29.1.2015 Ajoneuvot Koeajo: moottoripyörä Triumph Tiger Tiger yllättää urheilullisuudellaan. Jousituksen ja renkaiden puolesta voi kallistella lähes sporttipyörien tyyliin. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monipuolinen moottoripyörä kaupunkiin sekä soratielle ja metsäpolulle. Hyvää: ajoasento, moottorin luonne, kulutus. Huonoa: vakionopeussäätimen käyttö ja ajomoodien valinta hankalaa. Triumphin 800-kuutioinen moottori on riittävän tehokas kuljettamaan jopa kahta henkeä ja matkatavaroita. Samalla se on 1 200-kuutioisia malleja kevyempi hallita soratiellä ja metsäpoluilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi versiota – XC ja XR Triumph uudistaa pikku-tiikeristä moottorin, jousituksen ja varusteet. Tarjolla on kaksi mallia. XC:ssä on monipuolisemmat säädöt jousituksessa, pinnavanteet ja 21-tuumainen eturengas, joten se sopii paremmin sekä suuremmalle kuormalle että sorateille. XR on istuinkorkeudeltaan matalampi ja jousitukseltaan jämäkämpi, eli kokonaisuutena urheilullisempi. Vakiovarusteisiin kuuluvat ABS-jarrut ja luistonesto, jotka voi halutessaan kytkeä pois. Mallimerkinnän lopussa oleva x-kirjain merkitsee luokassaan eksklusiivista varustetasoa, mm. neljää tehokarttaa (Sport-Road-Rain-Offroad), kolmea vaihtoehtoista ajomoodia (Road-Offroad-Rider), vakionopeussäädintä ja ajotietokonetta. Koeajossa oli XCx, jonka odotetaan nousevan malliston suosikiksi. Miehekäs moottori Moottorin teho on 70 kilowattia, jonka voi kuristaa A2-ajokorttiluokan vaatimaan 35 kilowattiin. Tigerin moottorin vääntö osoittautuu koeajossa tasaisen vahvaksi tyhjäkäynniltä kierroslukumittarin punarajalle. Tehokäyrä kasvaa suoraviivaisesti kierrosluvun noustessa. Uusi sähköinen ride-by-wire -kaasu on tuntumaltaan onnistuneesti perinteisen vaijerivälitteisen kaasun kaltainen. Pisteenä i:n päällä kolmisylinterisen moottorin murina on raaka ja miehekäs. Vaihteisto on entistä herkempi ja välitysten pituus on pyörän luonteeseen sopiva. Rento matkakumppani Ajoasento on pysty, polvikulma loiva ja kaikki hallintalaitteet hyvin kuljettajan ulottuvilla. Tuulilasi suojaa hyvin ajoviimalta. Ajomoodien, lukkiutumattomien jarrujen ja luistoneston säädöt tehdään monimutkaisesti ajotietokoneen valikon kautta. Vakionopeussäädintä ohjataan kaasukäden sormilla, mikä tuntuu aluksi hankalalta. XCx-mallin pitkät joustovarat tekevät menosta leppoisan mukavaa. Syvien vesiurien runtelemalla soratielläkin 218-kiloinen Tiger etenee varmasti. Lukkiutumattomat jarrut ja luistonesto sallivat renkaiden luistaa sopivasti jotta pyörää on helppo hallita soralla. Jarrujen teho on adventurepyörälle sopiva. Tasaisella yhdeksänkympin vauhdilla polttoaineen kulutus on vain 3,65 litraa ja reippaassa koeajossakin kulutus pysyi viiden litran tuntumassa. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Triumph Tiger 800 XCx Moottori 800 cm³, 3-sylinterinen rivimoottori. Teho 70 kW (95 hv), 9250 r/min Vääntö 79 Nm (7850 r/min) Vääntö 79 Nm (7850 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,65 (yhd.) (l/km) Muu tieto Istuinkorkeus 840-860 mm, akseliväli 1530 mm, tankki 19 ltr, paino tankattuna 218 kg. Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta