Moottoripyörien kärkijoukkoa: MV Agusta Turismo Veloce 800

MV Agusta Turismo Veloce 800 yllättää tasaisen vahvoilla ominaisuuksillaan ja päräyttää kerralla keskikokoisten allroad-pyörien kärkitaistoon. Hyvää: moottori, ergonomia, jousitus ja jarrut. Huonoa: mittariston luettavuus, vakionopeus-säätimen käyttö.

Ajoneuvot | Koeajo | Moottoripyörät | 4.6.2016

MV Agusta Turismo Veloce 800Uuden Turismo Velocen hieno kolmisylinterinen moottori, hyvät ajo-ominaisuudet ja mainio varustetaso nostavat MV Agusta Turismo Veloce 800:n kerralla keskikokoisten allroad-pyörien kärkitaistoon.

Brutale- ja F3 -malleista tutun kolmisylinterisen moottorin huipputeho on suitsittu 110 hevosvoimaan. Se riittää kuljettamaan alle 200 kilon painoista pyörää mainiosti. Suoraviivaisesti kierrosten mukaan nouseva tehokäyrä tekee urheilullisesta ajosta nautittavaa.

Tarvittaessa nopeusmittarin lukema nousee 230:een asti helposti, myös matkustajan ja sivulaukkujen kanssa.

MV Agusta Turismo Veloce 800

Ajoasento on sopivan pysty ja väljä. Kapean runkorakenteen ansiosta 180-senttisen kuljettajan kantapäät ylettävät maahan, vaikka istuinkorkeutta on peräti 850 millimetriä.

MV Agusta Turismo Veloce 800

Matkustajan jalkatapit ovat riittävän alhaalla ja edessä, jotta polvikulma on loiva ja jarrutuksissa saa jaloilla tukea.

MV Agusta Turismo Veloce 800

Liikaa informaatiota?

Mittariston TFT-näyttö tarjoaa huikean määrän tietoa kerralla, jopa luettavuuden kustannuksella. Tehoasetusten ja luistoneston säätö tehdään ajotietokoneen valikon kautta, ja sen sujuva käyttö vaatii muutaman harjoituskerran. Sekä kytkin- että jarrukahvassa on etäisyyssäätö.

MV Agusta Turismo Veloce 800

MV Agusta Turismo Veloce 800Pitkistä joustovaroista (160/165 milliä) huolimatta moottoripyörä pysyy hyvin tasapainossa tiukoissakin jarrutuksissa ja kiihdytyksissä. Taka-jousituksessa on perusasetuksessa vähän paluuvaimennusta, mutta sitä tiukentamalla etu- ja takajousitus saadaan balanssiin.

Jousitus on sopiva yhdistelmä pintaherkkyyttä ja progressiivisuuden mukanaan tuomaa kantavuutta. Vaihtamalla alle karheammat renkaat soveltuu Turismo Veloce myös hiekkatielle.

Maltillinen äänimailma

Brembon nelimäntäiset radiaalijarrut ovat huipputehokkaat. Sormivoiman tarve jarrutuksissa on sopiva ja tuntuma hyvä. Vaihdeavustin mahdollistaa sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle vaihtamisen ilman kytkintä.

Äänimaailma on MV Agustan muita kolmisylinterisiä malleja maltillisempi, mikä on pyörän käyttötarkoitus huomioiden hyvä ratkaisu. Suuri 22 litran polttoainesäiliö mahdollistaa yli 400 kilometrin tankkausvälin.

MV Agusta Turismo Veloce 800

MV Agusta Turismo Veloce ei ole luokkansa edullisin vaihtoehto. Yli 20 000 euron vastineeksi ostaja saa moottoripyörien Ferrarin, jossa on riittävästi suorituskykyä ja upeat ajo-ominaisuudet.

Keskustelu