12.11.2017

Näin se toimii: Citroënin mukavuusjousitus odotti sopivaa hetkeä

mukavuusjousitus

Maailmankirjat ovat taas järjestyksessä: Citroën keskittyy mukavuuteen.

Sivuroolista malliston päätähdeksi nousseen Citroën C4 Cactuksen merkittävin uudistus on auton jousitus. Progressive Hydraulic Cushioniksi tai mukavuusjousitukseksi nimetty uutuusalusta on teknisesti yksinkertainen. Se ei ole järjestelmä, jonka kypsyminen ideasta toteutukseksi olisi vaatinut teknologian kehittymistä. Enemmänkin kyseessä on idea, jonka toteutus vain odotti oikeaa hetkeä.

Citroën C4 Cactus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukavuutta vai urheilullisuutta?

Mukavuus ei ole viime vuosina ollut merkittävä tekijä autojen markkinoinnissa. Puheet vilisevät aktiivisuutta, dynaamisuutta ja urheilullisuutta. Urheiluistuimet? Tietysti. Urheilualusta? Ilman muuta.

Vaikka moniin arvoautoihin saakin usein mukavuutta parantavia ilmajousituksia, myydään niitäkin enemmän aktiivisina ja sopeutuvina, kuin kotipullantuoksuisen mukavina.

Uusi jousitus on Citroënilta radikaali veto. Toteutus ei kuitenkaan ole yhtä vallankumouksellinen, kuin merkin historiaan tiiviisti liittyvä kaasunestejousitus oli aikanaan. Progressive Hydraulic Cushion ei vaadi erillistä hydraulipumppua, hydrauliputkia tai typpitäytteisiä palloja, jotka yhdessä paineistetun hydrauliöljyn kanssa kantavat auton kuorman.

Kaiken takana on kierrejousi

Vaikka uuden jousituksen nimessä vilahtaa sana hydraulic, on kyse lähinnä tavallisen kierrejousen ja iskunvaimentimen jatkokehitelmästä. Normaalissa ajotilanteessa Progressive Hydraulic Cushion toimii kuin tavallinen alusta: kierrejousi kantaa kuorman, ja iskunvaimennin kaitsee ylimääräiset heilahdukset.

mukavuusjousitus
Iskunvaimentimen sisään rakennetut hydrauliset vaimentimet löytyvät kuvasta ylimmän ja alimman kierrejousen kohdalta. Näytekappaleesta on tietysti poistettu öljy.

Järjestelmä poikkeaa tavallisesta, kun auto kohtaa suuren kuopan tai töyssyn: tavallisesti jousituksen liikerataa rajoitetaan varsin tanakoin ulosjousto- ja pohjaanlyöntikumein. Jos isku on liian suuri, eivät kumiset vaimentimet riitä pehmentämään iskua. Tiedättehän sen tärähdyksen ja sielua (ja joskus lompakkoa) raastavan äänen, kun autolla ajaa liian lujaa hidastetöyssyyn tai routakuoppaan.

Pehmentävät lisävaimentimet

Citroënin ratkaisu on korvata perinteiset rajoitinkumit iskunvaimentimen sisään rakennetuilla vaimentimilla: jousituksen joustaessa sisään tai ulos riittävän paljon, alkavat hydrauliset vaimentimet vähitellen rajoittamaan joustoa.

Voisi kuvitella, että auton normaalin jousen ja iskunvaimentimen kummassakin päässä olisi toinen jäykempi jousi ja iskunvaimennin. Kun tavallinen jousi on tehnyt tehtävänsä, astuu jäykempi jousi mukaan tehtävään. Ratkaisu pehmentää jousituksen liikkeitä suurissa töyssyissä, kun pehmeä jousto ei yhtäkkiä päädy jäykkään rajoitinkumiin.

mukavuusjousitus

Ratkaisu mahdollistanee myös perusiskunvaimentimen virittämisen tavallista mukavammaksi: auto saa hyllyä pehmeästi tien tärinöitä vaimentaen, mutta jos liike uhkaa kasvaa suuremmaksi, rajoittavat jäykemmät hydrauliset vaimentimet liikettä. Näin käy esimerkiksi kaarteissa: Citroën C4 Cactuksen kerrotaan kallistuvan helposti tiettyyn rajaan saakka, mutta pehmeän jousituksen painuessa hydraulisia vaimentimia vasten kallistus loppuu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toimivuus selviää myöhemmin

Ajatuksena uusi jousitus on nerokas. Muutokset mahtuvat vain hieman tavallista suuremman iskunvaimentimen sisälle. Silloin ei tarvita suuria muutoksia auton koriin tai tuotantolinjoihin, eikä huoltoja tarvitse kouluttaa täysin uutta järjestelmää varten.

Uuden jousituksen jälkiasentaminen vanhempaan teräsjousitettuun Citroëniin tuskin kuitenkaan onnistuu. Tehtaan alustainsinöörit kertovat auton alustan vaativan lukuisia pikkumuutoksia, jotta uusi mukavuusjousitus toimii halutulla tavalla.

Tuskin maltamme odottaa koeajoa.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat