19.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Qashqai Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Qashqai on petrannut ominaisuuksiltaan ja ulkonäöltäänkin. Hyvää: sisätilat, mukavuus, varustelu. Huonoa: matala tavaratila, hento alavääntö, pitkät välitykset. Myyntitilastojemme kärkiryhmässä on jo useita vuosia keikkunut Nissan Qashqain etuvetoinen bensiiniversio. Kestääkö suosio moottorin pienentämisen? Nissanin koko malliston aikanaan mullistanut ja katumaasturiaallon harjalla menestykseen ratsastanut Qashqai on uusiutunut. Dieselmoottorinen Tekna-varusteinen nelivetomalli teki vaikutuksen, kun vertailimme kaupunkimaastureita Moottorissa 4/2014. Aikaisempia myyntilukuja tarkastellessa useimpia kiinnostanee kuitenkin etuvetoinen ja maltillisemmin varusteltu bensiinimalli. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vääntävä pikkuturbo Qashqain myydyin moottori on tähän asti ollut 1,6-litrainen bensiininelonen. Nyt Nissan lähtee mukaan downsizing-trendiin. Moottori vaihtuu turboahdetuksi nelisylinteriseksi 1,2-litraiseksi. Se ei siis ole sama moottori kuin Micraan ja Noteen esitelty 1.2 DIG-S, joka on kolmisylinterinen ja mekaanisesti ahdettu. Qashqain uusi moottori on näitä tehokkaampi ja vääntävämpi. Vanhan Nissan Qashqain 1,6:een verrattuna tehoa on saman verran, mutta vääntöä reilusti enemmän. Mikä parasta, molemmat huippuarvot löytyvät aikaisempaa alhaisemmilta kierroksilta. Odotettavissa on siis suoritusarvojen paraneminen, kun painoakin on saatu pudotettua ulkomittojen kasvusta huolimatta. Luvatusti kiihdytys nollasta sataan käy sekunnin nopeammin ja kulutuksesta on karistettu puoli litraa. Pitkät välitykset Etukäteen odottaisi kasvaneen väännön tekevän kiihdytyksistä vaivattomampia moottoria huudattamatta. Väännön kasvu on kuitenkin ulosmitattu pidentämällä vaihteiston välityksiä merkittävästi. Kuutosella on satasen vauhdissa kierroksia vain 2 000 ja kadun kulmissakin joutuu hakemaan yhtä pykälää totuttua pienempää vaihdetta. Pitkien välitysten takia moottori tuntuu hengettömältä alle 2 000 kierroksella, vaikkakin auto nöyrästi puurtaen säilyttää nopeuden ja punnertaa mäet ylös. Kiihtyvyys on kuitenkin olematonta ja ohituksiin on vaihdettava kaksi pykälää pienemmälle. Välitysten pidentämisellä on haettu alhaisempaa kulutusta ja kulutusmittarin mukaan keskikulutus asettuu helposti kuuden litran tietämille. Lopputankkaus paljastaa mittarin kuitenkin optimistiseksi ja todellinen kulutus karkaa vääjäämättä yli seitsemän litran. Mukava matkakumppani Uuden Qashqain perusmalli on miellyttävä tuttavuus. Kalliimpia malleja korkeampiprofiiliset renkaat ovat mukavammat käytössä pehmeydellään ja hiljaisuudellaan. Myös ohjaustuntuma on miellyttävämpi ja rauhattomuus jää pois. Koska alusta ei ole erityisen urheilullinen, matalaprofiilirenkaille jäisi vain ulkonäöllinen hyöty. Jo perusvarustetaso Visia on varsin riittävä ilmastointeineen ja vakionopeudensäätimineen. Kaksituhatta euroa kalliimpi Acenta tuo mukanaan paljon pikkumukavuuksia, mutta saman tien kannattaa satsata toinen mokoma 360-tasoon. Siihen kuuluvat kaikki elektroniset turvajärjestelmät, kuten kamerat ja tutkat ympäriinsä, automaattijarrutus, kaistavahti ja kuskin vireydenvalvonta. Qashqai on houkuttelevasti hinnoiteltu perheauto maasturihenkisellä ulkonäöllä. Autoilijoiden sieluista ovat crossover-mallien lisäksi taistelemassa aikki C-segmentin viistoperät ja pienemmät tila-autotkin. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Nissan Qashqai DIG-T Acenta Hinta alkaen 24 690 € Ajoneuvovero 111 €/ v Moottori 1 197 cm³, bensiinirivimoottori, turboahdin, suorasuihkutus, sammutusautomatiikka, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 4500 r/min Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km 6,9 (kaup.) / 4,9 (maant.) / NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4377 mm, leveys 1806 mm, korkeus 1590 mm, akseliväli 2646 mm Tavaratila: 430-1598 l Omamassa: 1245 kg Euro NCAP 5 tähteä Ecotest 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku