27.1.2017

MP17-messujen tuorein huippu-uutuus: Triumph Street Triple

Triumph Street-Triple

Suomalaismotoristit näkevät melkeinpä ensimmäisenä maailmassa uuden Triumph Street Triplen. Malli julkistettiin vasta kaksi viikkoa sitten Englannissa.

Täysin uusi Triumph Street Triple julkaistiin Lontoossa tammikuun 10. päivänä. Kolmisylinterisen rivimoottorin iskutilavuutta on uudistuksen yhteydessä kasvatettu 675 kuutiosta 765 kuutioon. Street Triplestä tulee markkinoille kolme eri versiota: S, R ja RS. Kaikki kolme ovat ennakkotietojen mukaan nähtävillä MP17-näyttelyssä helmikuun ensimmäisenä viikonloppuna.

Kaikissa kolmessa versiossa on 765-kuutioinen moottori, mutta viritysaste on jokaisessa erilainen. S-mallin huipputeho on 113 hevosvoimaa, R:lle ilmoitetaan 118 hevosvoimaa ja huippumalli RS:stä on puristettu 123 hevosvoimaa. Myös jarruissa, jousituskomponenteissa ja varustelussa on versioiden välisiä eroja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Street Triple S - 12500 eurolla hauskaa ajettavuutta

Perusmalli S on ainoa, jonka Suomi-hinta on tähän mennessä julkaistu. Ilmoitettu 12 500 euroa on varsin kilpailukykyinen, kun verrataan sitä ominaisuuksiin ja suorituskykyyn.

Triumph Street-Triple-

113 hevosvoimaa ja 73 newtonmetriä kuljettavat Street Tripleä varsin urheilullisesti. Suorituskykyä parantaa vielä se, että kyseessä on luokkansa kevyin pyörä.

Valmistaja ilmoittaa kuivapainoksi vain 166 kiloa. Etujousitus on Showan valmistama ja liukuputkien halkaisija on 41 milliä. Takana on niinikään Showan valmistama Monoshock-jousitus. Vain takajousen esijännitys on säädettävissä.

Triumph Street-Triple-

Etujarruina on tuplalevyt ja Nissinin kaksimäntäiset jarrusatulat. Street Triple S on malliston ainoa versio, jossa käytetään edellisestä sukupolvesta tuttua mittaristoa.

Street Triple R - Tuleva myyntimenestys

Etukäteispuheet viittaavat siihen, että Street Triple R tulee olemaan mallisarjan myydyin versio. Tehoa ja varusteita on riittävästi, samoin uutta tekniikkaa, mutta ei kuitenkaan liikaa hintaa. 118 hevosvoimaa ja 77 newtonmetriä puhuttelevat varmasti urheilullisen nakupyörän ostajaa tässä luokassa.

Sekä etu- että takajousituksesta voidaan säätää sekä esijännitystä että puristus- ja paluuvaimennuksia. Showan etujousitus on ns. Big Piston -mallia, joka on toiminnaltaan herkkä ja progressiivinen. Takavaimennin on Showan RSU ja etujarruina Brembon M32 Monoblocit.

Mittaristona on TFT-värinäyttö, jonka kallistuskulma on säädettävissä. Ajoasetuksia on viisi: Rain, Road, Sport, Track sekä kuljettajan yksilöllisesti säädettävissä oleva Rider. Ajotietokonetta hallitaan kytkinkäden peukalon kohdalle sijoitetulla joystickillä.

Street Triple RS - Nostaa Street Triplen uudelle tasolle

Huippumalli RS on varustettu todellisilla huippukomponenteilla. Jarruina on isoista sporttipyöristä tutut Brembon M50 Monoblocit. Takajousitus tulee Öhlinsiltä ja on mallia STX40. Etupäässä luotetaan Showan valmistamaan Big Piston -keulaan. Molemmat ovat luonnollisesti täysin säädettävissä.

Moottorista on puristettu vielä 5 hevosvoimaa korkeampi huipputeho kuin R-mallissa, eli huipputeho on 123 hevosvoimaa. Muulta varustelutasoltaan RS vastaa pääosin R-mallia.

Triumph Street-Triple-

Brittivalmistaja ilmoittaa Street Triplen pahimmiksi kilpailijoiksi Yamaha MT-09:n ja Kawasaki Z900:n, joista Kawasaki on kokonaan uusi malli tälle vuodelle ja Yamahakin koki suuria uudistuksia viime vuoden jälkeen.

Uudet Street Triplet saapuvat Suomeen malli kerrallaan maalis-toukokuun aikana. R- ja RS- mallien hinnat julkaistaan helmikuun puolivälissä.

Triumph Street Triple S / R / RS

Moottori: kolmisylinterinen nestejäähdytteinen rivimoottori
Iskutilavuus 765 kuutiosenttimetriä
Teho: 113 / 118 / 123 hevosvoimaa
Vääntö: 73 / 77 / 77 newtonmetriä
Kuivapaino: 166 kiloa

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat