1.6.2016

Ovet ylös, johto sisään: Teslan tilamaasturi tulee pian

Tesla Model X

Erikoisilla takaovilla varustetun Tesla Model X:n hinnat starttaavat vajaasta 105 000 eurosta. Ensimmäiset asiakkaat saavat sähkökatumaasturinsa elokuussa.

Yhdysvaltalaisen sähköautovalmistaja Teslan toinen varsinainen oma malli, Tesla Model X, on jo myynnissä Suomessakin. Ensimmäinen yksilö tuotiin näytille merkin toistaiseksi ainoaan myynti- ja huoltopisteeseen Vantaan Kaivokselaan kesän korvalla, ja varsinaiset asiakastoimitukset starttaavat elokuun puolessavälissä.

Tehdas ei halua julkistaa myyntitavoitteita, mutta jotain osviittaa saa siitä, että merkin ensimmäistä mallia, pari vuotta markkinoilla ollutta Model S:ää on tällä hetkellä Suomen liikenteessä noin 300 yksilöä.

Nyt esitelty Model X sekä myöhemmin tuleva, astetta pienempi Model 3 -malli epäilemättä kasvattavat kantaa entisestään. Samalla on tarkoitus laajentaa myös palveluverkostoa muualle Suomeen.

Tesla Model X

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aina nelivetoinen

Model X on 5-, 6- tai 7-paikkainen ja nelivetoinen katumaasturi, jonka oviratkaisu on automaailmassa ainutlaatuinen. Etuovet ovat tavallista edestä saranoitua mallia, mutta keskimmäiselle ja takimmaiselle istuinriville kuljetaan ylös aukeavien Falcon Wings -ovien kautta.

Lokinsiipien sijaan kyseessä ovat siis ”haukansiipiovet”, joiden kehutaan vievän auetessaan selvästi perinteisiä vähemmän tilaa – sitä vaaditaan sivusuunnassa vain 30 senttimetriä. Juuri Model X:n ovet ovat saaneet runsaasti julkisuutta siksikin, sillä niiden tuotantovalmiiksi saattaminen otti yllättävän paljon aikaa.

Kojelautaa hallitsee Teslan tavaramerkki, 17-tuumainen kosketusnäyttö, jolla hallitaan useimpia auton toimintoja. Tuttuun tapaan auton päivitys- ja ohjelmointimahdollisuudet ovat moninaiset. Pitkälle kattoon ulottuva panoraamatuulilasi tuo osaltaan valoisuutta ohjaamoon.

Tesla Model X

Tuttua tekniikkaa

Akut on sijoitettu auton pohjaan, joten tavaratilaa löytyy Model S:n tapaan niin auton keulasta kuin perästäkin. Muutenkin Model X jakaa saman tekniikan Model S:n kanssa, eli kyseessä on ladattava täyssähköauto.

Myynnissä on kolme voimalinjavaihtoehtoa, jotka ovat Tesla-tapaan joko suorituskykyisiä tai erittäin suorituskykyisiä. Jo edullisimman eli Model X 75D -mallin (104 547 euroa) luvataan kiihtyvän 0–100 km/h 6,2 sekunnissa.

90D-versiossa (118 947 euroa) kiihtyvyysaika pienenee tasan viiteen sekuntiin, ja P90D (142 738 euroa) pudottaa tuostakin vielä sekunnin pois. Viimeksi mainittuun on olemassa vielä Ludicrous Speed -päivitetty painos (154 634 euroa), jolla satanen saavutetaan enää 3,4 sekunnissa.

Tesla Model X

Painavakin kärry perään

Model X:n toimintamatkaksi täydellä latauksella luvataan mallista riippuen 417–489 kilometriä. Autoon voi asentaa myös vetokoukun: perävaunupaino on mallista riippuen jopa reilut 2 200 kiloa, mikä on sähköautolle huima lukema. 90D- ja P90D-malleissa on vakiona ilmajousitus.

Mikään kansanauto ei tämäkään Tesla siis ole, vaan se kilpailee ostajista niin Audin, BMW:n, Mercedes-Benzin kuin Volvonkin kookkaiden katumaasturien kanssa. Sattumoisin jokaisesta premiumkvartetin jäsenestä on myynnissä myös ladattavat hybridiversiot, joten tavallaan samalla tontilla tässä liikutaan.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Tesla

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat