3.2.2017

MP17: Satavuotiaan Royal Enfieldin ensiomistaja oli venäjän tsaari

Royal Enfield

Historiallinen Royal Enfieldin saapui Suomeen monien mutkien kautta.

Moottoripyörämessujen kiistatta vanhimpiin pyöriin kuuluu Royal Enfield vuosimallia 1917. Tänä vuonna satavuotiaan prätkän ensimmäinen omistaja oli ei enempää eikä vähempää kuin Venäjän tsaari Nikolai II.

Sattuneesta syystä Tsaari joutui juuri kyseisenä vuonna luovuttamaan omaisuutensa toisaalle, jonka jälkeen Royal Enfield ansioitui muutaman mutkan kautta mm. Viron vapaussodassa. Viroon pyörä sitten lopulta jäikin, josta epäilemättä monen kirjavien vaiheiden jälkeen se lopulta päätyi Suomeen 2000-luvun puolivälissä herralle nimeltä Pasi Mäkiranta.

Royal Enfield

Mäkirannalta löytyy tietotaitoa sekä useampiakin entisöityjä pyöriä tallistaan, joten isotöinen projekti ei miestä pelottanut. Osia pyörään on Mäkirannan mukaan löytynyt ympäri maailmaa ja kärsivällisen osien haalinnan ja työn jälkeen Royal Enfield on saatu kuvien kaltaiseen kuntoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei käynnisty avaimesta

Nykymotoristin silmin Enfieldin hallintalaitteita katsellessa ei voi kuin ihmetellä, kuinka hankalaa ajaminen sillä varmasti on. Moottorin käynnistys tapahtuu siten, että ohjaustangon vasemmassa päässä olevaa puolipuristinta painaessa oikealla puolella olevaa kampea pyöritetään vinhasti, samalla tavoin kuin autoissakin muinoin. Kaasuvivuissa on erillinen säätö bensan seokselle sekä ilmalle, joita pitää pystyä ajon aikana operoimaan.

Royal Enfield

Jos pyörän onnistuu saamaan liikkeelle, ei pysähtyminen ole läheskään niin varmaa kuin kuvittelisi. Ison näköiset ”jarrulevyt” eivät käytännössä vauhtia helpolla pysäytä, korkeintaan hidastavat hieman. Tehokkain jarrutus saadaan Mäkirannan mukaan moottorilla, eli tehokkain tapa pysyä pyörän selässä hengissä on vahva muun liikenteen ennakointi.

V2 voimaa

Royal Enfield

Vauhdin hurmaa Enfieldissä tuottaa 770-kuutioinen V-kakkonen ja tehoa siitä irtoaa arviolta 6–8 hevosvoimaa, joten posketonta ylinopeutta pyörällä tuskin saa aikaiseksi. Nopeutta ja ajo-ominaisuuksia tärkeämpää lienee kuitenkin tunnelma, jonka Royal Enfield ajajalleen ja myös kanssaihmisille tuottaa. Kovin montaa metriä ei itse omistajakaan ole pyörällä ehtinyt ajella, johtuen moottorin pienimuotoisista käyntiongelmista, mutta homman korjaus on työn alla.

Royal Enfieldin V-kakkosen paukutus saattaa sulostuttaa kesäillan tunnelmaa hyvässä lykyssä piankin, joten käsi pystyyn, jos Pasi ja satavuotias sattuu vastaan tulemaan.

Royal Enfield

Ohessa video Royal Enfieldin ensikäynnistyksestä:

Teksti: Sami Puskala, kuvat: Roman Razinkov

Luetuimmat