24.7.2016 Ajoneuvot Metzeler Roadtec 01 – etusijalla turvallinen ja ennakoitava rengas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Metzeler Roadtec 01 on saksalaisvalmistajan uuden sukupolven ensimmäinen sport touring -rengas. Metzeler Roadtec 01 on tarkoitettu sport touring-, matka- ja seikkailupyörien renkaaksi. Moottoripyörävalmistajat suunnittelevat yhä kevyempiä matkapyöriä ja tehokkaampia adventurepyöriä. Näistä muutoksista johtuen Metzeler suunnitteli ja toi Z8 Interact -renkaan tilalle markkinoille uuden Roadtec 01:n. Suunnittelussa kerrotaan pääpainon olleen turvallisuudessa ja ennakoitavuudessa. Ominaisuuksien halutaan olevan mahdollisimman tasaiset asfaltilla, betonilla ja mukulakivellä. Lisäksi ominaisuuksien halutaan pysyvän samanlaisina renkaan koko eliniän ajan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Neliosainen koeajo Koeajo suoritettiin monipuolisesti kuivalla maantiellä, märällä tekniikkaradalla, märällä mukulakivellä suoritettavalla jarrutuskokeella sekä suurien nopeuksien ominaisuuksia mittaavalla ovaaliradalla. Maantieajossa rengas ohjautuu rauhallisesti ja tuntuu vakaalta. Erityisesti matka-ajossa mainitut ominaisuudet ovat pelkkää plussaa. Kaarteissa pitoa riittää paljon enemmän kuin maantieajossa tarvitaan. Koeajon perusteella Roadtec 01:n ominaisuudet riittävät katumotoristille myös satunnaiseen ajoharjoitteluun moottoriradalla. Märällä tekniikkaradalla huomaa, että kevyen moottoripyörän – kuten Yamaha MT-07 – alla Roadtec 01 kääntyy mutkiin terävän urheilullisesti. Painavamman pyörän alla käytös on selvästi rauhallisempaa. Märällä radalla vauhti kasvaa kierros kierrokselta, ja pidon rajan lähestymisestä rengas varoittaa rauhallisilla luistoilla. Kallistuskulma kasvaa märälläkin asfaltilla yllättävän suureksi. Märkä mukulakivi on renkaalle hankalin mahdollinen jarrutusalusta. Jarrutuskoe ajettiin kahdella identtisellä moottoripyörällä, ensin kolme jarrutusta edellisen sukupolven Z8 Interact -renkaalla ja sitten Roadtec 01:llä. GPS-laitteistolla mitattiin hidastuvuus välillä 55 – 5 kilometriä tunnissa. Jarrutusmatkojen keskiarvo Roadtecilla oli melko tarkalleen metrin lyhyempi. Merkittävämpää oli se, että jarrutusmatkojen hajonta oli Roadtecilla selvästi pienempi. Heikoin jarrutustulos Roadtecilla oli parempi kuin paras tulos Z8 Interactilla. Ovaaliradalla nopeudet kasvoivat parhaimmillaan lähes 300 kilometriin tunnissa. Rengas tuntui vakaalta vielä huippunopeuden tuntumassa. Puoli päivää ovaalilla ajetut renkaat näyttivät vielä uudenveroisilta. Roadtec 01 on sikäli erikoinen rengasmalli, että etu- ja takarenkaan kuviointi poikkeavat täysin toisistaan. Valmistaja kertoo, että parhaita ominaisuuksia ei saavuteta, jos tärkeimmälle sijalle suunnittelussa asetetaan etu- ja takarenkaan samanlainen kuviointi. Yhteistä molemmille renkaille on se, että keskialueella kuviointi on tiheämpää jarrutuspidon ja sadekelin ominaisuuksien parantamiseksi. Reuna-alueella kuviointi on harvempaa, millä saavutetaan parempi pito kaarreajossa. Metzeler Roadtec 01 on vakaa, rauhallisesti käyttäytyvä ja ennen kaikkea yllätyksettömästi käyttäytyvä katurengas. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Metzeler Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?