22.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz E-sarja – maailman älykkäin auto? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Mercedes-Benz E-sarja tarjoaa maistiaisia itseohjautuvuudesta. Automaattinen ohitus moottoritiellä, edellä ajavaa seuraten jopa 210 km/h tunnissa, pysäköinti ja parkista poistuminen etänä älypuhelimella. Uusi Mercedes-Benz E-sarja on lupaava. Laajimmat itseohjautuvat ominaisuudet eivät vielä tule saataville Suomeen, mutta niitä oli mahdollisuus kokeilla uutuusmallin lehdistökoeajossa Portugalissa. Ensivaikutelma yllätti: tulevaisuus taitaa sittenkin olla lähempänä kuin uskoisikaan. Suurimmat esteet ajoneuvoteknisen kehityksen huipputuotosten Suomeen saamiselle ovat lainsäädännössä ja Suomen rapistuvassa väylästössä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Innovaatioiden tykitystä Vaikka Mercedes-Benzin uudessa E-sarjassa huomio kiinnittyy ensimmäisenä voimakkaaseen muotoiluun niin auton ulkopuolella kuin sisälläkin, niin isoimmat uudistukset löytyvät kuitenkin teknisistä kehitysaskelista. – Mercedes-Benz E-sarja on koko merkin ydin, joka on tähänkin asti määritellyt uudelleen koko luokkansa laatutason. Uusi E-sarjamme näyttää nyt tietä kohti täysin autonomista ajamista. Se vahvistaa ajamisen tehokkuutta, mukavuutta ja turvallisuutta sekä kykenee lievittämään liikenteessä koettua stressiä, julistaa Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Dr. Thomas Weber. Tiennäyttäjäksi E-sarja yltääkin. Koeajossa Lissabonissa oli mahdollisuus kokeilla ominaisuuksia joita ei vielä Suomeen ole saatavilla. Drive Pilot ja Parking Pilot -nimiä kantavat järjestelmät ovat kiinnostavia askelia kohti itseohjautuvaa autoa. Niiden toiminta on vielä pienestä kiinni. Kuljettajan pienikin hipaisu älypuhelimen ohjausringin ulkopuolelle keskeyttää pysäköintitoiminnon. Jos sormea pyörittää huolellisesti oikeassa kohdassa, silloin auto tekee mallikkaan pysäköinnin ruutuun tai ahtaaseen talliin, etuperin tai takaperin, ihan kuten etäkuljettaja haluaa. Myös Drive Pilot osoitti, kuinka herkässä uusien järjestelmien toiminta tai toimimattomuus on. Toiminnan este voi olla kuljettajan toiminnasta johtuvaa tai sitten kyse on siitä, että hienotkaan järjestelmät eivät vielä kykene lukemaan liikenneympäristöä virheettömästi. Haalistuneet kaistamerkinnät ja epätyypilliset kaiteet ovat arkea missä tahansa maassa, mutta älykkäälle ohjausjärjestelmä ne ovat vielä oppimisen paikka Lissabonissakin. Pyyhkäise ja paina käsiä ratista irrottamatta E-sarja on ensimmäinen auto, jonka toimintoja ohjataan monitoimiohjauspyörään integroiduilla kosketusnäppäimillä. Ne reagoivat pysty- ja vaakasuuntaisiin pyyhkäisyihin ilman, että kuljettaja joutuu irrottamaan otettaan ohjauspyörästä. Pyyhkäisyn jälkeen toiminto vahvistetaan näppäintä painamalla. Ilmastointia ja auton turvajärjestelmiä varten on vielä erilliset kiinteät näppäimet. Alkuun kaksi moottoria, myöhemmin kolme lisää Uusi E-sarja esitellään asiakkaille Suomessa huhtikuussa. Alkuvaiheessa autoon on saatavilla kaksi nelisylinteristä moottorivaihtoehtoa: bensiinikäyttöinen E 200 ja ihan uusi E 220 d -diesel. Myöhemmin moottorivalikoima täydentyy, kun tarjolle tulevat kuusisylinterinen E 350 d, ladattava hybridiversio E 350 e sekä kuusisylinterinen bensiinimoottori E 400 4matic. Kaikissa lanseerausvaiheen autoissa on vakiovarusteena uusi 9G-Tronic-automaattivaihteisto. E 220 d -uutuusdieselin kulutus- ja päästölukemat ovat pudonneet edellisestä sukupolvesta 13 prosentilla. Teho on kuitenkin noussut 125 kW:sta 143 kW:iin. Moottori on aiempaa kevyempi ja iskutilavuus on pienentynyt 2,15 litrasta kahteen litraan. Kaikki pakokaasujen käsittelyssä tarvittavat komponentit on nyt yhdistetty itse moottoriin. Moottorissa hyödynnetään yksivaiheista turboahtamista ja muuttuvaa turbiinigeometriaa. Sylinterikansi ja -ryhmä on alumiinia, männät terästä. Männän liikkeen aiheuttamaa kitkaa on pienennetty seinämien Nanoslide-pinnoitteella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Halvimmasta Suomen suosituin? Suomessa malliston halvimman version paikka menee E 220 d:lle. Listahinta sille Business-varustein on 52 932 euroa. Malliston huipulla on E 350 d Premium Business AMG, joka maksaa vakiovarustein 79 006 euroa. Koeajossa E 220 d osoitti pystyvänsä täyttämään kuljettajan tarpeet mainiosti. Vääntöä, ajettavuutta, tilaa ja mukavuutta löytyi sen verran, että kalliimpaan vaihtoehtoon ei ole pakko vilkuilla, jos E-sarja muuten on se oma valinta. Suomen mallistossa kaikissa E-sarjalaisissa on vakiona mm. 9-vaihteinen automaattivaihteisto, led-ajovalot ja pysäköintipilotti, joka sisältää pysäköintitutkat eteen ja taakse, aktiivisen pysäköintiavustimen sekä peruutuskameran. Vakiovarusteista löytyy lisäksi aktiivinen jarruavustin, joka parantaa jarrutustehoa ja kykenee hidastamaan autoa itsenäisestikin. Myös vireystila-avustin ja sivutuuliavustin ovat vakiona. Ilmajousitus lisävarusteena E-sarjan vakiovarusteena on teräsjousitus, mutta siihen voi valita myös lisävarusteisen monikammioilmajousituksen. Tässä järjestelmässä taka-akselin joustintuissa on kolme erikokoista ja etuakselin joustituissa kaksi ilmakammiota, joiden ansiosta vaimennuksen voimakkuutta voidaan säätää kolmeen eri tasoon. Yhdistettynä Air Body Control -järjestelmään uusi ilmajousitus myös säätää auton maavaraa automaattisesti esimerkiksi ajettaessa moottoritiellä tai kuomattaessa. Maavaraa voi lisätä myös napin painalluksella, jos maasto sitä edellyttää. Saksassa myytäviin autoihin on tarjolla lisävarusteinen Drive Pilot -järjestelmä. Se kykenee säilyttämään säädetyn etäisyyden edellä ajavaan autoon ja seuraamaan sitä jopa 210 km/h-nopeudessa. Drive Pilotiin on ensi kertaa yhdistetty myös aktiivinen kaistanvaihtoavustin, joka ohjaa auton suuntamerkin jälkeen itsenäisesti viereiselle kaistalle. Järjestelmä perustuu pitkän kantaman tutkaan, stereokameraan ja tutka-antureihin. Suomeen myytäviin autoihin tätä järjestelmää ei toistaiseksi saa, mutta meillekin tulevissa malleissa on valmius järjestelmän kytkemiseen myöhemmin, jos lainsäädäntömme sen sallii. Myöhemmin E-sarjaan saa halutessaan myös kauko-ohjattavan Parking Pilot -järjestelmän, jonka avulla auton pysäköinti ja poistuminen ahtaasta parkkiruudusta tai autotallista on mahdollista älypuhelinsovelluksen avulla. Myös kommunikointi autosta autoon on mahdollista. Sovellus verkottaa sitä käyttävät autot yhteen ja välittää tietoja niiden välillä. Näin kuljettaja voi jatkossa saada hyvissä ajoin tiedon esimerkiksi jäisestä tienpinnasta. Katso lisää: Mercedes-Benz.fi Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Eila Parviainen ja valmistaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku