12.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ongelmallinen, mutta silti malliston paras: BMW 225xe Active Tourer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 225xe tarjoaa tarkasti rajoitettua taloudellisuutta. Hyvää: Lyhyiden matkojen taloudellisuus, ajettavuus tila-autoksi. Huonoa: Jousitusmukavuus, taloudellisuus moottoritiellä. Aloitetaan huumorilla: BMW 225xe:n luvataan taittavan sadan kilometrin matkan vain kahdella bensiinilitralla. Väite perustuu NEDC-mittaussykliin, jossa ladattavan hybridin akuilla ajetaan suhteettoman suuri osuus. Täyssähköajoa BMW lupaa 41 kilometriä. Käytännössä akut riittävät noin 30 kilometriin – kunhan akkua ei rasiteta sähkölaitteilla kuten lämmityksellä. Lämmityslaitetta käyttävä joutuu tyytymään 20 kilometrin toimintamatkaan. Jostakin syystä esilämmitys kuluttaa akkua, vaikka auto olisi kytketty laturiin. Talvista sähköajoa halajavan kannattaa investoida lämpimään autotalliin, sillä kylmyys hyydyttää tämänkin auton akut. Nollakelissä auto toimi ajoittain sähköllä, toisinaan auto suostui vain polttomoottoria hyödyntävään hybriditilaan. Kesäolosuhteissa ahkeralla lataamisella ja parinkymmenen kilometrin ajomatkoilla BMW 225xe:stä voi saada pihin kumppanin. Tila-auton aerodynamiikka verottaa: talvisessa moottoritievauhdissa kulutus nousee helposti 7,5 litraan sadalla. Se tietää pienehköä toimintamatkaa, sillä polttoainesäiliö on vain 36 litrainen. Reissaajalle diesel on parempi valinta. Hybridijärjestelmästä ei ole talousihmeeksi, mutta toiminta on pitävällä pinnalla sulavaa. 225xe:n voimalinja on kuin yksinkertaistettu ja ympärikäännetty versio BMW:n lippulaivamalli i8:sta. Keulalla on turbolla 136 hevosvoimaan piristetty kolmisylinterinen bensiinimoottori. Takapyörien vedosta huolehtii 88 hevosvoimainen sähkömoottori. Vetotapa vaihtelee polttomoottorikäytön etuvedosta täyssähkökäytön takavetoon. BMW kiihtyy sataan kilometriin tunnissa vain 6,7 sekunnissa. Sähkömoottori kykenee 125 kilometrin tuntinopeuteen, sitä lujempaa BMW kulkee vain fossiilisella energialla – ja silloin tehoa on vain 136 hevosvoimaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hybridistä kompromisseja Suorituskyvyn ansiosta BMW 225xe olisi mainio vaihtoehto ripeää ja perustaloudellista tila-autoa etsivälle. Valitettavasti hybriditeknologia kasvattaa omamassan 1 735 kiloon. Korkean ja painavan auton kallistelujen kurissapito vaatii jäykkää alustaa. Se kostautuu terävissä poikittaissaumoissa voimakkaasti, ja onpa meno moottoritielläkin nypyttävää. Kääntöpuolena auton ajettavuudessa ei ole moitittavaa. BMW on onnistunut kätkemään akut ja sähkömoottorin auton rakenteisiin. 7,6 kilowattitunnin akku on asennettu takaistuimen alle, joka on vaatinut istuimen korotusta 30 millimetrillä. Takaistuimien etäisyyssäätöä ei ole saatavilla. Tavaratila on ennallaan 400 litrassa, mutta perävaunua 225xe:llä ei vedetä. Perusauto kunnossa Korkeuden ansiosta ajoasento on ryhdikäs ja käynti autoon vaivatonta. Matalalle jäävän keskikonsolin vuoksi iDrive-järjestelmän kiekko-ohjain ja muut painikkeet jäävät perinteisiä BMW-malleja alemmas, mutta muutoin ergonomia on erinomainen. Paksujen ja kauas keulaan kurottuvien A-pilarien aiheuttama katve vaatii totuttelua ja kurkistelua. Auton suurin houkutin on silti hinta. Verottaja uskoo naurettavat kulutuslupaukset sinisilmäisesti, ja se tekee 225xe:stä yhden Active Tourer -malliston edullisimmista nelivedoista. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 225xe Active Tourer Hinta alkaen 41 426 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1449 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin. Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 220 Nm (1250–4300 r/min) Teho 65 kW Vääntö 220 Nm (1250–4300 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 46 g/km Mitat pituus 4342 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1586 mm, akseliväli 2670 mm Muu tieto Sähkömoottori Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku