2.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: mutavelliä ja röykytystä Nissan X-Trailillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoinen Nissan X-Trail kipuaa kerkeästi kalkkikivilouhoksen jyrkänteitä. Nelivetoisella Nissan X-Traililla on lysti päästellä Saksan Schwarzwaldissa Geisingenissä sijaitsevalla valtavan kokoisella kalkkikivilouhoksella. Olot ovat haastavat, jyrkkiä vastaleita ja myötäleitä riittää. Toimivalla louhokselle riittää myös väisteltävää. Järkyttävän suurten dumpperien eli maansiirtoautojen ja ahkerasti hyörivien kauhakuormaajien kanssa ei tee mieli kinastella etuajo-oikeudesta. Dumpperikuski ei välttämättä edes havaitsisi ajaneensa ylitsemme. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tulokkaan uusi voimalinja Nissanin crossover-perheen uusin tulokas tiivistää mallistoa. Alla on Nissan X-Trail 2.0 4WD Xtronic CVT. Itse X-Trail ei toki ole automallina uusi, mutta uutta on voimalinja eli nelivedon ja portaattoman automattivaihteiston yhdistelmä. Ja ihan uutta on X-Trailin voimanlähde eli 177 hevosvoiman kaksilitrainen dieselmoottori, jonka voimat osoittautuvat louhoksellakin riittäviksi. Harmi kyllä tämä pätevä malliversio tulee Suomeen vasta keväällä 2017. Kapeilla harjanteilla Ajolinjat vievät välillä kapeille harjanteille, joiden molemmilla puolilla on jyrkkä noin kolmikymmenmetrinen pudotus, joten ajolinjat saa valita tarkasti. Autoa ei sinänsä vaikea pitää keskellä kapeaa ajoväylää, onhan autossa ratti, mutta niljakkaaksi vettynyt tienpinta huojuttelee yllättävän ilkeästi – etenkin ylä- ja alamäissä. Maavara, rengastus tai älykkäät avustimet eivät riitä takaamaan etenemistä, jos kilvoitellaan fysiikan lakien kanssa. Jos ei kehrää vauhtia riittävästi vetisenliukkaaseen ylämäkeen, jää onnistuminen haaveeksi. Leikkimielen unohtaen Louhoksen hiekkatöyräiden ja aluetta ympäröivän metsän röykyttävien kinttupolkujen ajotehtävät ovat osa leikkimielistä ja monikansallista kisailua, jossa saa pisteitä kultakin rastilta. Leikkimielinen-sanan voi tosin unohtaa, kun omista rattikyvyistään vakuuttuneet vetomiehet asettuvat viivalle! Hiekkavellissä on hauska kokeilla kuinka rivakasti ja oikea-aikaisesti nelivedon automatiikka reagoi pidon vaihdellessa renkaiden alla. Ei empimisiä, ei valittamista. Kaikkein jyrkimmille osuuksille on fiksua valita lukittu neliveto ja napsauttaa kamerajärjestelmä päälle, jotta jyrkän mäen lakea lähestyttäessä näkee muutakin kuin konepellin ja taivasta. Näytöltä kamerakuvasta näkee ajoissa mitä edessä odottaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vai ei 12 litraa riitä voittoon! Seuraavalla ajorastilla on maltti valttia, sillä X-Trailin katolla on ämpäri, jossa on 15 litraa vettä. Tieuran reunojen kuopat heiluttelevat vuoroin oikealle, vuoroin vasemmalle. Vesi läikkyy pitkin auton kylkiä heilahtelujen tahdissa, mutta jos tasaa kulkua kaasun ja jarrun hienovaraisella annostelulla, jää ämpäriin riittävästi pesuvettä rapaisten kenkien huuhtelemiseksi. Vaikea osio menee autokuntamme mielestä niin erinomaisesti, että heitämme ylävitoset. Lopputuloksia julkistettaessa tulee pettymys. On pakko äimistellä kuinka ruotsalaiskollegat muka voivat olla pisteissä suomalaisten edellä, jäihän ämpäriimme peräti 12 litraa vettä! Vaadin kisan uusintaa tai pisteiden tarkistuslaskentaa! Mitä mieltä olette, olisiko tarkistuslaskennan paikka? 2.0 4WD six-speed manual 149 g/km 5.6 l/100 km 2.0 2WD Xtronic CVT auto 148 g/km 5.6 l/100 km 2.0 4WD Xtronic CVT auto 158 g/km 6.0 l/100 km Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja valmistaja Nissan X-Trail 2.0 4WD Xtronic CVT Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 130 kW (177 hv), 3750 r/min Vääntö 380 Nm (2000 r/min) Vääntö 380 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 158 g/km Mitat pituus 4640 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1710 mm, akseliväli 2705 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta