18.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLC 350 e A 4Matic – modernimpaa latailua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLC 350 e:ssä on otettu opiksi isoveljen epäkohdista. Hyvää: hiljainen voimalinja, tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: latailun tarve. Vertailimme Moottori-lehden numerossa 10/2016 suuria ladattavia hybridimaastureita. Tuon urakan vanavedessä otimme koeajoon myös Mercedeksen tuoreen ja pienemmän version aiheesta, Mercedes-Benz GLC 350 e:n, jota maistelimme pikaisesti jo viime keväänä. Toisin kuin isoveljensä GLE 500 e, jossa mässäillään kolmilitraisen bensiinikäyttöisen tuplaturbo-V6:n vanhakantaisella voimalla, GLC 350 e on moottoroitu järkevämmällä kaksilitraisella nelisylinterisellä ahdetulla bensakoneella. Se istuu eittämättä paremmin ladattavan hybridin ekohenkiseen maailmankuvaan, varsinkin kun voiman puutteesta ei tätäkään moottoria voi syyttää. Sähkömoottori on molemmissa malleissa samantehoinen, ja tämä pätee myös litium-ioniakun 8,7 kilowattitunnin kapasiteettiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kehitys kehittyy Isoveljen tapaan GLC 350 e tarjoaa käyttöön neljä ajotilaa: hybridin, missä poltto- ja sähkömoottoreita käytetään yhdessä, pelkän sähköajotilan, sähkön säästämisen tulevia ajotilanteita varten tai ajon aikana tapahtuvan lataamisen polttonesteen kulutuksen kustannuksella. Muuten kehitys on kehittynyt mallien välillä melko suurin harppauksin. Siinä missä valmistaja lupaa GLE 500 e:lle pelkällä sähköllä 30 kilometrin toimintamatkan ja 130 kilometrin huippunopeuden, GLC 350 e:ssä nämä arvot on saatu kasvatettua 33 kilometriin ja 140 kilometriin tunnissa. Näitä marginaalisia lukemia tärkeämpää on kuitenkin se, että GLC:ssä kaasupolkimeen syntyy sähköajomoodissa keinotekoinen pykälä. Tämä tekee pelkällä sähköllä ajamisesta helpompaa, sillä polttomoottori käynnistyy vasta, kun kuski polkee tuon keinotekoisen vasteen ohitse. Vertailussamme olleista autoista vain Audi Q7 e-tronissa oli tuo moderni ominaisuus. Esimerkiksi Mercedes-Benz GLE 500 e:stä se sen sijaan puuttuu kokonaan. Fiksumpi tavaratila GLC 350 e:n akun täyteen lataaminen kestää valmistajan ilmoituksen mukaan tavallisesta pistorasiasta alle kolme tuntia. Pikalataus kutistaa ajan 2 tuntiin ja 15 minuuttiin. Kuten GLE:ssäkin, pistoke on sijoitettu takapuskurin oikeaan kulmaan. Talvikäyttö viimeistään osoittaa, kerääkö tuo monista muista lataushybrideistä poikkeava paikka lunta kaukaloonsa, jos myräkkä yllättää kesken latailun ja auto on pysäköity ulkoilmaan. Tavaratila on tuntuvasti fiksumpi kuin GLE 500 e:ssä. Siinähän kontin käytettävyys on uhrattu sähköisen tekniikan mukanaan tuomalle korkealle kyhmylle, mikä tekee myös laajennetun tavaratilan käytöstä lähinnä surkuhupaisan kokemuksen. GLC 350 e:n kontin pohja on niin ikään hieman koholla, mutta koska kynnys on selvästi matalampi, se ei haittaa käyttöä lainkaan samalla tavalla. Latauskaapelille on varattu tila välipohjan alta avautuvasta lokerosta – seikka, jota kaikki vertailumme autot eivät tarjonneet. Hiljaiset moottorit Tien päällä GLC antaa todella laadukkaan vaikutelman, vaikka autoa vertailisi noihin edellä mainittuihin isompiin ja kalliimpiin katumaastureihin. Koeajoauto oli varustettu lisähintaisella ilmajousituksella, jota voi suositella tähän autoon varauksetta. Kulku on pehmeää, hiljaista ja sivistynyttä, ja selvästi modernimman oloista kuin GLE-isoveljessä. Voimalinja toimii kaiken aikaa pehmeästi. Ja koska bensiinimoottori on itsessään hiljainen, myöskään äänimaailma ei juuri kerro, millä käyttövoimalla kulloinkin satutaan etenemään. Kaiken kruunasi koeajoauton klassinen sisustus – kaikki kunnia AMG-sporttikoristeille, mutta juuri tämän hienostuneisuuden Mercedes osaa mielestämme kaikkein parhaiten. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lataus kaupan päälle Vaikka emme tehneet pienemmälle latausmersulle kattavia kulutuslenkkejä, uskallamme vertailun perusteella sanoa, että myös GLC 350 e:n ilmoitettu EU-kulutus on varsin utopistinen. Ainakin siihen yltäminen vaatii lyhyitä ajomatkoja latausten välillä; pitkillä reissuilla bensaa palaa väistämättä reilusti yli tuplaten ilmoitettuun verrattuna. Käytännön säästöä syntyy ainakin hankintahinnassa. GLC 350 e:n viralliset hiilidioksidipäästöt ovat vain päälle kolmannes samalla bensiinimoottorilla varustettuun GLC 250 -malliin verrattuna, joten autoverotuksemme kohtelee mallia kiltisti. Niinpä hybriditekniikka tulee tavallaan kaupan päälle, ja käteen jää vielä reilut pari tonnia ylimääräistä. Ne voikin sitten pistää jemmaan vuotuista muutaman kympin käyttövoimaveroa varten, jolla jostain kumman syystä rokotetaan ladattavien hybridien omistajia. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz GLC 350 e 4Matic A Premium Business Hinta alkaen 61 172 € Moottori Bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 155 kW (211 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm (1200–4000 r/min) Teho 85 kW Vääntö 350 Nm (1200–4000 r/min) Toimintamatka 33 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 59 g/km Mitat pituus 4656 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2873 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?