29.1.2015

Koeajo: moottoripyörä Triumph Tiger

Tiger yllättää urheilullisuudellaan. Jousituksen ja renkaiden puolesta voi kallistella lähes sporttipyörien tyyliin.

Monipuolinen moottoripyörä kaupunkiin sekä soratielle ja metsäpolulle. Hyvää: ajoasento, moottorin luonne, kulutus. Huonoa: vakionopeussäätimen käyttö ja ajomoodien valinta hankalaa.

Triumphin 800-kuutioinen moottori on riittävän tehokas kuljettamaan jopa kahta henkeä ja matkatavaroita. Samalla se on 1 200-kuutioisia malleja kevyempi hallita soratiellä ja metsäpoluilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi versiota – XC ja XR

Triumph uudistaa pikku-tiikeristä moottorin, jousituksen ja varusteet. Tarjolla on kaksi mallia. XC:ssä on monipuolisemmat säädöt jousituksessa, pinnavanteet ja 21-tuumainen eturengas, joten se sopii paremmin sekä suuremmalle kuormalle että sorateille.

XR on istuinkorkeudeltaan matalampi ja jousitukseltaan jämäkämpi, eli kokonaisuutena urheilullisempi. Vakiovarusteisiin kuuluvat ABS-jarrut ja luistonesto, jotka voi halutessaan kytkeä pois.

Mallimerkinnän lopussa oleva x-kirjain merkitsee luokassaan eksklusiivista varustetasoa, mm. neljää tehokarttaa (Sport-Road-Rain-Offroad), kolmea vaihtoehtoista ajomoodia (Road-Offroad-Rider), vakionopeussäädintä ja ajotietokonetta. Koeajossa oli XCx, jonka odotetaan nousevan malliston suosikiksi.

Miehekäs moottori

Moottorin teho on 70 kilowattia, jonka voi kuristaa A2-ajokorttiluokan vaatimaan 35 kilowattiin. Tigerin moottorin vääntö osoittautuu koeajossa tasaisen vahvaksi tyhjäkäynniltä kierroslukumittarin punarajalle. Tehokäyrä kasvaa suoraviivaisesti kierrosluvun noustessa.

Uusi sähköinen ride-by-wire -kaasu on tuntumaltaan onnistuneesti perinteisen vaijerivälitteisen kaasun kaltainen. Pisteenä i:n päällä kolmisylinterisen moottorin murina on raaka ja miehekäs. Vaihteisto on entistä herkempi ja välitysten pituus on pyörän luonteeseen sopiva.

Rento matkakumppani

Ajoasento on pysty, polvikulma loiva ja kaikki hallintalaitteet hyvin kuljettajan ulottuvilla. Tuulilasi suojaa hyvin ajoviimalta. Ajomoodien, lukkiutumattomien jarrujen ja luistoneston säädöt tehdään monimutkaisesti ajotietokoneen valikon kautta. Vakionopeussäädintä ohjataan kaasukäden sormilla, mikä tuntuu aluksi hankalalta.

XCx-mallin pitkät joustovarat tekevät menosta leppoisan mukavaa. Syvien vesiurien runtelemalla soratielläkin 218-kiloinen Tiger etenee varmasti. Lukkiutumattomat jarrut ja luistonesto sallivat renkaiden luistaa sopivasti jotta pyörää on helppo hallita soralla.

Jarrujen teho on adventurepyörälle sopiva. Tasaisella yhdeksänkympin vauhdilla polttoaineen kulutus on vain 3,65 litraa ja reippaassa koeajossakin kulutus pysyi viiden litran tuntumassa.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Triumph Tiger 800 XCx

Moottori

800 cm³, 3-sylinterinen rivimoottori.

Teho

70 kW (95 hv), 9250 r/min

Vääntö

79 Nm (7850 r/min)

Vääntö

79 Nm (7850 r/min)

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 3,65 (yhd.) (l/km)

Muu tieto

Istuinkorkeus 840-860 mm, akseliväli 1530 mm, tankki 19 ltr, paino tankattuna 218 kg.

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat