12.11.2017 Ajoneuvot Näin se toimii: Citroënin mukavuusjousitus odotti sopivaa hetkeä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailmankirjat ovat taas järjestyksessä: Citroën keskittyy mukavuuteen. Sivuroolista malliston päätähdeksi nousseen Citroën C4 Cactuksen merkittävin uudistus on auton jousitus. Progressive Hydraulic Cushioniksi tai mukavuusjousitukseksi nimetty uutuusalusta on teknisesti yksinkertainen. Se ei ole järjestelmä, jonka kypsyminen ideasta toteutukseksi olisi vaatinut teknologian kehittymistä. Enemmänkin kyseessä on idea, jonka toteutus vain odotti oikeaa hetkeä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukavuutta vai urheilullisuutta? Mukavuus ei ole viime vuosina ollut merkittävä tekijä autojen markkinoinnissa. Puheet vilisevät aktiivisuutta, dynaamisuutta ja urheilullisuutta. Urheiluistuimet? Tietysti. Urheilualusta? Ilman muuta. Vaikka moniin arvoautoihin saakin usein mukavuutta parantavia ilmajousituksia, myydään niitäkin enemmän aktiivisina ja sopeutuvina, kuin kotipullantuoksuisen mukavina. Uusi jousitus on Citroënilta radikaali veto. Toteutus ei kuitenkaan ole yhtä vallankumouksellinen, kuin merkin historiaan tiiviisti liittyvä kaasunestejousitus oli aikanaan. Progressive Hydraulic Cushion ei vaadi erillistä hydraulipumppua, hydrauliputkia tai typpitäytteisiä palloja, jotka yhdessä paineistetun hydrauliöljyn kanssa kantavat auton kuorman. Kaiken takana on kierrejousi Vaikka uuden jousituksen nimessä vilahtaa sana hydraulic, on kyse lähinnä tavallisen kierrejousen ja iskunvaimentimen jatkokehitelmästä. Normaalissa ajotilanteessa Progressive Hydraulic Cushion toimii kuin tavallinen alusta: kierrejousi kantaa kuorman, ja iskunvaimennin kaitsee ylimääräiset heilahdukset. Iskunvaimentimen sisään rakennetut hydrauliset vaimentimet löytyvät kuvasta ylimmän ja alimman kierrejousen kohdalta. Näytekappaleesta on tietysti poistettu öljy. Järjestelmä poikkeaa tavallisesta, kun auto kohtaa suuren kuopan tai töyssyn: tavallisesti jousituksen liikerataa rajoitetaan varsin tanakoin ulosjousto- ja pohjaanlyöntikumein. Jos isku on liian suuri, eivät kumiset vaimentimet riitä pehmentämään iskua. Tiedättehän sen tärähdyksen ja sielua (ja joskus lompakkoa) raastavan äänen, kun autolla ajaa liian lujaa hidastetöyssyyn tai routakuoppaan. Pehmentävät lisävaimentimet Citroënin ratkaisu on korvata perinteiset rajoitinkumit iskunvaimentimen sisään rakennetuilla vaimentimilla: jousituksen joustaessa sisään tai ulos riittävän paljon, alkavat hydrauliset vaimentimet vähitellen rajoittamaan joustoa. Voisi kuvitella, että auton normaalin jousen ja iskunvaimentimen kummassakin päässä olisi toinen jäykempi jousi ja iskunvaimennin. Kun tavallinen jousi on tehnyt tehtävänsä, astuu jäykempi jousi mukaan tehtävään. Ratkaisu pehmentää jousituksen liikkeitä suurissa töyssyissä, kun pehmeä jousto ei yhtäkkiä päädy jäykkään rajoitinkumiin. Ratkaisu mahdollistanee myös perusiskunvaimentimen virittämisen tavallista mukavammaksi: auto saa hyllyä pehmeästi tien tärinöitä vaimentaen, mutta jos liike uhkaa kasvaa suuremmaksi, rajoittavat jäykemmät hydrauliset vaimentimet liikettä. Näin käy esimerkiksi kaarteissa: Citroën C4 Cactuksen kerrotaan kallistuvan helposti tiettyyn rajaan saakka, mutta pehmeän jousituksen painuessa hydraulisia vaimentimia vasten kallistus loppuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toimivuus selviää myöhemmin Ajatuksena uusi jousitus on nerokas. Muutokset mahtuvat vain hieman tavallista suuremman iskunvaimentimen sisälle. Silloin ei tarvita suuria muutoksia auton koriin tai tuotantolinjoihin, eikä huoltoja tarvitse kouluttaa täysin uutta järjestelmää varten. Uuden jousituksen jälkiasentaminen vanhempaan teräsjousitettuun Citroëniin tuskin kuitenkaan onnistuu. Tehtaan alustainsinöörit kertovat auton alustan vaativan lukuisia pikkumuutoksia, jotta uusi mukavuusjousitus toimii halutulla tavalla. Tuskin maltamme odottaa koeajoa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta