21.12.2015 Ajoneuvot Koeajo: nyt nelivetoisena! Škoda Octavia RS 4×4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harmaa Škoda Octavia RS yllättää ajossa! Ulkonäkö ja ensivaikutelma voi pettää, niin ihmissuhteissa kuin autoissa. Koeajossa on auto, joka näyttää harmaalta hiirulaiselta, mutta on kaikkea muuta. Škoda Octavia RS:n harmaa mantteli on erikoisväri ja kantaa nimeä Steel Grey. Auto ei erotu betoseinästä. Makunsa kullakin, itse valitsisin tämän auton sähäkän sähkönsinisenä tai Granny Smith -omenaisena eli kirkkaan vihreänä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nelivetoisena, kiitos! Väristä viis, tammikuussa tarjolle tulevan auton haluttavin ja odotetuin ominaisuus on nelivetoisuus. Kun se yhdistyy 184 hevosvoiman dieselmoottoriin ja urheilulliseen alustaan, on elämysten etsintä vain ajamista vailla. Alla ei ole kuitenkaan urheiluauto, mutta perheautoksi oiva ja rivakka tapaus. Nelivetoisen kyvyt kaarreajossa ja etenemiskyvyt aamuliukkailla vakuuttavat. Sähköinen tasauspyörästön lukitus (XDS) kohentaa pitoa ja vähentää aliohjautuvuutta. Teho riittää erinomaisesti, eikä vaikutelmaa tarvitsisi keinotekoisesti kohentaa. Performance-äänigeneraattori väkevöi käyntiäänet ajoasetusten suhteessa: econa äänimaailma on tyynempi, sporttina räyhäkkäämpi. Aidot äänet riittäisivät. Kaupparatsun valinta Järkevä hinnoittelu on tehnyt Škodan RS-mallistosta yllättävän rapsakasti myyvän vaihtoehdon myös Suomessa. Työsuhdeautoilijat ovat löytäneet perus-Škodia särmikkäämmät RS:t. Hiilidioksidipäästöjen puolesta lempeän verokohtelun versio on varustettu kaksilitraisella dieselillä. Se mahtuu useimpiin työsuhdeautojen hinta- ja päästörajoihin. Octavia RS:n diesel-farmarin hiilidioksidipäästöt ovat alimmillaan 117 grammaa kilometrillä. Kun kokonaisuuteen lisää nelivetoisuuden ja kaksoiskytkinvaihteiston, nousevat hiilidioksidipäästöt 131 grammaan. Istuimet pettymys Urheilullisen auton istuimet saisivat olla urheilulliset. Yritystä on, mutta lopputulos jää vajaaksi. Istuinten sivutuki on kiitettävän tanakka, mutta muutoin muotoilu ja säätövarat jättävät toivomisen varaa. Vipuratkaistu korkeussäätö ei sitävastoin ole edes kätevä, saati pyörösäätimen tarkka. Ja se mikä uupuu on tuki reisille. Odottaisi, että RS-versiossa olisi pituussuunnassa säädettävä istuinosa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Askeettista ilmettä Sisäilme on tummanpuhuva ja pelkistetty, lievästi urheilullisesti ryyditettynä. Kojelauta, mittaristo ja kytkinkentät eroavat perus-Škodasta vain hieman – onko tämä etu vai haitta, on makukysymys. Etuovien hiilikuitua jäljittelevä panelointi on muoviksi tyylikäs, astetta tyylikkäämpi olisi ollut mattapintainen ratkaisu. Punainen tehosteväri istuinten tikkauksissa on eri automallien sporttiversioissa niin nähty. Rengaskulujen säästöä Nelivedosta ei ole pahaa sanottavaa, päinvastoin. Voimaa on jaossa ajotilanteen mukaan. “Ei neliveto lisää auton voimia, mutta laskisi se ainakin minulla rengaskuluja”, arvioi eräs ystäväni ja RS-autoilija. Vannoutunut automies on oikeassa: nelivedon ansiosta renkaat eivät sudi niin herkästi liikkeellelähdöissä tai kiihdytyksissä. No, asian voi jokainen ratkaista ihan omatoimisestikin, oikean jalan nilkan ojentelua hillitsemällä. Hintaa autolla on vakiovarusteisena 38 815 euroa. Lisäherkut kuten metalliväri, peruutuskamera, mustat ja kiiltävät kattokaiteet, vetokoukku, liikennemerkkien tunnistus, kaukovalo- ja kaista-avustimet, navigaatiojärjestelmä nostavat koeajoyksilön hinnan 44 902 euroon. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Škoda Octavia 2.0 TDI 4x4 RS DSG Hinta alkaen 44 902 € Moottori 1 998 cm³, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 224 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4685 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1452 mm, akseliväli 2680 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?