25.3.2017 Ajoneuvot Nelivetolintassa Rovaniemellä – BMW Winter Driving Experience Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n xDrive-painotteisessa talviajokoulussa oppii ymmärtämään nelivedon lisäksi nykyauton järjestelmiä. – Huomaatko? Jos sulla on oikea rytmi, sä ennätät pitää rattia ihan hetkisen suorassa. Se rauhottaa autoa seuraavaan käännökseen. Kuljettajan paikalla ei tule mieleen, että mikrohengähdykset olisivat nopein tapa selvittää keilapujottelu, mutta sitä vartenhan apukuskit ovat. Oppaaksi on tähän harjoitukseen saapunut Jesse Krohn, joka bongataan nykyisin BMW M6 GT3 -kilpurin ratista. Ei siis kannata huudella turhaan vastaan siitä, miten ajetaan nopeasti. 330dA xDrive kulkee leveämmällä linjalla selvästi rauhallisemmin keilojen välissä ja vauhti pysyy tasaisemmin yllä. Rovaniemen seudulla järjestettävä BMW Winter Driving Experience on talviajamisen iloa oppimispaketissa. Puuhapäivän tarkoituksena on oppia hyvän ajoneuvokäsittelyn ja nelivedolla tapahtuvan talviajamisen perusteita. Aamu alkaakin Jarkko Miettisen pitämällä lyhyellä kertauksella autoon vaikuttavista voimista ja miten rengas reagoi erilaisissa tilanteissa. Samalla saadaan lyhyt katsaus ajoneuvotekniikan toimintaan, eli mitä esimerkiksi ajonvakautus tekee ääritilanteissa. Lopuksi käydään vielä läpi hyvän ajoasennon löytäminen, sillä hallintalaitteisiin tulee yltää nopeastikin. Paikalla nähtiin vierailevana tähtenä myös Mini Countryman S, jota luotsasi muuan Mikko Hirvonen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hätävilkut eivät valehtele Keilapujottelulla ja jarrutusväistöllä totutetaan kuskit päivän rytmiin: mallikierroksen jälkeen saa kokeilla pari kertaa itse, jonka jälkeen vaihdetaan ajoparin kanssa kuskivuoroa, ja sitten taas mennään, kunnes vaihdetaan jälleen takaisin. Hätäjarrutuksen ja väistön yhdistelmä on omiaan demonstroimaan ajoneuvon järjestelmien toimintaa. Jos jarrutuksen lopussa eivät hätävilkut syty, kuski on ollut laiska jarrutuksessaan. Suoritusta parannetaan pala palalta kouluttajan neuvoilla ja omilla ahaa-elämyksillä omasta ja ajoparin tekemisestä. Välillä ohjaamo on täynnä käsiä, mutta tilaa on riittävästi. Sitten vuorossa on lyhyempi rataosuus, jossa pyritään hallitsemaan niin ali- kuin yliohjausta nelivedon avulla. Ryhmän ja ilmeisesti myös koko talven yleisin valitus on, että monessa tilanteessa ajokouluttajan ohje on ristiriidassa teinivuosina takavedolla hankitun tuntuman kanssa. Väärässä he eivät kuitenkaan ole. Myös hybridillä voi pitää hauskaa. BMW i8 nähtiin luisuhommissa näytösluonteisesti. Kun lounaan jälkeen käydään vielä kokeilemassa keilakahdeksikon pujottelua ja luisun ylläpitämistä luistoympyrässä, alkaa touhukas päivä olla pulkassa. Lopun ratasession jälkeen otetaan vielä leikkimielinen kisa, jossa tarvitaan kaikkia päivän oppeja. Päivä on ollut harmaa ja lunta pyryttää tihenevästi, mutta sää ei ole menoa haitannut. Neliveto tutuksi BMW Winter Driving Experience keskittyy xDrive-nelivetojen viemiseen erilaisissa ääritilanteissa. Vaikka automarketin parkkipaikalla ei kaipaa rallitaitoja, on kurssipäivä hyvä tapa kohentaa omien ajotaitojen lisäksi ymmärrystä auton tekemisistä, eli miksi järjestelmät reagoivat kuten ne reagoivat. Ison osan hauskasta päivästä tekivät kouluttajat, joiden kokemus ja ammattimaisuus pitivät tunnelman kepeämmällä puolella jopa penkkojen pöllytessä. Kouluttajilla on puolestaan epävirallinen kilpailu siitä, kenen suojatteja joudutaan hinaamaan useimmiten penkasta, joten on kunnia-asia pysytellä myös sieltä pois. Ajoharjoitteluhan kannattaa aina ja BMW:n ammattilaisten järjestämä koulutus on siihen erittäin hyvä, joskin kallis tapa. Suoraan ostettuna kurssi maksaa jyrkähköt 1 426 euroa, vaikka tiiviin kurssipäivän lisäksi hintaan kuuluu majoitus erinomaisessa Arctic Light -hotellissa, illallinen, kuljetukset Rovaniemellä sekä talvitakki ja pipo. Kannattaa kuitenkin pitää silmät auki pitkin vuotta erilaisten tilaisuuksien varalta, sillä kursseja myydään yrityksille ja ryhmille, ja jälleenmyyjäkin saattaa muistaa tuoretta asiakasta kutsulla. Lisätietoja osoitteesta https://bmwexperience.fi/ Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku