12.12.2015 Ajoneuvot Mersun GLC leikkaa lähes puolet päästöistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin uuden GLC-maasturin kestävyys on nyt varmistettu myös ympäristön kannalta. Mercedes-Benzin uuden GLC-maasturin kestävyys on valmistajan mukaan nyt varmistettu myös ympäristön kannalta. Saksalainen TÜV Süd arvioi GLC:n koko elinkaaren alkaen valmistuksessa käytettävistä materiaaleista ja päätyen lopulta auton kierrätykseen 200 000 kilometrin ajon jälkeen. Arvioinnin tuloksena GLC:lle – jota ryhtyy valmistamaan myös Valmet Automotive Uudessakaupungissa vuonna 2017 – myönnettiin TÜV-ympäristösertifikaatti todistuksena hyvästä ekologisesta suorituskyvystä. Vastaavan tunnustuksen sai myös GLC:n edeltäjä GLK vuonna 2009. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päästöt pienimmillään alle 60 grammaa GLC:ssä yhdistyvät valmistajansa mukaan Mercedes-Benzeihin liitettävät vahvuudet: koeteltu turvallisuustaso, viimeisimmät alustaratkaisut, monipuoliset kuljettajaa avustavat järjestelmät sekä erinomainen energiatehokkuus. Ensi keväänä myyntiin tuleva GLC 350 e 4Matic plug-in-hybrid on tässä suhteessa omassa luokassaan: lataushybridin poltto- ja sähkömoottorien yhteenlaskettu teho on 235 kW (320 hv), mutta sähkövoimaa hyödyntäen auton CO2-päästötaso jää 59–64 grammaan kilometrillä. Mercedesin uusimman lataushybridimallin yhteenlasketut CO2-päästöt ovat auton elinkaaren aikana jopa 44 prosenttia eli 29 tonnia pienemmät kuin edeltävän mallisarjan vertailukelpoisella voimanlähteellä. Mikäli latauksessa voidaan hyödyntää uusiutuvia voimanlähteitä, päästömäärä voi tippua jopa 62 prosenttia eli 41 tonnia autoa kohden. GLC:n muita vahvuuksia ovat valmistajan mukaan luokkansa paras aerodynamiikka sekä aikaisempaa kevyempi rakenne. Auton omapaino on pudonnut 80 kiloa edeltävään malliin verrattuna. Lisäksi auton ohjauselektroniikka säätelee automaattisesti voimantuottoa niin, että käytössä on aina taloudellisin mahdollinen ajotapa – joko poltto- tai sähkömoottori tai hybridikäyttö. Uusiutuvia materiaaleja enemmän Ympäristösertifikaattia edeltäneissä selvityksissä arvioitiin myös autossa käytettävät materiaalit sekä niiden loppukäyttö- ja kierrätysmahdollisuudet. Huomion kohteena olivat niin sanotut suljetut materiaaliketjut, joissa jätettä ei synny lainkaan tai hyvin vähän, sekä luonnonmateriaalien hyödyntäminen. 34 kappaletta uuden GLC:n osista ja komponenteista on valmistettu korkealuokkaisista kierrätysmuoveista. Näiden osien paino on yhteensä 41,3 kiloa. Lisäksi 70 osaa yhteispainoltaan 24,9 kiloa on valmistettu luonnonmateriaaleista. Uusiutuvien raaka-aineiden osuus auton rakenteista on siten lisääntynyt 21 prosenttia edeltävään GLK-malliin verrattuna. Osien kierrätys- ja hyödyntämismahdollisuudet on otettu huomioon jo GLC:n suunnitteluprosessissa. Tämä pätee myös GLC 350 e 4Matic –hybridimallin litium-ioniakkuun ja muihin hybridijärjestelmän sähköteknisiin komponentteihin. Mercedes-Benz on luonut yhdessä alihankkijoidensa ja kierrätyskumppaniensa kanssa kierrätysjärjestelmän ja –teknologiat, jotka mahdollistavat sekä osien uudelleenkäytön että niiden arvokkaiden raaka-aineiden hyödyntämisen. Tavoitteena on ollut turvallinen ja tehokas järjestelmä, jonka käsittelemistä hybridijärjestelmän komponenteista voidaan myös kehittää markkinakelpoisia uusiotuotteita. Lähde ja kuva Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku