30.9.2016

Nissan Juk…ei, se on Toyota C-HR!

Toyota C-HR

Toyota C-HR hyökkää suoraan Nissan Qashqain kimppuun.

Toyota on katsonut vierestä, kun kilpailevien merkkien tavallista korkeammat crossoverit ovat vallanneet markkinoita. Odotus päättyy Toyota C-HR:ään, kuin toyotamaiseen kopioon Nissan Jukesta.

Ulkonäkö hämää, sillä oikeasti uutuus hyökkää kansansuosikki Qashqain kimppuun.

Toyota C-HR

Jo erikoinen C-HR -mallinimi viestii, ettei nyt ole kyse tavallisesta Toyotasta. Maskista auton vielä tunnistaa Toyotaksi, mutta perää kohti kulkiessaan linjat äityvät villeiksi. Perän pullistetut lokasuojat ja vihaiset takavalot muistuttavat konseptiautoista.

Toyota C-HR

Juken tavoin Toyotan takavalot työntyvät korista ulos siten, että valon yläpinta muodostaa tasaisen alueen esimerkiksi lompakon unohtamista varten.

Toyota C-HR

Toyota C-HR:n takaovenkahvat ovat hieno yksityiskohta. Taannoisten Alfojen ja nykyisen Renault Clion tavoin kahvat on siirretty C-pilariin, mistä ne erottaa terävillä muodoilla tehdyistä upotuksista.

4360 millimetrisenä Toyota on kaksi senttiä Nissan Qashqaita lyhyempi, mutta akselivälissä tappiota tulee vain kuusi milliä. Mittoihin on ahdettu lähes ruhtinaalliset jalkatilat, sillä varpaat laskeutuvat todella syvälle lasketulle lattialle. Sen ansiosta istuma-asento on ryhdikäs ja reisituki vaikuttaa kiitettävälle.

Toyota C-HR

Keskimittaista pidemmillä pääntila voi aiheuttaa rajoitteita. Ehkä juuri se on linkki auton nimeen, C-HR nimittäin tarkoittaa Coupé High-Rideria.

Kuljettajan paikalta C-HR tuntuu hauskan futuristiselle. Elämää piristetään villein verhoilumateriaalein ja värivalinnoin. Keskikonsolia kiertävän paneelin pianolakattua pintaa elävöitetään hileillä, ja esittelyauton kojelaudan pintaa halkoi sinertävä nahka. Valitettavasti Toyotan kankeahko kosketusnäyttöjärjestelmä laskee muuten mainion futuristista tunnelmaa.

Toyota C-HR

Toyota CH-R:n voimanlähteiksi tarjotaan 1,2-litraista 114 hevosvoimaista bensiiniturboa ja 1,8-litraista hybriditekniikkaa. Etuvedon lisäksi tarjolle tullee nelivetoversioita.

CH-R:n piti saada myös dieselvoimaa, mutta näyttelyn aikana Toyota ilmoitti keskeyttävänsä uuden 1,5-litraisen kolmosdieselin kehittämisen Eurooppaan.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat