14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Opel Insignia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opelin kookas farmari on matka-ajossa vakaa, mutta kaupungissa äänekäs. Hyvää: neliveto, moottorin kyvyt. Huonoa: ajoäänet, kookas takaluukku. Saksalaisen kaksilitrainen dieselmoottori on yllättävän äänekäs jo alhaisilta kierroksilta alkaen – tai sitten äänieristyksessä matkustamon ja auton etupään välissä on toivomisen varaa. Todennäköisesti kumpaakin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Äänet vakiovarusteena Dieselintoilijat arvostavat sitä, että keulilta kuuluu millaisella voimanlähteellä matkaa taitetaan, mutta muiden korville voimalliset käyntiäänet ovat rasite. Hörpötykseen kiinnittää huomiota erityisesti kaupungin ruuhkissa madellessa ja hiljaisissa nopeuksissa ylipäätään. Matka-ajossa moottorin äänimaailma tasoittuu ja jää taustahuminan alle. Voimaa moottorissa on riittämiin. Lähes 200 hevosvoimaa on kaksoisturbon ryydittämänä käytössä laajalla kierrosalueella. Sitkas vääntö ja nelivetoisuus tekevät ajamisesta vaivatonta myös teräsjääksi kiillottuneilla tienpinnoilla. Opelilla lähtee risteyksistä kuin hauki kaislikosta, pidon rajoissa. Nelivetoisuus takaa, että voimalinjan käskyt todella välittyvät renkaista tiehen. Vaivatonta matkaa Jos laajan kääntösäteen pitkä farmari on pysäköidessä kömpelöhkö, ahmii se moottoritiellä kilometrejä vakaasti. Ohjauksessa on tuntoa riittävästi, joten ajaminen on vaivatonta. Pakkasaamuina arvostaa matkustamon nopeaa lämpenemistä, mutta saisi omistajan noitumaan neljän tuhannen euron lisävarustesijoitusta nahkaistuimiin. Istuimet ovat näyttävät, vahvasti muotollut ja pitävät otteessaan myös mutkateillä, mutta ne ovat takalistolle jäätävä kokemus. Kuljettaja herää taatusti ennen istuinlämmittimiä. Opelin valtteja on muhkea tavaratila, joka paljastuu sitäkin muhkeamman luukun takaa. Leveä takapuskuri vaikeuttaa kontista kurkottelua ja tahraa rapasäillä housunlahkeet. Taustapeili on yhtä kapea ja matala kuin takaikkunakin. Näkyvyys suoraan taakse ja eritoten takaviistoon on kehno. Pysäköinti ilman peruutustutkaa tai -kameraa olisi työlästä, mutta kyllä näkyvyys taakse kismittää ajonkin aikana. Sivupeileistä ei ole isoa iloa, nekin ovat toki sutjakasti muotoillut, mutta turhan pieniksi kutistetut. Kookas näyttö ja selkeä mittaristo välittävät kuljettajalle riittävästi tietoa auton asetuksista, ajo-olosuhteista ja kulutuksesta. Nopeusrajoituksen näyttö toimii herkästi ja virheittä, mutta näyttöön ilmestyvää ohita-ehdotusta ei kannata ottaa sananmukaisesti – ellei tie ole vastaantulijoista vapaa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Opel Insignia ST 4X4 CT 2.0 TTID A6 XWD Hinta alkaen 43 996 € Ajoneuvovero 168 €/ v Käyttövoimavero 501 €/ v Moottori 1 956 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 143 kW (195 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 8,9 (kaup.) / 5,3 (maant.) / NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 174 g/km Mitat pituus 4920 mm, leveys 1856 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2737 mm Tavaratila: 540 l Omamassa: 1843 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 900 kg. Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?