8.12.2014 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 108 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot-perheen uudistusvuorossa on suositussa pienten kaupunkiautojen kokoluokassa markkinaosuuksista kamppaileva 108. Hyvää: kompakti koko, personoitavuus. Huonoa: sisämelu, takatilat. Päivityskierroksen läpikäynyt Peugeot 108 on edelleen kompakti kaupunkiauto. Merkittävimmäksi myyntivaltiksi valmistaja nostaa auton personointimahdollisuudet. Eikä ihme, sillä pikkuautosegmentissä asiakkaat voitetaan tai hävitään lähinnä mielikuvien voimalla. Peugeot 108:n sisarmallit Citroën C1 ja Toyota Aygo kilpailevat markkinaosuuksista jokseenkin samoin eväin. Pikkuautoluokassa pakkaa sekoittavat myös hiljattain uudistunut Hyundai i10, Seat Mii ja Volkswagen Up. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Teemoja joka lähtöön Ovia 108:ssa on korimallista riippuen kolme tai viisi. Katoksi voi valita kiinteän tai avattavan. Kaikkiaan korimalleja on neljä. Todella persoonallista silausta etsivälle on tarjolla hämmentävä määrä erilaisia teemoja auton ilmeen viimeistelyyn. Käytännössä teemat tarkoittavat raitoja, ruutuja, teippauksia, sisämattoja ja ulkopeilien kuoria. Sisustavaihtoehtoja on kolme ja verhoiluvaihtoehtoja on viisi. Tyylistä ei voi valittaa, jos sen valitsee mieleisekseen. Koeajoauton tattoo-nimeä tottelevat teippaukset ja ärhäkän vaaleanpunaiset sivupeilien kuoret herättivät ainakin keskustelua. Kolme varustetasoa Perusvarustelu on nimeltään Access ja se tuo tullessaan ajamisen ja turvallisuuden kannalta tärkeimmät eli lukkiutumattomat jarrut, ajonvakautuksen, mäkilähtöavustimen ja kuusi turvatyynyä. Keskimmäinen varustelutaso Active tuo lähinnä parannuksia mukavuuspuolelle. Sähköllä säädettävät ikkunat, kuljettajan istuimen korkeudensäätö ja keskuslukituksen kaukosäätö ilahduttavat. Korkeimalla Allure-tasolla pakettiin lisätään vielä kätevä peruutuskamera, etusumuvalot, vakionopeudensäädin ja 15 tuuman kevytmetallivanteet. Seitsemän tuuman kosketusnäyttö kuuluu parhaimpaan varusteluun. Sen avulla käytetään ajotietokonetta, auton säätöjä ja soitinta. Myös älypuhelimen käyttö onnistuu rajatusti näytön kautta. Litran moottori Kolmisylinterisiä bensiinimoottorivaihtoehtoja on tarjolla neljä. Automaatin saa vain litraisen pariksi. Moottoreista suurin on kooltaan 1,2 litrainen ja ainoa varsinainen uutuus. Valitettavasti sen koeajo ei vielä onnistunut Suomessa. Nyt tutustuttavana oli 68 hevosvoimainen manuaalivaihteilla varustettu versio. Ajossa 108 on asiallinen. Moottorin voima riittää kaupunkiajoon ja maantielläkin eteneminen on tasaista, mutta ohituksiin on syytä varata tilaa ja aikaa. Matka-ajonopeuksissa kovin kummoista voimareserviä ei ole tarjolla pikkuautoluokalle tyypilliseen tapaan. Kolmisylinterisen moottorin pörinä kantautuu sisälle selvästi. Aluksi äänimaailma riemastuttaa, mutta riemu on kestoltaan lyhyt. Pidemmän päälle pörinä ei naurata. Myös rengasmelun erottaa selvästi. Kulutus pyörii kaupunkivoittoisessa yhdistelmäajossa viiden litran yläpuolella. Lukuja sieventää muun muassa sammutusautomatiikka. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaupungissa kätevä Ulkomitoiltaan 108 on kompakti. Sen kokonaispituus on 3,47 metriä ja leveys 1,61 metriä, joten pyörittely onnistuu ahtaammissakin paikoissa. Kääntösäde on 9,6 metriä. Näkyvyys ulos on riittävä ja lisävarustelistan peruutuskamera tuo lisävarmuutta ahtaimmissa käänteissä. Tavaratilan mitoitus on pikkuautojen tapaan maltillinen. 190 litraa tarkoittaa viikonlopun ruokaostoksille tai kahden hengen mökkimatkan tavaroille riittävää mitoitusta. Lastenvaunuja tai useimpia mailapelivarusteita ei mukaan saa penkkejä kaatamatta. Pää katossa takana Takapenkkiä edes satunnaisesti käyttävän kannattaa ehdottomasti valita viisiovinen malli. Hintaeroa kertyy vain noin 400 euroa, mutta vastapainoksi tarjolla on käytettävyyttä koko rahalla. Takaikkunat aukeavat kulmista vain tuuletusta varten. Takana on tilaa kahdelle, mutta jo 175-senttisellä matkustajalla tapaa tukka kattoon. Jalka- ja polvitila loppuu kesken vain, jos etupenkkiläiset ovat pitkäjalkaisia. Turvaistuimia varten löytyy isofix-kiinnikkeet molemmilta puolilta. Viisiovisessa mallissa turvaistuinten käyttö onnistuu ilman kurkottelua. Etupenkillä asiat ovat tilan puolesta kohdallaan. Sopiva ajoasentokin löytyy kohtuullisella vaivannäöllä. Sivusuunnassa istumaan sopii kaksi harteikasta. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Peugeot 108 1.0 VTi 68 Hinta alkaen 12 798 € Koeajetun auton hinta varusteineen 15 919 € Ajoneuvovero 77 €/ v Moottori 998 cm³, bensiinimoottori, kolme sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 51 kW (68 hv), 6000 r/min Vääntö 95 Nm (4800 r/min) Vääntö 95 Nm (4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,3 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 4,5 (kaup.) / 3,4 (maant.) / NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 88 g/km Mitat pituus 3475 mm, leveys 1615 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2340 mm Tavaratila: 196 l Omamassa: 915 kg Euro NCAP 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 10 vuotta / vuositarkastus merkkiliikkeessä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku