14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Opel Insignia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Insigniaa on parannettu usealla osa-alueella. Hyvää: iso tavaratila, alhainen kulutus, runsas varustelu, istuimet. Huonoa: pääntilat takana, ulkomittojen arviointi, paino, monitoimivalikot. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uudessa Insigniassa on vähennetty nappuloita, päästöjä ja hintaa Opelin mallistossa Insignia korvasi viisi vuotta sitten sekä Vectran että Omegan, ja peri samalla lippulaivan aseman. Tiloiltaan se ei ehkä sitä olisi ansainnut, mutta näyttävillä, varustelluilla ja tehokkailla nelivetohuippumalleilla mielikuvaa on pidetty yllä. Nyt mallia on päivitetty, sulava sivulinja säilyy niin viisiovisessa luiskaperässä kuin farmarissakin. Neliovisen sedanin paluusta Suomen mallistoon keväällä on toiveita. Uutuutena malliston yläpäähän tulee maasturimaisilla helmoilla varustettu korotettu Country Tourer -nelivetofarkku. Sliipatumpi ulkomuoto Insignian ulkoista ilmettä on nuorennettu tutulla reseptillä, leveämpi maski, uudet ajovalot, sulavammat puskurit ja ripaus kromia. Ulkomuodon viilaus yhdessä pohjan kattamisen, alustan madalluksen ja säätyvän jäähdytyssäleikön kanssa on pienentänyt Insignian ilmanvastuskertoimen 0,25:een. Kun samalla välityksiä on pidennetty, renkaat on vaihdettu kevyemmin rullaaviin ja moottoriin on lisätty sammutusautomatiikka, ovat kulutuslukemat pienentyneet kaikilla moottoreilla. Modernia tekniikkaa Insignian kojelauta on uudistunut oleellisesti, enemmän toiminnallisesti kuin ilmeeltään. Entinen nappulapaljous on vaihtunut näkymää hallitsevaan isoon kosketusnäyttöön. Valitettavasti käytettävyys ei ole juurikaan helpottanut. Nokkelinta nuorisoa lukuun ottamatta muut joutuvat ottamaan käsikirjan käteen. Asiaa ei helpota vaihtoehtojen runsaus, esimerkiksi radion kanavia voi vaihtaa kosketusnäytön lisäksi puheohjauksella, keskikonsolissa olevasta touchpadista tai ratin puolien nappuloista. Kokonaan näkymättömät uudistukset ovatkin mieluisampia. Jousitusta ja iskunvaimennusta on säädetty mukavampaan suuntaan. Ohjaus tuntuu aiempaa herkemmältä ja tarkemmalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pihimmät moottorit Insignian moottorivalikoima on uudistunut. Dieselmoottorit ovat kaikki kaksilitraisia, tehoversioita on neljä (120/140/163/195 hv). Kaksi tehokkainta on varattu vain automaattivaihteiston tai nelivedon yhteyteen. Ajoon osunut 140 hevosvoiman versio käsivaihteilla on varmastikin onnistunein kompromissi suorituskyvyn ja kulujen suhteen. Bensavaihtoehtojen määrä on vähentynyt kolmeen, kaikki ovat turboahdettuja nelisylinterisiä. Perusmallin 1,4-litrainen (140 hv) riittänee useimpiin tarpeisiin, uusi suorasuihkutteinen 1,6 SIDI (170 hv) antaa pienen lisäsäväyksen ja tosipotkua kaipaaville on vielä kaksilitrainen (250 hv). Laskeneet hinnat Kaikissa moottorivaihtoehdoissa päästöjen aleneminen on laskenut autoveroa ja sitä kautta hintaa. Hinnaston alapäässä muutokset ovat pieniä, mutta sielläkin rahalle saa enemmän katetta paremman Edition-varustelun korvatessa entisen Pro-perusmallin. Kalleimmissa malleissa on hinnanlasku useita tuhansia euroja. Harmillisesti kuitenkin vaikkapa automaatin edullinen 500 euron lisähinta tehdashinnassa nousee korkeampien päästöjen ja veron kanssa yli neljään tonniin. Joka tapauksessa uudistunut Insignia on 30 000 euron hintaluokassa aiempaa varteenotettavampi vaihtoehto. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Opel Insignia 2.0 CDTI Edition Hinta alkaen 26 930 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 494 € Ajoneuvovero 85 €/ v Moottori 1 956 cm³, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 4000 r/min Vääntö 350 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 350 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km 4,6 (kaup.) / 3,3 (maant.) / NEDC-kulutus 3,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4842 mm, leveys 1858 mm, korkeus 1498 mm, akseliväli 2737 mm Tavaratila: 530 l Omamassa: 1640 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta