30.7.2014 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päältä räikeän huomiohakuinen, sisältä säyseä. Hyvää: Alusta. Huonoa: Ei lunasta ulkonäön lupauksia, yleinen viimeistelemättömyys. Huomiota herättävästi teipattu Astra GTC200 tuo väistämättä mieleen muutaman vuoden takaiset muistot sateisesta syysillasta. Silloin malliston lippulaiva, Astra OPC, jätti mieleenpainuvat muistikuvat 280 hevosvoimaisen bensiiniturbon laittaessa tasauspyörästönlukolla varustetun etuakselin ylitöihin. Vanhat muistot OPC:stä saavat odotukset korkealle. Nyt samaan makeasti muotoiltuun kolmioviseen GTC-koriin on lyöty todella räikeät teippaukset: Yksilölliset numerot kyljissä, konepelti ja katto hiilikuitutekstuuria sekä päälle vielä annos keltaista vauhtiraitaa. Lunastaakseen ulkoasun lupaukset, tulisi Astra GTC200:n olla todella ripeä laite. Valitettavasti totuus on odotuksia laimeampi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voimanpuutetta Astran konepellin alla on 1,6-litrainen bensiiniturbo. Sen luvataan tuottavan kaksisataa hevosvoimaa, joten villiin OPC-malliin verrattuna meno on säyseää. Ulkonäön asettamat odotukset jäävät täyttymättä. Moottori on alaväännöltään vahva, mikä tekee arkiajosta miellyttävää. Valitettavasti kierrosten myötä kone alkaa hyytyä ja tuntuu takapuolituntumalta luvattua heikkotehoisemmalta. Sulavaa etenemistä rasittaa kankea vaihteensiirto. Vaisuhko suorituskyky jättää ihmettelemään räväkkää teippausta. Ulkonäön lupauksille ei ole katetta. Alkuhämmennyksen jälkeen Astra alkaa kääntää fiiliksiä positiivisemmaksi. Vaihteensiirtoa lukuun ottamatta se on kelpo ajettava. Ohjaus on nykymittapuulla varsin toimiva, mutta erityiskehut menevät alustaan. Mainio iskunvaimennus GTC 200-autoihin valittu FlexRide-iskunvaimennus on säätyvää mallia, ja se toimii mainiosti. Sporttiasennossa Astran alusta on jäykkä, mutta ei kivikova. Normaaliasetus on selkeästi pehmeämpi, ja lisämukavuutta voi hakea vielä pehmeämmästä Tour-asetuksesta. Kolmiovisen GTC:n makea muotoilu vaatii veronsa. Etuovet ovat poikkeuksellisen pitkät, joten parkkipaikoilla ei ahtaimpiin ruutuihin ole asiaa. Myös tavaratilan luukku on harvinaisen kapea ja takapuskuri korkealla tavaratilan pohjaan nähden, joten auton lastaaminen on vaikeaa. Kytkimet hukassa Astran keskikonsolissa vallitsee suuri painikkeiden ja kytkinten valikoima. Kauniisti sanottuna voi todeta muiden autonvalmistajien ratkaisseen asiat hieman toisin. Tottumisen jälkeen useimmat päivittäin tarvittavat kytkimet oppii löytämään nopeasti, mutta esimerkiksi radiokanavien kanssa pelaamiseen ei vain tahdo tottua kohtuullisen suuresta näytöstä huolimatta. Sisätilojen hieman muovisen kolhot katkaisimet ja epäselvä käyttöliittymä pienine käännöskukkasineen kertovat Astrasta paljon. Siinä ei sinänsä ole mitään perustavanlaatuisesti pielessä, mutta hiomattomia yksityiskohtia on liian paljon. Niiden kanssa varmasti oppii elämään, mutta ensivaikutelma jää karuksi. Opel Astra GTC 200 on ihan toimiva perheauto näyttävyyttä haluavalle. OPC-mallin halpaversiota etsivät tulevat kuitenkin pettymään: ulkonäön herättämistä lupauksista huolimatta GTC 200 ei tarjoa vastusta GTI-luokan ajoneuvoille. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Opel Astra GTC200 Hinta alkaen 32 495 € Ajoneuvovero 141 €/ v Moottori Bensiinimoottori, 1598 cm3, kuusivaihteinen käsivaihteisto, etuveto. Teho 147 kW (200 hv), 5500 r/min Vääntö 280 Nm (1650–3500 r/min) Vääntö 280 Nm (1650–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km 8,4 (kaup.) / 5,5 (maant.) / NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4466 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1489 mm, akseliväli 2695 mm Tavaratila: 380 l Omamassa: 1503 kg Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku