10.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Enjoy 1.0 Turbo – halvemmalla hauskempaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perus Opel Astra keskittyy olennaiseen. Hyvää: ajettavuus, tilat, hinta. Huonoa: moottorin lievät värinät. Tässä se nyt on – edellisen numeromme parivertailussakin mainittu perusmallinen Opel Astra. Mielenkiintoiseksi auton tekee erityisesti hinta, joka on reilusti yli 3 000 euroa VW Golfin Comfortline 1.0 TSI -versiota edullisempi. Samaan hintakilpailuun toki pystyvät monet muutkin Golfin kilpailijat, esimerkiksi Citroën C4, Ford Focus, Kia Cee’d tai Seat Leon, mutta Astran etuna voi nähdä ainakin sen, että kyseessä on selvästi muita uudempi automalli. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Halvemmalla hauskempaa Uutuudella ei kuitenkaan ratsasteta kovin pitkälle, jos auton ominaisuudet eivät ole kunnossa. Opelin kohdalla tästä ei tarvitse kantaa huolta, sillä jo vertailussa totesimme, että Astrassa perusasiat ovat kuten pitääkin: tilat ja ajettavuus täyttävät odotukset. Ja kun nyt tutustuimme tähän litraiseen, vaatimattomammilla Enjoy-varusteilla ladattuun malliin, moni asia vaikutti itse asiassa olevan paremmin kuin siinä vertailun 1,4-litraisessa Innovationissa. Lähdetään liikkeelle rengaskoosta, koska sillä on Suomen olosuhteissa aika ratkaiseva merkitys. Kun Innovation-tasossa käytetään räyhäkkää kokoa 225/45 R17, Enjoyssa renkaat ovat kooltaan 205/55 R16. Perusliikkumisessa tämä tekee pelkkää hyvää ajettavuudelle, mukavuudelle ja melutasolle. Ovat myös edullisemmat uusia aikanaan. Ei premiumia: hyvä Ja jos tyytyy yhden litran kolmipyttyisen moottorin tarjoamaan voimaan, varustetasojen kanssa ei tarvitse paljon pähkäillä. Manuaalivaihteinen malli on aina Enjoy-tasoinen, ja vasta automaatin kanssa saa halutessaan Innovationin. Varusteita tässä edullisemmassakin on riittävästi, mm. nahkaratti lämmityksellä, manuaali-ilmastointi, vakionopeudensäädin ja perussähköherkut kuuluvat hintaan. Istuimet ovat tavanomaisemmat, mutta silti tukevat. Vanhoilliset autoilijat tervehtivät ilolla myös Enjoyn perinteistä, vipumallista seisontajarrua. Innovationissahan käytetään sähkökäkkäriä. Ja kun kojelaudasta puuttuvat kiiltolistat ynnä muut hienostelut, kokonaisuus on jotenkin paremmin balanssissa. Miksi joka ikisen perheauton pitäisikään lähteä premium-kisaan? Kelpo moottori Entä sitten se moottori? Golfin vastaavan voimanlähteen ajoittain miltei väkevään voimaan ei ylletä, onhan huipputehoa 10 hv vähemmän, ja väännössäkin Opel antaa volkkarille tasoitusta 30 Nm edestä. Suhteellisen hyvin Astra kuitenkin pärjää, mikä tarkoittaa kansankielellä sitä, että suorituskyky on normaaliajoon riittävä. Kuten isommankin voimanlähteen kanssa, liikkeellelähdöt ovat luontevia ja vaihteisto sulava. Vaihteita on ”vain” viisi, mikä saa ajoittain aikaan tunteen, että välitykset olisivat ylipitkät. Todellisuudessa kuusivaihteisiin tottuneen kuskin on vain totuteltava ajamaan joissakin tilanteissa yhtä pienemmällä vaihteella, jolloin moottori vetää hienosti Golfiin verrattuna kone jyrisee aivan alakierroksilla selvemmin, muttei saman luokan autoihin verrattuna mitenkään poikkeuksellisesti. Kolmisylinterisyyttä ei Astrassakaan siis helposti aisti. Eli? Autoa on nyt tarjolla koko rahalla. Golfille tämäkään malli ei olisi vertailussa todennäköisesti aivan pärjännyt, mutta nytpä vaakakupissa painaa tuo edellä mainittu hintaetu. Se pistää oikeasti miettimään. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Opel Astra Enjoy 1.0 Turbo Ecoflex Start/Stop Hinta alkaen 20 981 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaali-vaihteisto, etuveto. Teho 77 kW (105 hv), 5500 r/min Vääntö 170 Nm (1800–4250 r/min) Vääntö 170 Nm (1800–4250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4370 mm, leveys 1809 mm, korkeus 1485 mm, akseliväli 2662 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?