4.2.2017 Ajoneuvot MP17: Keulintakoneella kovemmaksi kuskiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutun Stunt Freaks Teamin messuosastolta löytyy vekkuli väline. Keulintakoneella kuka tahansa voi kokeilla, miltä pyörän keulan nosto tappiin asti tuntuu. Useimmat ns. tavalliset motoristit tietävät tunteen, kun vaikka liikennevaloista lähtiessä annostelee kaasua hivenen liikaa ja etupyörä alkaa pyrkiä kohti taivasta. Vaikka keula ei pariakymmentä senttiä enempää nousisikaan, tuntuu se tottumattomasta siltä, että hengenlähtö oli lähempänä kuin koskaan. Usein ensimmäinen reaktio on välitön kaasun sulkeminen. Tämän jälkeen tasaillaan pulssia vähintään pari kilometriä seuraavalle bussipysäkille, jossa kalsareiden siivoaminen voidaan aloittaa. Tosiasia kuitenkin on, että pyörä sietää keuliessa huiman paljon enemmän kallistuskulmaa, kuin moni uskookaan. Vaikka virkavalta ei siitä pidä, ja suurin osa kanssaihmisistäkin mieltää keulinnan lähinnä huligaanien kolttosiksi, voi nokan noston treenaamista perustella myös järkisyillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Opettele ajamaan Normaalissakin ajossa pyörän hallinnan menetys johtuu hyvin usein kuskin säikähdyksestä ja sen jälkeisestä lamaannustilasta, jolloin asian korjaamiseksi tehtävät temput ovat vähissä. Kun kuski opettelee tuntemaan pyöränsä metkut ja että miltä se tuntuu ääriolosuhteissa, esim. moottoriradalla, sujuu äkkinäisten vaaratilanteidenkin hallinta huomattavasti helpommin. Tässä valossa keulintakoneen kokeilu tuntuukin jo järkevältä. Stunt Freaks Teamin Juha Ruokolainen kertoo, että vaikka koneella keuliminen ei aivan yksi yhteen vertaudukaan tosielämään, antaa se kuskille hyvän perstuntuman siitä, kuinka pitkälle sen nokan voi nostaa, ennen kuin katastrofi on käsillä. Itse laitteen toiminta on periaatteessa hyvin yksinkertainen. Pyörän takarengas on ankkuroitu pyörivän rullan päälle, samalla tavoin kuin tehodynamometrissä. Kun kaasua kääntää, rullassa oleva vastus jarruttaa sen verran, että se ei pyöri holtittomasti. Kuljettajalla tunne on saman kaltainen kuin asfaltilla kiihdyttäisi. Etupyörän alla on ylös ja alas liikkuva jousikeventeinen teline, jonka avulla keulan ylös pompauttaminen on helppoa. Korkealla kiikkuu kumi Sen jälkeen kuskin hommana on löytää kaasun ja jarrun avulla oikea kulma, jolla keula pysyy ilmassa mahdollisimman pitkään. Ylikeulinta on estetty tukevalla liinalla, joten homma on turvallista. Pyöränä laitteessa tiimi käyttää sähkötoimista KTM:n Freeride E:tä, jolloin keulintakoneen käyttö onnistuu paremmin myös sisätiloissa. Juha Ruokolainen myöntää, että laitteessa on kokeiltu myös tonnista kyykkypyörää, mutta lämpöongelmat sekä tehokkaan moottorin äkkinäisyys tekivät käytöstä hankalaa. Sähköpyörän jäähdytys onnistuu huomattavasti helpommin ja se on myös käyttäjäystävällisempi. Vaihtoakkuja laite tosin vaatii pinon, mutta akkua vaihtamalla pyörän ”tankkauskin” onnistuu nopeasti. Keulintakone on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen, jos ei muuten, niin vaikka sitten sen ajoturvallisuuden nimissä. Ja oikeasti, onhan se keulinta kuitenkin syntisen hauskaa hommaa. Teksti ja kuvat: Sami Puskala Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?