3.6.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz G Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä G-Mersu on ja pysyy, eikä se mitään mullistuksia kaipaakaan. Hyvää: maasto-ominaisuudet, viimeistely, tehokkaat moottorit, sujuva automaatti, helppo kulmien arviointi. Huonoa: kulutus, autoveron osuus. Jo 35 vuoden ikään ehtinyt maastoautoikoni ei kärsi keski-iän kriisistä. Mercedeksen alkuperäinen tarkoitus ei ollut rakentaa maastoautoja myyntiin. G-malli suunniteltiin sotilaskäyttöön, mutta kauppoja ei aluksi syntynyt toivottuun tahtiin. Tuotantoa oltiin silti aloittelemassa Steyr-Puchin tehtaalla Grazissa Itävallassa, rinnalla oli helppo kokeilla siviiliversion menekkiä. Sillä tiellä ollaan vieläkin, useista tuotannon lopetushuhuista huolimatta valmistus jatkuu. G-malli on yksi automarkkinoiden pitkäikäisimmistä koriltaan yhteneväisenä säilyneistä malleista. Toisaalta lähes kaikki muu on vuosien varrella uusittu sisällä ja konepellin alla. Nykyiset yli 600-heppaiset AMG-mallit elektronisine vempeleineen ja nahkasisustuksineen ovat etääntyneet kauas juuristaan, ensimmäisistä 72 hevosvoiman karuista dieseltyökoneista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viihtyy luonnossa Lähtökohdat tuovat G:lle uskottavuutta maastossa ja erämaissa. Paikkoihin, joissa lyhyillä koriylityksillä, 21 sentin maavaralla ja pitkillä ulosjoustoilla ei pärjää, on vielä sähköisesti kytkeytyvä alennusvaihde ja lukot niin molemmilla akseleilla kuin keskitasauspyörästössä. Yhdenkin pyörän löytäessä pitoa eteneminen on mahdollista. Maastossa kulkemisen lisäksi Mercedes-Benz G sopii vetojuhdaksi, joka jaksaa kiskoa isompiakin trailereita. Hurjat 300 gramman hiilidioksidipäästöt kilometrillä merkitsevät korkeata autoveroprosenttia. Henkilömallin hinnasta lähes puolet on veroa ja piensarjatuotannon hinta kohoaa poskettomaksi, vastaavalla moottorilla varustettu M-sarjan Mersu on lähes puolet halvempi. Kunkku kaupungissa G-mersu yllättää myös cityviidakossa, hallitsevasta olemuksestaan huolimatta se on ulkomitoiltaan nykypäivänä kompakti, merkin muista maastureista lähimpänä GLK:ta. Etenkin kapeus on perua 1970-luvulta. Korkealla istuminen, kantikas muoto ja isot ikkunapinnat helpottavat kulmien arviointia. Kohtuullisiin ulkomittoihin on saatu sopimaan toimivat sisätilat, kulmikkuus ja ovien ohuus auttavat. Pitkät kuskit jäävät kaipaamaan lisäpykälää istuimen etäisyyssäätöön. Maasto-ominaisuuksien korostamisesta huolimatta G:n jousitus toimii arkikäytössä jopa miellyttävämmin kuin sporttisemmat jättimaasturit. Melutaso pysyy alhaisena ja suhinattomana jopa moottoritienopeuksissa. Vaikka ohjaus ottaa vastaan maastossa melkoisia iskuja lyömättä käsille, se on riittävän tunnokas maantielläkin. Koska G-Mersun viehätys perustuu alkuperäisyyden säilyttämiseen, nyt tehdyt uudistukset kojelautaan ovat lähes huomaamattomia. Teksti ja kuvat: Petri Numukka Mercedes-Benz G 350 BlueTEC Hinta alkaen 163 568 € Ajoneuvovero 426 €/ v Käyttövoimavero 642 €/ v Moottori 2 987 cm³, diesel-V6, yhteispaineruiskutus, turboahdin, urearuiskutus, 7-v. automaattivaihteisto, jatkuva neliveto. Teho 155 kW (211 hv), 3400 r/min Vääntö 540 Nm (1600-2400 r/min) Vääntö 540 Nm (1600-2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 13,6 (kaup.) / 9,8 (maant.) / NEDC-kulutus 11,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 295 g/km Mitat pituus 4662 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1951 mm, akseliväli 2850 mm Tavaratila: 480-2250 l Omamassa: 2500 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku