27.2.2016

Päivän kuva: auto on kaunis, kun se etenee sivuluisussa

Porsche 718

Uuden auton esittelyt noudattavat vakiintunutta kaavaa, jota poikkeukset piristävät.

Automaailman esittelykäytännöt ovat vakiintuneita. Ensin lehdistö lennätetään katsomaan, kun kuukausia aikaisemmin nettiin vuotanut auto ”paljastetaan”. Julkistusta seuraa johtajan puhe, jonka pääsisältö koostuu sanoista aktiivinen, dynaaminen, nuorekas sekä elämäntapa ja intohimo.

Taputusten hälvettyä uutuusautoa pääsee katselemaan, joskus istumaankin. Ennen kotiinlähtöä otetaan matkaan lehdistömateriaali, tyypillisesti USB-tikku, täynnä tietokoneella luotuja kuvia uudesta autosta mitä eksoottisimmissa ympäristöissä. Varsinaiset koeajot seuraavat kuukausia myöhemmin. Näitä julkaisuja kutsutaankin staattisiksi esittelyiksi.

Sitten on toisenlaisia tapahtumia, kuten Porschen tekniikkapäivät. Uuden 718 Boxsterin ulkonäkö paljastettiin jo kauan sitten, joten lehdistö lennätettiin tutustumaan auton teknisiin uutuuksiin.

Paikalla oli kokeneita tekniikan tohtoreita kertomassa epäsymmetristen pakosarjojen vaikutuksesta äänimaailmaan. Porschen valosuunnittelija kertoi innoissaan uusista viirumaisista takavaloista. Alustatiimin tapaaminen venyi yliajalle, sillä Cayman GT4:stä lainattu taka-apurungon poikkituki varasti huomion.

Jälkiruoka koitti viimeisenä: ratakyydit Porschen testikuljettajien kanssa. Apukuljettajan paikalta oli ilo seurata 718 Boxsterin liikkeitä ammattilaisen käsissä. Samalla auton äänimaailmasta ja suorituskyvystä sai selkeän kuvan. Ja voipa uutuuden varmuudella kertoa kulkevan yli 250 kilometriä tunnissa – Porschen käsitys staattisesta julkaisusta rikkoo rutiineja.

Katso myös Moottorin ensitunnelmat Porsche 718 Boxsterista!

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat