21.9.2016

Nissan tutki: 76 % nuorista aikuisista näkee ekoautot parhaana ympäristötekona

Nissan millenniaalit

Hybridit ja sähköautot pyörivät jo vakituisesti millenniaalien mielessä.

Nissanin tilaamaassa kyselytutkimuksesssa udeltiin 2 500 nuoren aikuisen (18–34 -vuotta, ns. millenniaalit) mielipiteitä ympäristöasioista ja autoilusta Saksassa, Ranskassa, Espanjassa, Iso-Britanniassa ja Italiassa. Peräti 76 prosenttia vastaajista piti ekoautoa parhaana yksittäisenä tekona tehdäkseen elämästään ympäristöystävällisemmän. Lisäksi yli puolet vastaajista on joko harkinnut hankkivansa tai hankkinut jo sähköauton.

Nissan esitteli kyselytutkimuksensa tuloksia FutureFest-tapahtumassa Lontoossa. Millenniaalit ovat innokkaita kokeilemaan uusia asioita, haastamaan käytäntöjä ja ajattelemaan eri tavoin tulevaisuudesta. Paikallisten ympäristöhuolien sijaan mielessä ovat maailmanlaajuiset ongelmat, sillä kierrätyksestä huolehti vain vajaa neljännes (24 %) kun taas ilmaston lämpeneminen puhutteli yli puolta (53 %) ja ilmansaasteet 42 prosenttia. Vaikutusmahdollisuuksissa jyräsi lompakolla äänestäminen: 62 prosenttia vaihtaisi sähköyhtiötä ekoratkaisujen perässä ja 53 prosenttia haluaa tukea ympäristöystävällisempiä brändejä ostosvalinnoissaan.

Nissan millenniaalit

Hiukan yllättävästi vastaajista peräti 77 prosentilla oli auto. Vaikka kyseessä ei olisikaan sähkö- tai hybridimalli, lähes kaksi kolmasosaa vastaajista kertoi pitävänsä hybridiauton hankintaa todennäköisenä 10 vuoden sisään. Yli puolet harkitsee sähköautoa samalla aikavälillä.

– Kyselytutkimukseemme osallistuneet millenniaalit voivat potentiaalisesti olla hyvinkin vaikutusvaltaisia tulevaisuuden liikenteen ja kestävän kehityksen osalta. Olemme toistuvasti havainneet, että he ottavat uutta tekniikkaa käyttöön ensimmäisten joukossa ja he ovat aiempia sukupolvia ympäristöystävällisempiä. He ovat myös halukkaita tekemään uhrauksia ja elämäntapamuutoksia, jotka ovat linjassa heidän arvojensa ja uskomustensa kanssa, kommentoi Nissanin Intelligent Motoring Advisory Boardin jäsen Sarwant Singh konsulttiyhtiö Frost & Sullivanista.

Lähde ja kuvat: Nissan

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat