallien kaltaisiin kivikkoihin ja toisaalta hiekkadyyneihin. Jo Peugeot 2008 DKR:n jousitus oli yksi sen menestyksen avaintekijöitä, mutta nyt sitäkin kerrotaan parannetun muun muassa jousituksen geometriaa ja iskunvaimennusta viilaamalla. Uusinta versiota testattiin kaikessa hiljaisuudessa kilpakäytössä 2008 DKR:ään sijoitettuna 15 päivän mittaisessa Silkkitie-rallissa. Ilmastointilaite on nykyisin henkilöautoissa itsestäänselvyys, mutta aavikkoralleissa se on suorastaan välttämätön. Vaikka kuljettajat ovat huippukuntoisia urheilijoita, he viettävät jopa 12 tuntisia päiviä kuumuudessa, jossa ohjaamon lämpötila nousee pahimmillaan ilman ilmastointilaitetta 60 asteeseen. Entisestään parannetun ilmastoinnin avulla Peugeot toivoo kuljettajien saavan vielä enemmän irti autosta. Valmiina uuteen haasteeseen Tähtäimessä on siis kuudes Dakar-rallin voitto, mutta tehtävä ei ole helppo.Nykymuotoisen kilpailun Argentiinassa, Boliviassa ja Paraguayssa kulkeva reitti on uusi ja muiden kilpailijoiden antama vastus taatusti raju. Ennen Dakar-koitosta ralliveteraani Carlos Sainz testaa uutta Peugeot 3008 DKR:ää Marokko-rallissa (3.-7.10) Cyril Despresiä vastaan, joka ajaa edelleen Peugeot 2008 DKR:llä. Tällä vastakkainasettelulla saadaan runsaasti kokemusta ja tietoa kehitystyön tuloksista. Dakar-rallissa tiimin täydentävät heidän lisäkseen voittoa puolustava Stéphane Peterhansel sekä rallin 9-kertainen maailmanmestari Sébastien Loeb. Lähde: Peugeot Kuvat: Red Bull Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku