12.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Moto Guzzi V9 Bobber – kaikki turha pois Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moto Guzzi V9 Bobber on uutuus, joka luo kokonaan uuden pyöräluokan. Hyvää: moottorin luonne, persoonallinen ulkonäkö, hinta. Huonoa: vilkkukytkimen tunnottomuus, jousituksen lievä pintakovuus. Moto Guzzi kasvattaa mallistoaan esittelemällä 850-kuutioisen V9-mallin. Tai oikeammin voidaan puhua mallisarjasta, sillä tarjolla on klassinen custom V9 Roamer ja modernimpi ja urheilullisempi V9 Bobber. Ne jakavat saman rungon ja tekniikan, mutta erilainen rengastus ja ajoasento saavat ne tuntumaan täysin eri malleilta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikki turha pois Bobber-tyyli on lähtöisin Yhdysvalloista, jossa motoristit toisen maailmansodan jälkeen alkoivat riisua pyöristään kaiken ylimääräisen ja vaihtoivat leveämmät renkaat dirt track -kisoja varten. Minimalistinen tyyli yhdistettynä mattamustan värin runsaaseen käyttöön saa ulkonäön vaikuttamaan jopa tylyltä. Matala drag bar -tyylinen ohjaustanko muuttaa ajoasennon aavistuksen eteen nojaavaksi ja kyynärpäät nousevat samalla aggressiivisesti sivuille. Jos tuijottaa uuden Moto Guzzi V9 Bobber:n 55 hevosvoiman moottoritehoa, 785 millin istuinkorkeutta ja tankattuna 199 kiloon jäävää painoa, voisi kuvitella kyseessä olevan pienikokoinen aloittelijan pyörä. Yllätys on suuri, kun satulaan istuutuessa Bobber tuntuu korkeammalta ja painavammalta. Tilaakin on 180-senttiselle kuljettajalle sopivasti. Vääntöä läpi kierrosalueen Moottori on selvästi väkevämpi kuin 62 newtonmetrin maksimivääntö antaa olettaa. Vääntökäyrä on käytännössä vaakasuora 2 500 kierroksesta aina 6 500 kierrokseen asti. Se tarkoittaa että tehokäyrä nousee suoraviivaisesti lähes punarajalle asti. Kun vielä äänet ovat möreät ja harvataajuinen tärinäkin lisää voiman tunnetta, on moottoria kiva laulattaa läpi koko kierrosalueen. Jousitus ei ole kovin pintaherkkä, mutta toimii kuitenkin kohtuullisen hyvin. Vain takajousituksen esijännitys on säädettävissä. Etujarru on teholtaan sopiva ja takajarru on hyvä sekä teholtaan että tuntumaltaan. Jarrut ovat lukkiutumatonta mallia. Kardaanivedolla erottuu Hallintalaitteet sopivat hyvin käteen, vain vilkkukatkaisija saa lievät moitteet tunnottomuudestaan. Mittariston luettavuus on hyvä ja vakiovarustukseen kuuluu kaksiasentoinen luistonestojärjestelmä. Moto Guzzi V9 poikkeaa ulko-näöllisesti kilpailijoista pitkittäin asennetun V2-moottorin ansiosta. Myös kardaaniveto on tässä kokoluokassa harvinainen, sillä kilpailijat käyttävät lähes poikkeuksetta ketjuvetoa. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Orazio Truglio Moto Guzzi V9 Bobber Hinta alkaen 12 990 € Moottori Bensiinimoottori 853 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, ilma-/öljyjäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto. Teho 40,5 kW (55 hv), 6250 r/min Vääntö 62 Nm (3000 r/min) Vääntö 62 Nm (3000 r/min) Mitat akseliväli 1465 mm Omamassa: 199 kg Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 780–785 mm, tankin tilavuus 15 litraa. Rengaskoko: Roamer 100/90-19 ja 150/80-16, Bobber 130/90-16 ja 150/80B16. Huoltoväli 10 000 km. Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 15.4.2024 Moottoripyörät MV Agusta Enduro Veloce – maantieltä maastoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?