5.11.2016

Nissan Note e-POWER: vain fossiilisilla toimiva sähköauto – tietysti Japanissa

Nissan harkitsee ePoweria Eurooppaan

Nissan Note e-POWER vie hybridikehitystä eteenpäin: sähköauto, jota ei voi ladata kuin bensalla.

Nissan Note e-POWER tuo japanilaisvalmistajan mallistoon Nissanin uuden e-POWER-voimalinjaratkaisun, joskin aluksi vain Japanissa. Erikoinen yhdistelmä vie hybriditekniikan uuteen kulmaukseen: Opel Amperan ja BMW i3:n hengessä auton polttomoottori, 1,2-litrainen sellainen, voi osallistua vain akkujen lataamiseen. Hämmentävästi Nissan on kuitenkin jättänyt latauspistokkeen kokonaan pois Note e-POWERista.

Nissan Note e-POWER

Valmistajan toitottaa kotimarkkinoiden autouutuuden yhdistävän Nissan Leafista tutun sähkötekniikan ja Nissan Micrasta tutun kolmisylinterisen polttomoottorin. Moottorin ansiosta latauspistoke on voitu eliminoida ja e-POWERin akusto on vain 5% Leafin vastaavasta, jolloin pieni akusto on helpompi sijoittaa ajoneuvoon. Note e-POWERin kohdalla akut on sijoitettu etuistuinten alle.

Nissan Note e-POWER

Toisin ajateltuna Nissanin mukaan ajoneuvo tarjoaa perinteisen hybridin polttoainetalouden ja pelkästään sähköllä tapahtuvan ajamisen yhdistelmän: moottorin ei tarvitse käydä kovin usein ja kaikki liike tapahtuu aina sähkömoottoreiden välittömällä väännöllä ja äänettömyydellä. Vielä eurooppalaistakin testisykliä lempeämmällä japanilaisella testisyklillä mitattuna Note e-POWERin ilmoitettiin kulkevan 100 kilometriä 2,69 litran kulutuksella.

Nissan Note e-POWER
Marchin (Micran) tavoin japanilaisen Noten saa myös senioreille tarkoitetulla kääntyvällä liukuistuimella. Kolottavien raajojen lisäksi istuimesta on apua myös perinteistä japanilaista vaatetusta käytettäessä.

Nissan kehuu Note e-POWERin olevan ensimmäinen kerta, kun sarjahybriditekniikkaa käyttävä auto päätyy sarjatuotantoon kompaktisegmentissä. Tavoitteena onkin ollut yhdistää bensiiniauton huolettomuus ja sähköauton mukavuus. Aika kuitenkin näyttää, miten hyvin ainoastaan fossiilisilla polttoaineilla toimiva sähköauto tekee kauppansa.

Lähde ja kuvat: Nissan

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat