23.4.2016

Päästö- ja kulutusskandaalit laajenevat, VW alustavaan sopuun USA:ssa

Volkswagen

Kulunut viikko on ollut synkkä autovalmistajien kannalta. Volkswagen saavutti alustavan sovun Yhdysvalloissa, mutta takaisinkutsut laajenevat nyt muihin valmistajiin. Lisäksi Mitsubishin skandaali laajennee Japanissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päästöuutisten täyteinen loppuviikko lupaa kiireisiä aikoja niin takaisinkutsujen toteuttamisten kuin päästömittausten päivittämisten osalta.

Volkswagen alustavaan sopuun Yhdysvalloissa

Volkswagen ja yhdysvaltalaiset viranomaistahot ovat päässeet alustavaan sopimukseen 2,0-litraisten skandaalidieseleiden kohtalosta. Ratkaisu koskettaa noin 482 000 ajoneuvoa ja niiden omistajia. Ratkaisupaketissa Volkswagen on tarjoutunut ostamaan ajoneuvoja takaisin, keskeyttämään leasing-sopimuksia, ja mikäli viranomaiset hyväksyvät, korjaamaan ajoneuvot. Samalla autovalmistaja on sitoutunut mittaviin korvauksiin ajoneuvojen omistajille, riippumatta siitä, minkä vaihtoehdon he valitsevat tilanteen ratkaisemiseksi. Samalla Volkswagen on sitoutunut perustamaan rahaston päästöhuijauksen ympäristövaikutusten korjaamiseksi ja osallistumaan rahallisesti vihreän autoilun edistämiseen. Nyt saavutetun alustavan sovun yksityiskohdat ovat toistaiseksi vaitiolovelvollisuuden takana, sillä aiemmin vuotaneet yksityiskohdat saivat osapuolet kiristämään toimia entisestään. Lopullisen sopuehdotuksen täytyy kuitenkin saapua oikeuteen kesäkuun 21. päivään mennessä, joten tarkempia yksityiskohtia kuultaneen lähiviikkoina. Aiemmin vuotaneissa yksityiskohdissa puhuttiin noin 5 000 dollarin (noin 4 400 euron) hyvityssummasta sekä kaikkia ajoneuvoja koskevasta takaisinostokampanjasta, kampanjan yksityiskohtien ollessa kuitenkin erittäin epäselviä. Yhteensä korvausten kokonaisarvon arvioidaan nousevan noin kymmeneen miljardiin dollariin. Saavutetulla sovulla ei ole vaikutusta Volkswageniin kohdistuviin rikosoikeudellisiin tutkimuksiin Yhdysvalloissa. Sopimuksen ulkopuolella ovat myös noin 80 000 VW-ryhmittymän ajoneuvoa, jotka on varustettu 3,0-litraisella V6-dieselmoottorilla. Samalla Volkswagen itse ilmoitti, että se arvioi dieselskandaalin kustantavan yhtiölle näillä näkymin noin 16 miljardia euroa. Summa on merkittävästi suurempi kuin aiemmin päästöskandaalin ratkaisemiseksi varattu 6,7 miljardia euroa. Yhdysvalloissa syntynyt alustava sopu on herättänyt närää myös eurooppalaisissa Volkswagen-omistajissa, sillä takaisinkutsujen hitaan etenemisen lisäksi autovalmistaja ei ole näillä näkymin korvaamassa omistajille mitään. Esimerkiksi Saksan kuluttajajärjestöjen liitto vaatii Volkswagenilta Yhdysvaltojen tyylistä autojen takaisinlunastuskampanjaa tai vaihtoehtoisesti omistajalle maksettavaa noin 1 000 euron hyvitystä. Euroopassa päästöskandaali koskettaa noin 8,5 miljoonaa autoa Yhdysvaltojen noin 500 000 auton sijaan.

Takaisinkutsut laajenevat Saksassa

Perjantaina Saksan ajoneuvoviranomainen KBA ilmoitti, että sen tutkimuksissa on havaittu lukuisten automallien ylittävän typen oksidien päästörajat. Tyyppihyväksyntien myöntäjänä saksalaisviranomainen onkin käskenyt saksalaisvalmistajia kutsumaan omat mallinsa takaisinkutsuun, joten listalla on tällä hetkellä noin 630 000 dieselajoneuvoa Volkswagenilta, Opelilta, Audilta, Mercedes-Benziltä ja Porschelta. Huomioimisen arvoista on, että nyt ilmoitetut Volkswagenin takaisinkutsut ovat erilliset niin kutsutusta päästöhuijausskandaalista. KBA:n tutkimuksissa havaittiin, että ainoastaan Volkswagen-ryhmä kaunisteli päästöjä varsinaisella huijausjärjestelmällä. Useat muut valmistajat ovat hyödyntäneet laissa olevaa porsaanreikää, jonka mukaan päästöjärjestelmien tehoa voidaan alentaa tietyissä olosuhteissa "moottorin suojaamiseksi" ja päästöjärjestelmien kulumisen vähentämiseksi. KBA on kyseenalaistanut valmistajien väitteet näiden toimenpiteiden todellisesta tarpeesta.

Myös Ranska ja Iso-Britannia tutkivat dieseleitä

Aiemmin tällä viikolla valmistuneessa selvityksessä Iso-Britannian liikenneministeriö testautti 37 suosittua Euro 5- ja Euro 6 -päästörajan automallia, jotka kaikki ylittivät typen oksidien päästörajat oikean elämän ajotilanteissa. Yleisesti ajoneuvot ylittivät sallitut päästörajat noin kuusinkertaisesti. Testin häntäpäätä pitivät Vauxhall (Opel) Insignia, Peugeot 3008, Mercedes-Benz A180, Renault Megane ja Range Rover Sport. Selvitys ei ole näillä näkymin johtamassa suoriin toimenpiteisiin. Samalla saarivaltiossa todettiin jälleen, että vain Volkswagen on syyllistynyt suoranaisen huijausjärjestelmän käyttöön. Ranskassa muun muassa Peugeotia ja Citroënia valmistava PSA-yhtymä kertoi, että sen toimitiloihin oltiin tehty etsintöjä koskien päästötesteissä havaittuja "epäselvyyksiä" kolmen automallin osalta. Yhtymä aikoo toimia täydessä yhteistyössä viranomaisten kanssa, eikä sen mukaan ongelmia pitäisi olla. Nyt tehdyt etsinnät muistuttavat etsintöjä, jotka Ranskan viranomaiset toteuttivat tammikuussa Renaultin toimitiloihin.

Mitsubishin kulutusskandaali laajennee

Mitsubishin Kei-miniautoja koskeva kulutusmittausskandaali laajennee. Tiedotusvälineiden mukaan mittausepäselvyydet koskettavat ainakin yhtä lisämallia ja todennäköisesti malleja on enemmänkin. Samalla Yhdysvaltain viranomaiset ovat kiinnostuneet tapauksesta ja pyytäneet valmistajalta lisäselvityksiä. Japanilaiset sanomalehdet mainitsevat, että ainakin i-MiEV sähköauton kulutuslukemissa olisi epäselvyyksiä, jolloin skandaali laajenisi myös Japanin ulkopuolella myytyihin malleihin. Sankei-sanomalehti arvioi, että polttoaineen kulutusta olisi mitattu maan lain vastaisesti myös esimerkiksi Outlanderin ja Pajeron osalta. Japanin liikenneministeriö on käskenyt Mitsubishin toimittaa täydellisen selvityksen kulutuslukemistaan viikon kuluessa, muiden japanilaisten autonvalmistajien saadessa aikaa toukokuun 18. päivään saakka. Keskiviikkona alkanut miniautojen kulutusskandaali on verottanut yhtiön osakekurssista jo noin 40 prosenttia. Lähteet: Automotive News, Reuters, kuva: Shutterstock

Luetuimmat