6.9.2016 Ajoneuvot Opelin uusi OnStar pelastaa hädässä ja auttaa varkaan jäljille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miltä kuulostaa henkilökohtainen asiakaspalvelija 24/7, joka osaa suomea! Opel tuo nyt myös Suomeen maailmalla jo toimivaksi koetellun OnStar-palvelun. Se auttaa, neuvoo, ohjaa ja tarvittaessa myös pelastaa – ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä. OnStar osaa toimia myös itsenäisesti, ilman ohjeistusta esimerkiksi tilanteissa, joissa tieltä suistuneen auton kuljettaja on tiedoton. https://youtube.com/watch?v=fZojAMnNlvQ Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pelastaa ihmishenkiä Onnettomuustilanteissa järjestelmä soittaa automaattisesti autosta – tässä tapauksessa Opelin palvelukeskuksen kautta – hätäkeskukseen ja välittää auton tarkat sijaintitiedot. Tämä nopeuttaa kenties ratkaisevasti avun saantia onnettomuspaikalle, vaikka kuljettaja ja matkustajat olisivat menettäneet tajuntansa tai eivät osaisi kertoa sijaintiaan. Trafi on arvioinut, että Suomessa 4–8 prosenttia auto-onnettomuuksissa kuolleista olisi voitu pelastaa, jos kaikissa autoissa olisi tämänkaltainen eCall-järjestelmä. Opelin OnStar-järjestelmä ei seuraa auton sijaintia jatkuvasti vaan aktivoituu onnettomuustilanteissa tai kuljettajan niin halutessa. Kuljettaja voi aktivoida järjestelmän taustapeilin alalaitaan tai kattoon sijoitetun hätäpainikkeen avulla. Opeleissa turvatyynyn laukeaminen aiheuttaa automaattisen ilmoituksen, jonka perustella asiakaspalvelija soittaa autoon ja hälyttää apua tarpeen mukaan. Asiakaspalvelija pystyy myös luomaan puheyhteyden auton ja halutun henkilön kuten esimerkiksi lähiomaisen välille vaikka auton kuljettaja ei itse pystyisi liikkumaan saatikka soittamaan matkapuhelimellaan. Sininen painike avaa yhteyden asiakaspalveluun, punainen hätäpainike laittaa käyttäjän etusijalle asiakaspalvelussa, musta yksityisyyspainike salaa auton sijainnin asiakaspalvelulta. Auttaa navigoinnissa Automatkaa suunniteltaessa on kätevää, että tulevan reitin voi ladata valmiiksi auton navigaattoriin, vaikka edellispäivänä. Autoilija voi ajaessaan pyytää suullisesti OnStar-asiakaspalvelijaa etsimään esimerkiksi määränpään lähistöltä ravintolaa tai ostoskeskusta ja lataamaan oikean osoitteen ja reittiohjeet auton navigaattoriin. OnStar auttaa myös voron jäljille OnStarin avulla voidaan päästä autovarkaan jäljille tuoreeltaan. Jos auto varastetaan, voi omistaja tehdä rikosilmoituksen ja kertoa sen yksilöintitiedot OnStar-asiakaspalveluun, jolloin se voi yhdessä poliisin kanssa jäljittää auton sijainnin ja estää auton uudelleenkäynnistämisen. https://youtube.com/watch?v=63qPWlQmGzA Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoa voi hallita etänä OnStarin ja älykännykkään ladatun sovelluksen avulla käyttäjä voi hallita ooppeliaan vaikka omalta kotisohvalta. Jos on esimerkiksi epävarma, onko tullut lukinneensa auton ovet, voi asian varmistaa matkapuhelimella. Maahantuojan esittelytilaisuudessa järjestelmä toimi sinänsä nikotteluitta, mutta ovien etäsulkemisessa sovellus ei ilmoittanut käyttäjälle, että etälukitut ovet olivat autossa sepposen selällään – joka voi olla ihan todellinenkin tilanne vaikka lapsiperheessä, jossa vekara on kirmaissut autosta ulos, mutta unohtanut autonoven auki. Mihinkäs auto jäikään? Jos etsii autoaan laajalta pysäköintialueelta ja on unohtanut sen tarkan sijainnin, voi sovelluksen ja matkapuhelimen avulla vilkauttaa auton valoja tai soitattaa äänimerkkiä. Näillä keinoin voi myös tarkistaa auton teknisiä tietoja kuten poltoaineen määrän, rengaspaineet ja öljyn käyttöiän. Tavoitteena 3 000 käyttäjää OnStar-autoilija saa palvelua Suomen kielellä, vaikka yhteyssoitto meneekin Englannissa sijaitsevaan palvelukeskukseen. Siellä on tätä nykyä töissä neljä suomenkielistä asiakaspalvelijaa. Suomenkieltä taitavan henkilökunnan koko tulee kasvamaan samassa suhteessa kuin uusi järjestelmä ottaa tulta alleen. Maahantuojan arvio ja tavoite on, että OnStar-autoilijoita olisi noin 3 000 vuoden 2017 lopulla. Uuden OnStarin saa kaikkiin Opelin henkilöautomalleihin. Palvelu on vakiona ylimmän varustetason automalleissa, muiden varustelutasojen autoihin sen saa lisämaksullisena varusteena. OnStar on ilmainen ensimmäisen vuoden, jonka jälkeen palvelusta voi maksaa joko kuukausittain tai vuodeksi kerrallaan. Kuukausimaksu on 9,90 euroa, vuosimaksu 99,90 euroa. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Video: Opel Suomi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?