26.8.2014 Ajoneuvot Koeajo: Nissan e-NV200 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Äänetön ja paikallisesti päästötön auto yltää hinnaltaan tasolle, jossa se on jopa normaalikäyttäjän ulottuvilla. Hyvää: Paikallispäästöt 0, äänettömyys, huoltokustannukset. Huonoa: Ei perävaunumahdollisuutta, ohjaamoergonomia. Useissa Euroopan maissa kaupallisesti hyvin menestyneestä Nissan Leafista saatuja hyviä kokemuksia on nyt laajennettu suurempiin kuljetustarpeisiin. Syksyllä Suomeen saapuva Nissan e-NV200 pohjautuu lähisukulaiseensa NV200:een yhtä paljon kuin sähköauto Leafiin. Yhtäläisyyksistä huolimatta uutukaisessa kerrotaan olevan 30 prosenttia osia, jotka eivät ole yhteneviä kummankaan kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Riittää kaupunkiajoon 80 kilowatin sähkömoottori välittää voiman automaattivaihteiston kautta etuakselille. Kytkintä ei siis ole. Yksinkertainen rakenne vähentää valmistajan mukaan huoltokustannuksia n. 40 prosenttia. Sähköautojen kohdalla pullonkaulaksi koetaan usein toimintasäde. e-NV200:n tapauksessa se on suurimmillaan 170 kilometriä. Latausaika normaalilla verkkovirralla on n. kahdeksan tuntia. Lisävarusteena on saatavana 6,6 kilowatin ja 32 ampeerin laturi, mikä puolittaa latausajan. Vastaavasti 50 kW:n pikalaturilla akut on mahdollista ladata jopa puolessa tunnissa 80 prosentin varaustilaan. Nissanilla on selvitetty, että jopa 35 prosentilla tämän kokoluokan pakettiautoista ei koskaan niiden elinkaaren aikana ajeta yli 120 kilometrin päivämatkoja. Tyypillinen pikkupaku liikkuu tehtaan mukaan alle 100 kilometriä päivässä. Paku ja henkilöauto Polttomoottorilla varustettujen rinnakkaismallien tapaan kori on tarjolla sekä ikkunoilla että ilman. Ns. tonniluokan autoissa käytännön tilantarve tyydytettäneen 4,2 kuutiometrin ja neljä senttiä yli kahden metrin mittaisella tavaratilalla. Pakettiauton kantavuus on 770 kg. Kaksi eurolavaa vetävään tavaratilaan ei ole lisättävää, sillä sähkö-NV:tä ei voi varustaa vetokoukulla. Perhe- ja taksikäyttöön soveltuva henkilömalli tottelee varusteista riippuen nimeä Combi-5 tai Evalia-5. Koeajamamme Evalia on malliston kallein. Positiivinen ajokokemus Auto käynnistetään painamalla virta päälle starttinapista. Vaihteenvalitsin on toiminnaltaan yksinkertainen ja polkimia on kaksi, kaasu ja jarru. Ohjaus on hiukan keinotekoinen, mutta sen tarjoamaan tuntumaan tottuu nopeasti. Suuntavakavuuden suhteen ei ole ongelmia. Kääntösäde on jopa yllättävän pieni. Ajaminen on helppoa. Hallintalaitteiden käyttäminen on selkeää ja esimerkiksi jarrutuntuma on vakuuttava. Näkyvyys on myös hyvä ja mittojen hahmottaminen helppoa. Ainoa ajossa selkeästi häiritsevin seikka on lievä nykiminen, joka on voimakkaimmillaan Eco-asetuksella. Kun perusasetuksena oleva ajo-ohjelma kytketään katkaisijasta pois, antaa moottori enemmän voimaa ja nykiminen häviää. Eco-ohjelmasta luopumisen varjopuolena menetetään ajokilometrejä tuntuvasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Virosta mallia Hinta on kova, mutta silti sähköautomaailmassa erittäin kilpailukykyinen. Korkeaa hankintahintaa kompensoi edullinen käyttö. Norjalaiset ovat laskeneet, että käyttökustannukset ovat jopa 7,8 euroa sadalla kilometrillä pienemmät kuin dieselissä. Lisäksi monissa maissa polttomoottoriautojen alueelliset käyttörajoitukset, tai ainakin korkeat tietullit tasaavat alkuinvestointia. Yrityskäytössä ei imagohyötyäkään kannattane aliarvioida. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Nissan e-NV200 Evalia Hinta alkaen 33 245 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 647 € Moottori Vaihtovirtamoottori, automaattivaihteisto, etuveto. Teho (125 hv) Teho 80 kW, 254 r/min Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,0 s Huippunopeus 120 km/h Mitat pituus 4560 mm, leveys 2011 mm, korkeus 1858 mm, akseliväli 2725 mm Omamassa: 1737 kg Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?