5.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: Nissan NP300 Navara on hyvin varusteltu työjuhta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopassa tehty työjuhta on käyttöauto. Hyvää: muotoilu, nelivetokyvyt, kulutus, etuistuimet, varustelu. Huonoa: rattisäätö, istuma-asento takana, ajoäänet, lokerikkojen niukkuus. Uutuus on jyhkeä ilmestys. Ajossa on ronski työkalu, mutta myös arkiauto. Kaupunkisokkelikoissa kookas ja korkea on tosin kömpelö pyöriteltävä. Nissan NP300 Navara tehdään Euroopassa, joten etenkin sisäratkaisujen ja muotoilun pitäisi vastata eurooppalaisia mieltymyksiä. Kansainvälistä menestystäkin on jo ropissut, sillä tulokas voitti arvostetun International Pick-Up Award 2016 -kilpailun jättäen Mitsubishi L200:n ja Ford Rangerin nuolemaan näppejään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uutta ajattelua Kojelauta ja istuimet on suunniteltu uusiksi. Hyvä niin, sillä edeltäjä oli jäänyt ajastaan jälkeen. Uutta on kaksivyöhykkeinen automaatti-ilmastointi. Takaistuimet ovat hyvät, mutta istuma-asento on matala, joten polvet nousevat ikävästi koukkuun. Ikävä kyllä ratissa ei ole lainkaan etäisyyssäätöä. Etuistuin säätyy sähköisesti hyvin, mutta vipusäätöinen vierustoverin istuin karkeahkosti. Sisällä on yllättävän vähän lokerikkoja. Ovitaskut ovat onnettoman matalat. Hyvä takajousitus Uusi 2,3 litrainen dCi-dieselmoottori on tarjolla kahtena tehoversiona: 160 hevosvoimaa (120 kW) ja 190 hevosvoimaa (140 kW). Koeajettu väkevämpi moottori perustuu kaksoisturboahdettuun tekniikkaan, joka alentaa kulutusta ja päästöjä. Kulutus on laskenut edeltäjämoottorista rutkasti. Valittavana on kolme vetotapaa: takaveto sekä nopea ja hidas neliveto. Maantiellä on edullisinta kulutuksen ja mukavuuden kannalta ajaa takavetoisena. Vaihteistona on kuusivaihteinen manuaali tai seitsenlovinen automaattivaihteisto. Double Cabin takajousituksessa uutta on monivarsituenta. Rakenne kohentaa ajettavuutta, vakautta ja käsiteltävyyttä. Erinomainen etenemiskyky tuli todistettua myös jyrkkien nousuissa ja röykkyisessä maastossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyötykuormaa yli tonni Auton kyky kantaa kuormaa ja vetää kuormaa ovat kohentuneet sitten edellismallin. Navara jaksaa kantaa lavallaan yli tonnin edestä tavaraa. Vetokykyä on 3 500 kiloa, joten vaikka kolmen hevosen kärry seuraa nöyrästi perässä. Double Cabin lava on pidentynyt 67 milliä, joka pidentää lavan 1 578 milliin. Uusia turva-avustimia Autoluokassa on harvinaista, että tarjolla on ympäri auton näkevä kamerajärjestelmä ja hätäjarrutustoiminto. Navaran voi kuorruttaa myös vakionopeudensäätimellä, alamäkihidastimella sekä peruutuskameralla ja -tutkalla. Vakiovarusteinen mäkilähtöavustin estää tahattomat vierimiset takaperin. Varustelua voi täydentää pitkältä lisävarustelistalta. Hyödyllisiä ratkaisuja ovat kuormatilan esiinliukuva lokero sekä kuormatilan kannatin, joka auttaa hankalien esineiden kuljetusta. Lavasuojat ehkäisevät kolhuja ja naarmuja ja lavan jakaja järkevöittää tilankäyttöä. Kolmannen sukupolven Navara rantautuu Suomeen tammikuussa. Hinnat eivät ole vielä selvillä. Double Cab on ollut King Cabia suositumpi versio prosenttiluvuin 80–20. Navaran vahvana valttina on pitkä viiden vuoden takuu. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Nissan NP300 Navara Double Cab 2.3 dCi Moottori 2298 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 140 kW (190 hv), 3750 r/min Vääntö 450 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 450 Nm (1500–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 233 g/km Euro NCAP Ei testattu 4 tähteä Takuu 5 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?