Oho, onpas se pieni! – Legends-kilpuri hämmästyttää
Pieni mutta pippurinen Legends tarjoaa moottoriurheilun hurmaa kohtuullisessa mitassa – ja hinnassa.
1930-1940-lukujen jenkkiautoja muistuttavien Legends-kilpurien lasikuitukorit ovat tarkkoja kopioita esikuvistaan, mutta ne on rakennettu 5/8 mittakaavassa alkuperäisiin. Siksi ihmiset ensimmäistä kertaa Legendsin nähdessään hämmästelevät aina sen pientä kokoa.
50 autoa radalla samaan aikaan
Legends-luokka on mukana rata-ajon SM-sarjassa. Tämän kauden kilpailukalenterissa on viisi kilpailuviikonloppua, joista jokaisena ajetaan 2-3 kilpailulähtöä. Kilpailuluokkana se on Suomen suosituin. Parhaimmillaan radalla on samaan aikaan ollut yli 50 autoa.
Lappeenrantalainen Mika Lipsanen toi Legendsinsä näytille American Car Show -näyttelyyn.
– Yamahan 1300-kuutioista moottoria ei saa käytännössä virittää lainkaan. Tässä autossa on Yamahan 1200-kuutioinen moottori, jossa nokkien ajoitus on sallittua, kertoo Lipsanen. Häntä viehättää lajissa erityisesti se, että kalusto on tasavertaista ja kuljettajalla on ratkaiseva rooli menestyksessä.
Ykkönen eteen ja loput taakse
Kaasuttimien säätö on sallittua. Sääntöjen mukaan kaikilla on samat iskunvaimentimet, mutta jousia saa vaihtaa ja pyöränkulmia sekä auton korkeutta säätää.
– Normaaliin autoon verrattuna ajamisessa suurin ero on se, että tässä on sekventiaalivaihteisto. Vaihdekeppiä eteen työntämällä kytkeytyy ykkösvaihde, ja isommat vaihteet taaksepäin vetämällä. Kärkimiehet vaihtavat ilman kytkintä, mutta itse käytän kytkintä alaspäin vaihtaessa. Isommalle vaihdettaessa riittää kun vähän päästää kaasusta.
Jäykän taka-akselin ansiosta auto on liukas ajettava. Nollasta sataseen taittuu alle neljässä sekunnissa ja huippuja Legens kerää noin 200 kilometriä tunnissa. Ahtaasta ohjaamosta on Lipsasen mukaan hyvä näkyvyys joka suuntaan.
– Eteen ja sivuille näkee hyvin, ja taaksepäinkin ohjaamon yläreunaan kiinnitetystä laajakulmapeilistä. Kisan aikanakin sitä ehtii ja kannattaa välillä vilkuilla, muuten saattaa tulla kallista kun 50 kilpailijaa taistelevat sijoituksista.
Kilpailu kovaa mutta ilmapiiri hyvä
Luokka on äärimmäisen tasainen, sillä yhden sekunnin ero aika-ajon kierrosajassa merkitsee yleensä 10-15 sijaa lähtöruudukossa. Ilmapiiri kilpailijoiden välillä on tiukasta kamppailusta huolimatta hyvä.
– Jos viikonlopun aikana särkyy jotain eikä itsellä ole varaosia, niin kilpakumppaneilta saa aina lainaksi tarvittavat osat.
Muutama vuosi sitten luokka sai lisäjulkisuutta sillä, että Kimi Räikkösen ja Heikki Kovalaisen isät ajoivat kilpaa tässä luokassa.
Varoitus: koeajo voi tulla kalliiksi
Legends on yksi edullisimpia rata-ajoluokkia. Uusi auto maksaa 18 000 euroa ja käytettyjä on myynnissä noin 12 000 euron hintaan.
– Kuudella renkaalla pärjää koko kauden, joten rengaskulutkaan eivät nouse mahdottomaksi. Harrastelija ajaa kauden läpi noin 6 000 euron budjetilla.
Kärkikuljettajien budjetit ovat noin 20 000 – 30 000 euroa. Ero tulee mm. siitä, että kierrosaikojen parantamiseksi kuviorenkaat ”höylätään” minimiurasyvyyteen paremman pidon saamiseksi. Hyöty on noin sekunnin verran kierroksella. Samalla tietysti renkaiden käyttöikä lyhenee.
Legendsien maahantuoja APR Competition Oy järjestää halukkaille koejotilaisuuksia, joten kalustoa ei tarvitsee ostaa kuin sikaa säkissä.
– Suosittelen ehdottomasti koeajoa ja tätä lajia. Tai miten sen nyt ottaa, koeajo osoittautuu yleensä niin hauskaksi että se tarkoittaa samalla ostopäätöstä. Eli kalliiksihan se koeajo tulee, varoittaa Lipsanen lopuksi.
Moottori: | Yamaha FJ/XJR 1200 tai 1300 cm³ |
Teho: | 130-140 hv |
Akseliväli: | 1 850 mm |
Paino: | noin 500 kg ilman kuljettajaa |
Korkeus: | 1 200 mm |
0–100 km/h: | alle 4 sek. |
Huippunopeus: | jopa 200 km/h |
Hinta: | uutena noin 18 000 €, käytettynä noin 12 000 € |
Teksti ja kuvat: Janne Huhtala